DISCOVER

Formål

Formålet med DISCOVER er at åbne designprocessen ved at afdække og undersøge det domæne eller den praksis, der skal designes til. I discover-fasen gennemføres et litteraturstudie og en empirisk undersøgelse af domænet med henblik på at identificere et forskningsspørgsmål og en designudfordring (i Define-fasen).

Spørgsmål til forskning
• Hvilke videns- og forskningsområder er relevante for projektet?
• Hvilken viden findes allerede inden for området?

Spørgsmål til design
• Hvilket domæne er designet tiltænkt?
• Hvem er målgruppen?
• Hvad er domænets betingelser og udfordringer?


Discover / Kontekst / Empathize / Analysis

Nedenstående figurerer viser eksempler på tilsvarende faser inden for forskellige designmodeller.


Undervisningsaktiviteter

Seminar #1 d. 12.-14. marts
Vejledning d. 20. marts kl. 13.00-16.00


Designaktiviteter

1: Empirisk undersøgelse
Gennemfør en empirisk undersøgelse af domænet, området eller praksissen for det planlagte design.
Beskriv undersøgelsesdesignet, herunder undersøgelsesspørgsmål. Inddrag litteratur fra modulet om Forskningsmetode og forskningsdesign. Foretag en analyse af det empiriske materiale og beskriv de centrale resultater og fund.
Tag og/eller find billeder (uden ansigter) fra domænet, området eller praksissen og læg dem i vores fælles Miro.

2. Litteraturreview
Gennemfør en afdækning af eksisterende relevant forskning (og teorier) inden for området. Gå også tilbage til modulerne Digitale læringskontekster og Digitale teknologier og inddrag relevant litteratur herfra. Lav et overblik over litteratursøgningen og den relevante litteratur (fx i et skema). Beskriv til sidst centrale pointer og fund fra eksisterende forskning.
Referencesamling: Registrér al relevant litteratur i jeres samling i referenceværktøjet.

DEADLINE: Fredag d. 28. marts kl. 12.00
(I ‚Designprojekt‛-dokumentet i OneDrive under afsnittet ‚Discover/Empathize‛.)


Litteratur til seminar #1

Nedenstående litteratur introducerer til forskellige retninger inden for designteori. Teksterne danner ramme om modulet og fungerer som afsæt for seminaret. Det er ikke afgørende at læse alle teksterne inden seminar #1. Det er hensigten, at de læses i de første dage af modulet og dermed også i dagene efter seminaret.

Postdigital uddannelse
Fawns, T. Postdigital Education in Design and Practice. Postdigital Science Education, 1, 132–145 (2019). https://doi.org/10.1007/s42438-018-0021-8

Design-based research
Barab, S., & Squire, K. (2004). Design-Based Research: Putting a Stake in the Ground. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 1–14.

Christensen, Ove, Gynther, Karsten, & Petersen, Trine Brun (2012). Tema 2: Design-Based Research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale. https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6140

Educational design research
(Uddrag af) McKenney, S. & Reeves, T. C. (2019). Conducting educational design research. Routledge.
Følgende kapitler introducerer til EDR:
– side 12-18 („Characterizing …‟)
– side 80-88 („The educational design research process …‟)

(Uddrag af) Bakker, A. (2018). Design research in education: A practical guide for early career researchers. Routledge.
Følgende kapitler introducerer til Design research in education:
– side 5-11 (stop før „Comparison of design research …‟)
– side 17-19 (afsnittet „Five characteristics of design research‟)

Design thinking
Tschimmel, K. (2012). Design Thinking as an effective Toolkit for Innovation. In: Proceedings of the XXIII ISPIM Conference: Action for Innovation: Innovating from Experience. Barcelona. ISBN 978-952-265-243-0.

What is design thinking and why is it so popular? https://www.interaction-design.org/literature/article/what-is-design-thinking-and-why-is-it-so-popular

Institute of Design at Stanford (n.d.). An introduction to design thinking: process guide https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/ih-materials/uploads/Introduction-to-design-thinking.pdf

Double Diamond framework
Framework for innovation (2024). Double Diamond model. https://www.designcouncil.org.uk/our-resources/framework-for-innovation/

Baggrundslitteratur
Simon, H. (1988). The Science of Design: Creating the Artificial. https://www.jstor.org/stable/1511391

Litteratur til Discover-fasen

Nedenstående litteratur introducerer til arbejdet med ‚discover‛, med særligt fokus på undersøgelsesmetoder.

Educational Design Research
(Uddrag af) McKenney, S., & Reeves, T. (2018). Conducting educational design research. Routledge.
– Kap. 4 (s. 90-125)

Pool, J. & Laubscher, D. (2016) Design-based research: is this a suitable methodology for short-term projects?, Educational Media International, 53:1, 42-52, DOI: 10.1080/09523987.2016.1189246

Design Thinking
Stage 1 in design thinking: Empathise with your users. HTML

Litteratur fra metodefag
Inddrag relevant litteratur fra metodefaget om undersøgelsesmetoder.