Test-børn: Olivia (8), Filippa (8), August (7)
Vores aktivitet koncentrerede sig om, at ‘øve’ test-børnenes refleksive kompetencer, med formålet, at de kan forholde sig til noget og udtrykke en holdning, gerne gennem æstetisk formsprog.
Vi præsenterede test-børnene for et æstetisk udtryk, ‘Historien om den vandede vandmelon Vigo’. Historien blev formidlet i form af video, produceret ved brug af Snapchat filtre og iMovie.
Michelle sad hjemme med test-børnene og afholdte et zoom-møde med Maria og Rune.
På baggrund af det æstetiske indtryk, skulle test-børnene forholde sig til spørgsmålet: “Hvordan tager man mod en ny ven?”

Gennem samtale og skitsering på papir reflekterede test-børnene over spørgsmålet, hvor efter de valgte en teknologi til at formidle deres holdning som et æstetisk udtryk.

Maria og Rune gennemgik samme proces, og slutteligt fremviste alle deres æstetiske udtryk på Zoom.
Test-børnene havde udarbejdet 3 små videoer (link til videoer herunder), som de selv havde udarbejdet gennem iMovie (Michelle guidede i processen). Rune og Maria havde lavet en padlet med billeder. Aktiviteten blev afsluttet med dialog om de forskellige holdninger.
Det fungerede godt at aktiviteten var hjemme (fremfor i skolen), da dette gav test-børnene mulighed for at gå til og fra aktiviteten. Samtidig var test-børnene ikke underlagt en tidsramme, hvilket vi observerede bidrog til fordybelse.
Vi ser tydelige tegn på læring af fra aktiviteten, da børnene efterfølgende oftere opleves i reflekterende processer og er tydlige om deres holdning til forskellige emner eller situationer.
Forløbet “Refleksion og stillingtagen” i fremtidens skole
Forløbet skal ikke overføres direkte til fremtidens skole. Makerspace-tankegangen omfatter, at fremtidens skole faciliterer kontinuerlige, refleksive og æstetiske processer for individet og fællesskabet, med fokus på det som optager barnet og/eller fællesskabet offline/online. Det er elementer ‘refleksion, kreativitet, æstetisk udtryk, samarbejde, support, flow………..’ skole-hjem skal understøtte med afsæt i makerspace-tankegangen.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.