
Fremtidens skole er visuelt inspireret af Bronfenbrenners dynamiske udviklingsøkologiske model, som viser hvilke påvirkninger individet udsættes for i samspillet med andre mennesker i forskellige miljøer (Bronfenbrenner, 1994). Ifølge OECD 2030 skal personer i skole-hjem-cirklen skabe rammer for elevens fysiske og mentale sundhed samt socio-emotionelle udvikling (OECD, 2020).
Vi har integreret John Deweys progressive tilgang til børns læring i en fælles politisk, social og udviklingspsykologisk rammesætning. Da børn i dag opholder sig størstedelen af deres vågne tid uden for hjemmet, frarøves de ifølge Dewey muligheden for læring knyttet til hjemlige aktiviteter (Dewey, 1907, s. 26). Fremtidens skole er tilpasset til at udfylde lærings tabet, da både skolen og hjemmet er tænkt som gensidigt afhængige læringsmiljøer, der skal understøtte børnenes alsidige udvikling.
Visionært vil en sammensmeltning af skolens formelle og hjemmets uformelle rum muliggøre udnyttelse af Makerspace-tankegangen gennem anvendelse af digitale og offline medier i lokale og globale sammenhænge (Culpepper & Gauntlett, 2020, s. 265). Gennem forskelligartede fællesskaber med andre skabere lærer barnet om sig selv, og udvikler interkulturel kompetence (Culpepper & Gauntlett, 2020, s.265).
Fremtidens skole fokuserer ikke på adaption af curriculum, men på at skole/hjem skal facilitere rammer for oparbejdelse af kompetencer hvilket øger barnets handlekraft, i en verden under konstant forandring.
Hvilke andre kompetencer mener I er vigtige at makerspace understøtter?
Hvordan ville fremtidens skole passe til Resnick’s X-students?
Kunne I forestille Jer et sådanne samarbejde mellem skole og hjem? Børnehaverne deler ansvaret; ser hjemmet som læringsmiljø: [artikel_Bupl] [Den styrkede pædagogiske læreplan s. 24, 36]
Litteratur:
Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological Models of Human Development. I International Encyclopedia of Education, Vol. 3, 2nd. Ed. (s. 37-43). Elsevier
Culpepper, M. K. & Gauntlett, D. (2020). Making and Learning together: Where the makerspace mindset meets platforms of creativity (s. 264–274) Global Studies of Childhood, Vol. 10, Issue 3, Sep. 2020,
Dewey, J. (1907). The School and Society: being three lectures by John Dewey supplemented by a statement of the University Elementary School. University of Chicago Press
Gauntlett, D. (2023). Platforms for creativity. Creativity (s. 68-78). Polity Press
Navarro, J. L., & Tudge, J. R. (2022). I F. R. Ferraro (Red.), Technologizing Bronfenbrenner: neo-ecological theory. Current Psychology (s. 1-17). Current Psychology: https://doi.org/10.1007/s12144-022-02738-3
Sandvik. K & Thestrup, K. (2018). Skolen som makerspace – leg og læring i kreative rum. I Møller, H. H., Andersen, I. H., Kristensen, K. B. & Rasmussen, C. S. (red.). Leg i skolen: Unge Pædagoger, (s. 212-234)
World Economic Forum (2020). Schools of the Future: World Economic Forum. Lokaliseret den. 13-12-23 på http://www3.weforum.org/docs/WEF_Schools_of_the_Future_Report_2019.pdf
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.