DEFINE

Formål

Formålet med DEFINE-fasen er at komme frem til designprojektets centrale designproblem-, udfordring eller -mål samt projektets centrale forskningsspørgsmål. Dette udarbejdes på baggrund af resultaterne af det indsamlede empiriske materiale fra undersøgelsen og overblikket fra litteraturreviewet. På baggrund af begge udarbejdes første version af designprincipper, der skal danne udgangspunkt for det videre arbejde med at udarbejde et design (i Develop-fasen).

Spørgsmål til forskning
• Hvad er projektets forskningsspørgsmål?

Spørgsmål til design
• Hvad er projektets designproblem?
• Hvilke designprincipper skal anvendes?


Define / Kontekst / Define / Exploration

Nedenstående figurerer viser eksempler på tilsvarende faser inden for forskellige designmodeller.


Undervisningsaktiviteter


Designaktiviteter

3. Designudfordring og forskningsspørgsmål
Formulér (på baggrund af empirisk undersøgelse og litteraturreview) projektets designudfordring og forskningsspørgsmål.

4. Designprincipper #1
Udarbejd og beskriv designprincipper #1 (design requirements) på baggrund af empirisk undersøgelse og litteraturreview. Designprincipperne skal beskrive, hvordan henholdsvis empiriske data og teorier kan „oversættes til bidrag til designløsningen.

DEADLINE
Mandag d. 31. marts kl. 12.00 (I ‚Designprojekt‛-dokumentet i OneDrive under afsnittene ‚Problemformulering/designudfordring‛ og ‚Define‛.)


WordPress

a) Indlæg
Skriv et indlæg på gruppens WordPress-side, hvor I forklarer og formidler jeres designudfordring og forskningsspørgsmål, og hvor I på en åben, diskuterende og spørgende måde præsenterer jeres foreløbige bud på designprincipper (til postdigital uddannelse). Tag afsæt i centrale resultater af både undersøgelsen og litteraturreviewet. Indlæg et skal primært henvende sig til jeres studiekammerater og undervisere.

b) Kommentarer
Kommentér individuelt på 1-2 af de øvrige gruppers WordPress-indlæg. Skriv jeres umiddelbare tanker, stil spørgsmål og kom gerne med idéer eller forslag ud fra jeres eget projekt. Tænk samtidig på, om I selv kan bruge noget fra de indlæg, I læser. Fordel de øvrige gruppers indlæg mellem jer internt i gruppen, således at I får læst og kommenteret flest mulige grupper.

DEADLINES
Tirsdag d. 1. april kl. 12.00 (Indlæg)
Onsdag d. 2. april kl. 12.00 (Kommentarer)


Litteratur

Nedenstående litteratur introducerer til arbejdet med ‚define‛, herunder udarbejdelse af første udkast til designprincipper (eller ‚design requirements‛)

Educational Design Research
(Uddrag af) McKenney, S., & Reeves, T. (2019). Conducting educational design research. Routledge.
– Kap. 4 (s. 90-125) (OBS! samme tekst som ved Discover-fasen)

Bakker, A. (2018). Design research in education: A practical guide for early career researchers. Routledge.
– kap. 3 („Design principles‟)

Design Thinking
Stage 2 in the Design Thinking Process: Define the Problem and Interpret the Results. HTML.

Hanghøj et al (2022). Exploring the messiness of design principles in design-based research. https://doi.org/10.18261/njdl.17.4.3