Hvordan designer vi undervisning i en tid, hvor kunstig intelligens og digitale teknologier ikke længere er fremtid, men nutid?

Det spørgsmål har været omdrejningspunktet for vores udvikling af Designprincipper#2, som tager udgangspunkt i gymnasieelevers erfaringer med digital dannelse og brug af AI. Men før vi kunne definere principperne, måtte vi forstå elevernes virkelighed. Det krævede en anderledes idéudviklingsproces, og et bevidst valg af metode.

Menneskelige værdier som afsæt for didaktisk design

Som afsæt for vores arbejde valgte vi at tage del i et allerede eksisterende undervisningsforløb, hvor eleverne spillede Digichat, et spil designet til at fremme refleksion over digitale dilemmaer. Her ønskede vi at få et indblik i elevernes erfaringer og refleksioner, for at finde ud af om hvordan vi kunne udvide vores designprincipper yderligere hvis nødvendigt.

Vi arbejdede ud fra Value Sensitive Design (VSD) som metodisk ramme (Friedman & Hendry, 2019). VSD tager menneskelige værdier alvorligt i hele designprocessen, ikke som pynt, men som etisk fundament. Vores fokus lå især på VSD’s empiriske dimension: Hvordan mennesker forstår og interagerer med teknologi i praksis.

Vi observerede to 3. g klasser (henholdsvis en HTX med 10 deltagende elever, og en HHX klasse med 17 deltagende elever) i deres møde med spillet. Eleverne blev opdelt i grupper på max 4 personer, så der var flere spil i gang på samme tid, her observerede to gruppemedlemmer via Zoom (de blev skiftevis placeret hos de forskellige grupper), mens det tredje gruppemedlem var fysisk til stede og faciliterede aktiviteten. Efter eleverne endte deres spil, blev der faciliteret en diskussion i plenum, hvor eleverne kunne dele deres tanker, ikke kun om spillet, men også om hvilke overvejelser deres diskussioner i spillet havde ledt til.

Gennem observationerne og plenum diskussionerne fik vi indblik i elevernes værdier som fx ansvar, bekymringer, tillid og autonomi. Flere elever nævnte, hvordan AI både kunne være et værktøj og en trussel mod faglighed og selvstændighed.

Observationerne viste også store forskelle i teknologiforståelse og engagement. Det styrkede vores erkendelse af, at ét undervisningsdesign aldrig passer til alle. Vi oplevede behovet for fleksible og differentierede tilgange.

Med udgangspunkt i vores spørgeskema, elevperspektiver og observationer formulerede vi designprincipper #2, som kan læses nedenfor.

Teoretisk forankring:
Ifølge Bundsgaard (2017) og Caviglia et al. (2019) handler digital dannelse ikke blot om tekniske færdigheder, men også om at kunne agere etisk og ansvarligt i digitale miljøer. Teknologier – især generativ AI – kræver en kritisk tankegang, og det er skolens ansvar at skabe rammer, hvor eleverne udvikler digital dømmekraft. Säljo (2010) beskriver teknologier som kognitive partnere, hvilket betyder at de ikke blot er værktøjer, men medskabere af viden og handling. Dette aktualiserer behovet for, at eleverne udvikler en forståelse for hvordan teknologi påvirker deres faglige og sociale praksis.

Empirisk grundlag:
Eleverne efterspørger i spørgeskemaundersøgelsen undervisning, der forbereder dem på etisk brug af AI og ønsker refleksion snarere end ren teknologiforbrug. Vores observationer med Digichat viste, at AI blev brugt aktivt, men eleverne savnede tydeligere rammer for etisk refleksion.

Designprincip:
Designet skal indeholde aktiviteter, hvor elever træner etisk refleksion, fx gennem elevengagerede dilemmaer, etikspil og stillingtagen til konkrete AI-scenarier.

