Fremtidens skole

Kort forklaring af modellen

Fremtidens skole er visuelt inspireret af Bronfenbrenners dynamiske udviklingsøkologiske model, som viser hvilke påvirkninger individet udsættes for i samspillet med andre mennesker i forskellige miljøer (Bronfenbrenner, 1994). Ifølge OECD 2030 skal personer i skole-hjem-cirklen skabe rammer for elevens fysiske og mentale sundhed samt socio-emotionelle udvikling (OECD, 2020).
Vi har integreret John Deweys progressive tilgang til børns læring i en fælles politisk, social og udviklingspsykologisk rammesætning. Da børn i dag opholder sig størstedelen af deres vågne tid uden for hjemmet, frarøves de ifølge Dewey muligheden for læring knyttet til hjemlige aktiviteter (Dewey, 1907, s. 26). Fremtidens skole er tilpasset til at udfylde lærings tabet, da både skolen og hjemmet er tænkt som gensidigt afhængige læringsmiljøer, der skal understøtte børnenes alsidige udvikling.

Visionært vil en sammensmeltning af skolens formelle og hjemmets uformelle rum muliggøre udnyttelse af Makerspace-tankegangen gennem anvendelse af digitale og offline medier i lokale og globale sammenhænge (Culpepper & Gauntlett, 2020, s. 265). Gennem forskelligartede fællesskaber med andre skabere lærer barnet om sig selv, og udvikler interkulturel kompetence (Culpepper & Gauntlett, 2020, s.265).

Fremtidens skole fokuserer ikke på adaption af curriculum, men på at skole/hjem skal facilitere rammer for oparbejdelse af kompetencer hvilket øger barnets handlekraft, i en verden under konstant forandring.

Hvilke andre kompetencer mener I er vigtige at makerspace understøtter?

Hvordan ville fremtidens skole passe til Resnick’s X-students?

Kunne I forestille Jer et sådanne samarbejde mellem skole og hjem? Børnehaverne deler ansvaret; ser hjemmet som læringsmiljø: [artikel_Bupl] [Den styrkede pædagogiske læreplan s. 24, 36]

Litteratur:

Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological Models of Human Development. I International Encyclopedia of Education, Vol. 3, 2nd. Ed. (s. 37-43). Elsevier

Culpepper, M. K. & Gauntlett, D. (2020). Making and Learning together: Where the makerspace mindset meets platforms of creativity (s. 264–274) Global Studies of Childhood, Vol. 10, Issue 3, Sep. 2020,

Dewey, J. (1907). The School and Society: being three lectures by John Dewey supplemented by a statement of the University Elementary School. University of Chicago Press

Gauntlett, D. (2023). Platforms for creativity. Creativity (s. 68-78). Polity Press

Navarro, J. L., & Tudge, J. R. (2022). I F. R. Ferraro (Red.), Technologizing Bronfenbrenner: neo-ecological theory. Current Psychology (s. 1-17). Current Psychology: https://doi.org/10.1007/s12144-022-02738-3

Sandvik. K & Thestrup, K. (2018). Skolen som makerspace – leg og læring i kreative rum. I Møller, H. H., Andersen, I. H., Kristensen, K. B. & Rasmussen, C. S. (red.). Leg i skolen: Unge Pædagoger, (s. 212-234) 

World Economic Forum (2020). Schools of the Future: World Economic Forum. Lokaliseret den. 13-12-23 på http://www3.weforum.org/docs/WEF_Schools_of_the_Future_Report_2019.pdf


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

3 svar til “Fremtidens skole”

  1. jetbec Avatar
    jetbec

    Kære Det Turbo Didaktiske Hold

    didaktik.tak for jeres bidrag.

    I kommer omkring rigtig mange kompetencer, og vi har ikke flere at tilføje. Jeres opmærksomhed på den formelle og uformelle læring, og mangel på samme pga. institutionaliserede børn, er en vigtig observation.

    Hvordan tænker I digital teknologi ind her, er det fordi digitale teknologier er under konstant forandring?

    Glædelig jul

    /didaktik.tak

  2. emmjen Avatar
    emmjen

    Jeres ide om at Makersspace kan fungere som et bindeled mellem hjem og skole synes vi er super interessant. Hvordan tænker I at man kunne gøre det i praksis?
    Vi kunne godt ønske at der var en mere praksisnær tilgang i jeres model. Vi er udfordret på at se den i en praksissammenhæng, da den er meget teoretisk.

    Tak for jeres refleksioner om jeres Makersspace tankegang i nye “klæder” 🙂

    Vh. Didaktisk Fusion

  3. karbec Avatar
    karbec

    Hej Turbo-Didaktikere.
    Koblingen mellem hjem og institution kan være lidt svær at få øje på i jeres eksempel, men hvis hjem og institution har det som et fælles værdigrundlag at sætte eleven i centrum, samt at løse spændinger i demokratisk dialog, og de samtidigt har et velfungerende moralsk kompas, der viser, hvordan man opfører sig i egne, kendte, grupper og finder praktiske løsninger, når nye(-t) kommer til (institutionerne skal jo have udarbejdet en anti-mobningspolitik), så er det et godt bud på at imødegå OECD’s visionspapir 2030 for kompetencer på området indenfor uddannelse og læring. IT-mæssigt kunne det måske overvejes fremadrettet at designe en platform med rollespil og refleksionsøvelser rettet mod forskellige aldersgrupper som en støtte for de ønskede forandringer? Altså, så det ikke ”bare” var Aula til brug for kommunikation mellem institution og hjem, men også Aula som vidensbank med værdibaserede øvelser til brug i hjemmet med fokus på åbenhed og samarbejde mellem børn og voksne.
    Med venlig julehilsen
    Cklasfananas

Skriv et svar