Discover the art of hverdagsdansk

I dette blogindlæg vil vi præsentere første fase af vores designprojekt – fasen Discover. Vi vil prøve at gøre jer lidt klogere på vores domæne og den målgruppe, som vi i vores projekt designer et IT-didaktisk produkt til.  

I forbindelse med vores designprojekt ønsker vi at blive klogere på, hvordan sprogskoler og sprogcaféer kan bruges som et socialt samlingssted og et sted. 

Hvad er vores domæne?  

I vores søgen på et domæne fandt vi frem til IKC Østjylland, som både har sprogundervisning men også danner rum for mange sociale arrangementer blandt brugerne. IKC Østjylland har især arrangementet “Tirsdagshygge” som ligger op til socialt samvær efter sprogundervisning. Det er et tilbud, som er åbent for alle, og er flittigt brugt af mange forskellige nationaliteter. Vores designprojekt tager derfor udgangspunkt i sprogundervisningen samt Tirsdagshygge som domæne.  

Hvem er vores målgruppe?  

Efter vores besøg hos IKC Østjylland er vi blevet klogere på vores målgruppe. Her blev vi især opmærksomme på, at brugerne af sprogundervisningen og Tirsdagshygge kommer fra mange forskellige nationaliteter og er bosat i Danmark. Nogle har boet i Danmark i tre måneder mens andre har boet her i 6 måneder eller mere. Fælles for vores målgruppe er dog, at de ønsker at lære dansk og skabe nye relationer. Dette afspejler sig også i alderen, som strækker sig fra 25-50 år. I vores designprojekt henvender vores målgruppe sig til nydanskere, da de fleste er kommet til Danmark for at starte en ny tilværelse og samtidig ønsker at blive en del af det danske samfund.  

Hvis vi I finder vores designprojekt spændende, så læs med i vores næste blogpost, hvor vi præsenterer vores problemfelt og designprincipper.  

Skriv et svar