Teoretisk forankring:
Ifølge Dalsgaard et al. (2010) og Bundsgaard (2017) skal digital dannelse integreres i faglige læringsmål, i en postdigital forståelse er teknologien ikke ekstern men flettet ind i hverdagspraksis. Derfor bør det indgå som en integreret del af undervisningen, hvor elevernes digitale kompetencer og dømmekraft udvikles i relation til faglige mål og opgaver. Derudover peger Petrucco et al. (2024) på, at en meningsfuld integration af AI og teknologi i undervisningen kræver, at teknologien får en funktion i elevernes faglige arbejde – ikke kun som tilføjelse, men som en aktiv del af læringsaktiviteter.  

Empirisk grundlag:
Vores spørgeskemaundersøgelse viste at alle elever som havde besvaret bruger bærbar computer, og mange bruger også smartphones, som læringsværktøjer. I vores observationer var der efterfølgende dialog i plenum, her efterspurgte eleverne, at teknologier som apps og AI integreres aktivt og fagligt i undervisningen, så de ikke blot ses som støj men som læringsredskaber.

Designprincip:
Undervisningsdesignet bør støtte gymnasielærerne i at integrere digitale værktøjer og dannelsesaspekter i konkrete aktiviteter, samtidig med at teknologier, som eleverne allerede bruger (fx smartphones, apps og sociale platforme), gives faglig mening. Det kan fx ske gennem undervisningsforløb, skabeloner og elevaktiviteter, der tager afsæt i elevernes digitale praksis og omsættes til refleksion og læring.

Teoretisk forankring:
Ifølge Säljo (2010) fungerer digitale teknologier som kognitive værktøjer, der ikke blot understøtter læring, men aktivt former måden, vi tænker, kommunikerer og tilegner os viden på. I en undervisningskontekst betyder det, at det ikke er tilstrækkeligt, at eleverne anvender teknologier som fx AI – de må også lære at reflektere over, hvordan teknologierne påvirker deres forståelse, arbejdsproces og faglige identitet. 
Petrucco et al. (2024) bekræfter perspektivet i deres undersøgelse af læreres erfaringer med AI i undervisningen. Her fremhæves det, at brugen af AI bør ledsages af kritisk refleksion og didaktisk guidning, hvis den skal understøtte elevernes selvstændighed og faglige udvikling.  

Set i forlængelse heraf bliver metakognition et centralt aspekt, eleverne skal ikke blot lære med teknologien, men også lære om, hvordan og hvorfor de lærer den.  

Empirisk grundlag:
Størstedelen af eleverne oplever ikke, at de undervises i etisk og kritisk brug af AI, ifølge vores spørgeskema. De peger selv på behov for kompetencer som kildekritik og ansvarlig anvendelse. Vores observationer viste, at eleverne savner refleksionsrum.

Designprincip:
Der skal indarbejdes refleksionsunderstøttende metoder – fx logbogsskrivning, “tænk højt”-øvelser eller korte videorefleksioner under og efter aktiviteter. Man kan også bruge en struktur som “før-under-efter” refleksion.

Teoretisk forankring:
Digital literacy handler ikke kun om evnen til at finde information, men i lige så høj grad om at kunne vurdere dens troværdighed, forstå dens kontekst og anvende den (Caviglia et al. 2019; ICILS, 2023). Kritisk informationssøgning og kildevurdering er derfor centrale aspekter af digital dannelse. Dalsgaard et al. (2020) supplerer dette perspektiv med begrebet komplementær faglighed, hvor digitale kompetencer som kildekritisk og søgestrategier ikke ses som ekstra færdigheder, men som en integreret del af fagligheden. Dermed bliver elevernes evne til at navigere kritisk i komplekse informationsmiljøer en aktiv og legitim del af deres faglige arbejde og refleksion.  

Empirisk grundlag:
Eleverne viser i vores spørgeskema at en stor del af dem anvender AI til informationssøgning, men har svært ved at vurdere kvalitet og kontekst. De udtrykker ønske om at lære kildekritik og kritisk tænkning som en integreret del af undervisningen.

Designprincip:
Undervisningen bør inkludere autentiske kildevurderingsopgaver, hvor elever fx vurderer output fra AI og sammenligner det med autoritative kilder, eller undersøger, hvordan søgemaskiner og algoritmer prioritere viden.

