DEVELOP

Formål

Formålet med DEVELOP-fasen er at påbegynde udviklingen af designet, og fasen har i første omgang fokus på idéudvikling (Ideation). I denne fase gennemføres aktiviteter for idéudvikling, hvor der inddrages potentielle brugere fra domænet eller praksissen. På baggrund af resultaterne fra brugerinddragelsen og tidligere udviklede designprincipper udarbejdes nye (eller en revideret version) af designprincipper, der skal danne udgangspunkt for udviklingen af designløsning #1 (i form af en protoype eller mock-up).

Spørgsmål til forskning
• Hvilke teorier og begreber er relevante for at besvare forskningsspørgsmålene?

Spørgsmål til design
• Hvilke idéer er der til en designløsning?
• Hvordan ser designet ud?


Develop / Lab / Ideate / Design & Construction

Nedenstående figurerer viser eksempler på tilsvarende faser inden for forskellige designmodeller.


Undervisningsaktiviteter


Designaktiviteter

5. Idéudvikling
Gennemfør idéudviklingsaktiviteter med inddragelse af brugere. Tag billeder (uden ansigter) fra jeres idéudviklingsaktiviteter og læg dem i denne fælles Miro.
I projektdokumentet skal I fremlægge, dokumentere og redegøre for jeres idéudviklingsaktiviteter.

6. Designprincipper #2
Udarbejd på baggrund af den brugerinddragende idéudvikling nye designprincipper #2, der skal have form af en revision (og supplement) af designprincipper #1. Designprincipperne skal give et foreløbigt bud på, hvordan man designer til postdigital uddannelse.
Inddrag her også gerne relevante teorier og begreber fra modulerne Digital læringskontekster og Digitale teknologier. Findes der her fx teorier om læring og teknologier, som er relevante at inddrage i udarbejdelsen af jeres designprincipper?
I projektdokumentet skal I fremlægge jeres designprincipper #2 og beskrive, hvordan I er kommet frem til dem på baggrund af idéudviklingsaktiviteterne og på baggrund af teori
Refleksion: Tag gerne et kig på jeres designudfordring og forskningsspørgsmål. Har I opnået en indsigt, der gør, at de skal omformuleres?

DEADLINE
Fredag d. 25. april kl. 12.00 (I ‚Designprojekt‛-dokumentet i OneDrive under afsnittet ‚Develop/Ideate‛.)


WordPress

a) Indlæg
OBS! Det er åbent, hvordan I fortolker dette indlæg. Skriv gerne, hvad der giver mest mening at formidle fra jeres projekt!
Skriv et indlæg på gruppens WordPress-side, hvor I fremlægger jeres samlede idéer til designprincipper og udpeger, hvordan de lægger op til design til postdigital uddannelse. Dette indlæg skal have en form, der formidler jeres nuværende idéer og tanker til eksterne læsere. I skal skrive indlægget, så det vil være velegnet til et fagligt netværk (såsom LinkedIn). Husk stadig at være åben, diskuterende og spørgende i jeres indlæg.

b) Kommentarer
Kommentér individuelt på 1-2 af de øvrige gruppers WordPress-indlæg. Skriv jeres umiddelbare tanker, stil spørgsmål og kom gerne med idéer eller forslag ud fra jeres eget projekt. Tænk samtidig på, om I selv kan bruge noget fra de indlæg, I læser. Fordel de øvrige gruppers indlæg mellem jer internt i gruppen, således at I får læst og kommenteret flest mulige grupper.

DEADLINES
Mandag d. 28. april kl. 12.00 (Indlæg)
Tirsdag d. 29. april kl. 12.00 (Kommentarer)


Litteratur

Nedenstående litteratur introducerer til arbejdet med ‚develop‛ og ‚ideation, herunder specifikke designmetoder og mere overordnede designtilgange.

Educational Design Research
(Uddrag af) McKenney, S., & Reeves, T. (2019). Conducting educational design research. Routledge.
– Kap. 5 (s. 126-160)

Design Thinking
Stage 3 in the Design Thinking Process: Ideate. HTML

Litteratur om designmetoder
Design method toolkit. HTML.

Designkit. HTML

Lucero, A., Dalsgaard, P., Halskov, K., & Buur, J. (2016). Designing with cards. Collaboration in creative design: Methods and tools, 75-95. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-29155-0_5

Halskov & Dalsgaard (2006). Inspiration Card Workshop. https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/1142405.1142409

Litteratur om designtilgange
(Uddrag fra) Friedman, B. & Hendry, D.G. (2019). Value sensitive design. Shaping technology with moral imagination. The MIT Press.

Still, B., & Crane, K. (2017). Fundamentals of User-Centered Design: A Practical Approach (1st ed.). CRC Press. kap 3: UCD principles (Via Det Kgl. Bibliotek)
(Denne bog har også spændende indledende kapitler om baggrunden for og historien bag user-centered design, især kap. 1-2)

Supplerende om designtilgange
Nelson, H.G. & Stolterman, E. (2012). The design way: intentional change in an unpredictable world. MiT Press Kap. 1 og Kap. 5

Dunne, A. & Raby, F. (2013). Speculative everything. Design, fiction, and social dreaming. The MIT Press.

Litteratur til refleksion
(Uddrag fra) Jasanoff, S. (2016). The ethics of invention. Technology and the human future. W.W. Norton & Company.

(Uddrag fra) Verbeek, P-P (2011). Moralizing technology. Understanding and designing for the morality of things. The University of Chicago Press.

Litteratur fra Digitale læringskontekster + Digitale teknologier
Inddrag relevant litteratur fra Digitale læringskontekster + Digitale teknologier.

Creativity support tools (Litteratur til Workshop #3)
Nedenstående litteratur til Workshop #3 introducerer til begrebet om ‚creativity support tools‛.

Frich, J., MacDonald Vermeulen, L., Remy, C., Biskjaer, M. M., & Dalsgaard, P. (2019, May). Mapping the landscape of creativity support tools in HCI. In Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-18). https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3290605.3300619

Dalsgaard, P. (2017). Instruments of inquiry: Understanding the nature and role of tools in design. International Journal of Design, 11(1). https://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/2275