Velkommen til en blog om fremtiden

Vi er fire kandidatstuderende på IT-didaktisk design, DPU. Som sætter fokus på fremtidens ukendte. Vi er inspirerede af T.S. Elliots filosofi om at gå ad nye stier for at nå til kendte steder. Her tillægger vi os Deweys kritik af nutidens skole, for at danne elever til fremtiden fra et fortidsmæssigt perspektiv.

  • Et spil om fejl og refleksion – prototype og test 

    Hvordan kan man som lærer blive klogere på egne handlemønstre, når man skal overføre nye undervisningsformer som makerspace-praksisser til sin hverdag? Og hvordan kan man samtidig træne fejlmodighed og refleksion i et trygt og eksperimenterende rum?  I vores designprojekt har vi udviklet en prototype i form af et spil, der skal fungere som et dialogisk værktøj for lærere – en måde at simulere…

  • Ideudvikling og Iteration

    Kære netværk!  Som I ved fra tidligere indlæg arbejder vi med et wicked problem, nemlig problematikken angående transfer af makerkultur fra værksted til skolekontekst – og ingen udfordring kommer uden sved på panden! For at fremprovokerer nye perspektiver, har vi derfor i vores idégenereringsfase valgt at vende problemet på hovedet, hvorfor vi har vi anvendt…

  • Makerkultur til skolekontekst 

    Fremtidsværkstedet – et møde mellem to kulturer  I Farum findes et særligt tilbud til skoler i Furesø kommune, nemlig et makerspace – hidden in plain sight. Missionen med Fremtidsværkstedet lå oprindeligt i en tanke omkring at inspirere elever til at vælge erhvervsuddannelser. Med det nye fag Teknologiforståelse har målet siden da, taget nye former. Fremtidsværkstedet…

Gode ideer er velkomne nedenfor!