Teoretisk forankring:
Litteraturen peger på, at elevernes digitale kompetencer og forudsætninger varierer markant, og at undervisningen derfor må tage højde for forskellige behov og niveauer (DEG, 2023; EVA, 2017). Ifølge Dalsgaard et al. (2020) er det vigtigt at udvikle fleksible didaktiske designs, hvor digital dannelse ikke antages som en forventet færdighed, men snarere som en læringsproces, der kan tilpasses forskellige elevtyper. Derfor er det væsentligt med differentierede læringsformer, der både understøtter de elever, der er fortrolige med teknologier, og dem, der oplever usikkerhed eller modstand. Denne tilgang understøttes af en postdigital didaktisk tænkning, hvor det ikke handler om at presse det samme teknologiske niveau ned over alle elever, men om at åbne for forskellighed og give plads til individuelle tilgange til teknologi og læring (DEG, 2023).  

Empirisk grundlag:
Nogle elever oplever teknologien som en barriere, mens andre efterspørger frihed til at udforske selv. Observationerne viste stor spredning i deltagelse, forståelse og behov for støtte.

Designprincip:
Designet skal kunne differentieres, så eleverne kan vælge mellem opgaver på forskellige niveauer, men forskellige medier og tilgange. Hertil kan man fx benytte stationsbaseret undervisning, eller digitale “learning paths” med mulighed for progression.

Hvad lærte vi af idéudviklingen?

Processen lærte os noget vigtigt: Idéudvikling handler ikke kun om at finde på, men om at lytte.
Elevernes oplevelser og perspektiver var ikke blot “data”, men en aktiv del af den designproces, vi ønskede skulle være ansvarlig og inkluderende.

Vi lærte også, at digital dannelse ikke kan designes som en standard løsning. Den skal tage form i samspil med eleverne, de efterlyser relevans, aktualitet og tydelig kobling til deres egen digitale hverdag.

Det efterlader os med mange overvejelser, for hvordan skaber man undervisning, der både er faglig, relevant og etisk reflekteret i en postdigital tid?

Hvad tænker du?

Dette indlæg har 4 kommentarer

  1. birsch

    Kære Sniksnakkere – tak for jeres indlæg

    Det er inspirerende at se og læse, hvordan I har benyttet Digichat som en engagerende metode til at aktivere eleverne og afdække deres tanker om digitale teknologier. At lytte til elevernes perspektiver på denne måde giver mening.

    Vedrørende selve workshoppens format, er jeg nysgerrig efter at høre mere om jeres erfaringer, især bl.a. i forhold til at nogle af jer deltog online. Hvilke overvejelser lå bag jeres planlægning, og set i bakspejlet, er der noget, I ville have grebet anderledes an i forhold til processerne eller jeres egen facilitering?

    Præsentationen af jeres designprincipper har en tydelig og stringent struktur. Koblingen mellem empirisk grundlag, teoretisk forankring og det konkrete princip skaber et godt overblik og en klar rød tråd. Princippernes relevans for digital dannelse træder tydeligt frem, og det bliver spændende at se, hvordan de vil folde sig ud i jeres endelige design.

    I præsenterer designprincip #2 med afsæt i spørgeskemaet, elevperspektiver og observationer fra Digichat-forløbet. Dette vækker min nysgerrighed, da I ikke eksplicit nævner justeringer af jeres oprindelige designprincipper fra første runde efter denne brugerinddragelse. Har jeres oprindelige designprincipper vist sig så robuste, at der ikke var behov for justeringer baseret på disse nye indsigter fra elevernes erfaringer og refleksioner? Det ville være interessant, hvis I kunne uddybe jeres overvejelser omkring dette – hvordan har de første principper klaret mødet med jeres elevaktiviteter og VSD?

