DELIVER

Formål

Formålet med DELIVER-fasen er at iscenesætte en første udgave af designet i praksis og dermed gennemføre en form for afprøvning eller test, der skal kvalificere designet yderligere. I denne fase gennemføres prototyping ved at udvikle en protoype eller mockup af designet og afprøve det med inddragelse af brugere.

Spørgsmål til forskning
• Hvad tilføjer afprøvningen af designløsningen til eksisterende teorier og begreber?

Spørgsmål til design
• Hvordan er designløsningen i praksis?
• Hvad fungerer ved designløsningen, og hvad fungerer ikke?


Deliver / Intervention / Prototype & Test / Evaluation

Nedenstående figurerer viser eksempler på tilsvarende faser inden for forskellige designmodeller.


Undervisningsaktiviteter


Designaktiviteter

7. Prototyping
Gennemfør prototyping ved at udarbejde en skitse til designløsning #1 (= prototype eller mock-up). Foretag dernæst en test af designløsning #1 (prototype/mock-up) med inddragelse af brugere.
Tag billeder (uden ansigter) af jeres prototype eller mockup, herunder gerne billeder af skitser og inspiration, som har haft indflydelse på den endelige prototype/mock-up. Tag også billeder (uden ansigter) fra jeres test. Læg billederne i vores Padlet.
I projektdokumentet skal I fremlægge, dokumentere og redegøre for jeres prototyping.
Diskutér også gerne forsknings- og designspørgsmålene: Hvad tilføjer afprøvningen af designløsning til eksisterende teorier og begreber? og Hvordan virker designløsningen i praksis?

DEADLINE
Fredag d. 17. maj kl. 12.00 (I ‚Designprojekt‛-dokumentet i OneDrive under afsnittet ‚Prototype/Test‛.)


WordPress

a) Indlæg (video)
Udarbejd en video, hvor I præsenterer og demonstrerer jeres prototype og fremlægger erfaringerne og resultaterne fra jeres brugerinddragelse. Videoen skal indlejres i et WordPress-indlæg på gruppens WordPress-side. Dette indlæg skal primært henvende sig til jeres studiekammerater og undervisere – fortsat i en åben, diskuterende og spørgende form.

b) Kommentarer
Kommentér individuelt på 1-2 af de øvrige gruppers videoer på WordPress. Skriv jeres umiddelbare tanker, stil spørgsmål og kom gerne med idéer eller forslag ud fra jeres eget projekt. Tænk samtidig på, om I selv kan bruge noget fra de indlæg, I læser. Fordel de øvrige gruppers indlæg mellem jer internt i gruppen, således at I får læst og kommenteret flest mulige grupper.

DEADLINES
Tirsdag d. 21. maj kl. 12.00 (Indlæg)
Onsdag d. 22. maj kl. 12.00 (Kommentarer)

Made with Padlet

Litteratur

Nedenstående litteratur introducerer til arbejdet med ‚deliver‛ med særligt fokus på metoder til ‚prototyping‛.

Educational Design Research
(Uddrag af) McKenney, S., & Reeves, T. (2018). Conducting educational design research. Routledge.
– Kap. 6 (s. 161-198)
Annotering

Stage 4 in the Design Thinking Process: Prototype. HTML

Stage 5 in the Design Thinking Process: Test. HTML

Metoder
Design method toolkit. HTML

Designkit. HTML

Floyd, C. (1984). A systematic look at prototyping. In Approaches to prototyping (pp. 1-18). Springer Berlin Heidelberg. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-69796-8_1
Annotering

Camburn, B., Viswanathan, V., Linsey, J., Anderson, D., Jensen, D., Crawford, R., . . . Wood, K. (2017). Design prototyping methods: State of the art in strategies, techniques, and guidelines. Design Science, 3, E13. https://doi.org/10.1017/dsj.2017.10
Annotering

Alan Dix and Layda Gongora. (2011). Externalisation and design. In Procedings of the Second Conference on Creativity and Innovation in Design (DESIRE ’11). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 31–42.
Annotering

Lim, Y.-K., Stolterman, E., and Tenenberg, J. (2008). The anatomy of prototypes: Prototypes as filters, prototypes as manifestations of design ideas. ACM Trans. Comput.-Hum. Interact. 15, 2, Article 7 (July 2008). https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/1375761.1375762
Annotering

Supplerende
Introduktion til en bog:
Koskinen, Ilpo (2011) Design Research Through Practice: From the Lab, Field, and Showroom. Elsevier Science & Technology. Kap. 8. https://doi.org/10.1109/TPC.2013.2274109
Annotering