    Hilsner Bable Birgit

  2. ednval

    Hej Sniksnakkerne 🙂

    Vi synes, at jeres blogindlæg er et inspirerende og vigtigt bidrag til arbejdet med digital dannelse. Det fungerer rigtig godt, at I tager udgangspunkt i elevernes oplevelser og arbejder med Value Sensitive Design. Det er fedt, hvordan I lægger vægt på, at idéudvikling handler om at lytte – det giver bloggen mere kant og gør jeres tilgang mere relevant..
    For at styrke formidlingen yderligere vil vi foreslå, at I inddrager konkrete elevcitater eller konkrete eksempler på observationer fra Digichat-forløbet. Det vil gøre indholdet mere levende og brugbar for undervisere, der ønsker at arbejde videre med jeres idéer.
    I skriver, at elevernes oplevelser ikke blot var “data”, men en aktiv del af den designproces, I ønskede skulle være ansvarlig og inkluderende. Vi er nysgerrige på: Hvordan definerede I konkret, hvad en ansvarlig og inkluderende proces betød for jer? Og hvordan sikrede I undervejs, at processen faktisk levede op til den ambition?
    Samlet set giver indlægget et overbevisende indtryk af, hvordan undervisning kan udvikles ansvarligt, relevant og etisk i en postdigital virkelighed. Med enkelte justeringer har I mulighed for at skærpe formidlingen yderligere og gøre jeres indsigt endnu mere tydeligt for læseren. Tak for indlægget.
    Mvh
    AltF3

  3. anipar

    Kære Sniksnakkerne,

    Allerførst: En virkelig flot præsentation af jeres designprincipper. Det er både fedt at se OG læse, hvordan I understøtter pointerne visuelt med billeder hele vejen igennem! 🙂

    Det giver også rigtig god mening, at I tager udgangspunkt i elevernes egne oplevelser og erfaringer for at sikre en inkluderende og ansvarlig designproces – da digital dannelse ikke kan, som I selv skriver, designes som en “standard løsning”, men skal ske i et samspil med eleverne.

    Jeg bliver desuden nysgerrig på, hvordan jeres designprincipper #2 adskiller sig fra #1. Har I justeret dem på baggrund af nye indsigter fra develop-fasen? Og hvis ikke – hvad er så begrundelsen for at beholde dem? Det kunne være interessant at læse de bagvedliggende tanker om det.

    Alt i alt et virkelig spændende felt som I er i gang med at udforske, og jeg ser frem til at følge jeres videre proces!

    Vh.
    Anika fra Dynamisk Flow

  4. Flot projekt, men jeg ville ikke anvende den samme skrivemåde i “artiklen” og i bloggen.
    Jeg ville lave en “revision for conciseness and clarity” (evt. ved hjælp af GenAI).
    Fx
    > **Menneskelige værdier som afsæt for didaktisk design**
    > Det spørgsmål har været omdrejningspunktet for vores udvikling
    > af Designprincipper#2, som tager udgangspunkt i gymnasieelevers
    > erfaringer med digital…

    Det er fint til en artikel/opgaver, for tung til en blog.
    Se fx hvordan Mollick formidler sine (komplicerede) artikler i OneUsefulThing, fx [The Cybernetic Teammate](https://www.oneusefulthing.org/p/the-cybernetic-teammate)

    Nah… jeg var måske for kritisk, resten af teksten er faktisk mere mundrette og læselig.
    Pladsen på venstre siden er nogle gange “bare til pynt”. Det er bedre hvis siden ikke er “overcrowded”, men I kan med fordel fx putte få gode citater fra jeres informanter.

    Spørg Christian, men jeg ville beholde henvisninger til litteratur til et absolut minimum, og give plads i stedet til projektets “stærke budskaber” (uanset hvor de kommer fra). I har opgaven til kildehenvisningen (men det skal I aftale med Christian). Kompromis: Hvis I vil beholde jeres “teoretisk forankring” (hvilket faktisk godt give mening) kunne I forkorte den og til gengæld bruge links til henvisninger (som Mollick gør)

    Detaljer:
    – er “bekymringer” en værdi?
    – der er for mange citater i 1.15 (bedre færre og mere læselige)

    Men… flot!

Skriv et svar