Aktivitet: Refleksion og stillingtagen

Test-børn: Olivia (8), Filippa (8), August (7)

Vores aktivitet koncentrerede sig om, at ‘øve’ test-børnenes refleksive kompetencer, med formålet, at de kan forholde sig til noget og udtrykke en holdning, gerne gennem æstetisk formsprog. 

Vi præsenterede test-børnene for et æstetisk udtryk, ‘Historien om den vandede vandmelon Vigo’. Historien blev formidlet i form af video, produceret ved brug af Snapchat filtre og  iMovie.

Historien om den vandede vandmelon Vigo

Michelle sad hjemme med test-børnene og afholdte et zoom-møde med Maria og Rune.
På baggrund af det æstetiske indtryk, skulle test-børnene forholde sig til spørgsmålet: “Hvordan tager man mod en ny ven?” 

Gennem samtale og skitsering på papir reflekterede test-børnene over spørgsmålet, hvor efter de valgte en teknologi til at formidle deres holdning som et æstetisk udtryk.

Maria og Rune gennemgik samme proces, og slutteligt fremviste alle deres æstetiske udtryk på Zoom. 

Test-børnene havde udarbejdet 3 små videoer (link til videoer herunder), som de selv havde udarbejdet gennem iMovie (Michelle guidede i processen). Rune og Maria havde lavet en padlet med billeder. Aktiviteten blev afsluttet med dialog om de forskellige holdninger. 

Man kan trøste

Man kan hjælpe

Man kan være sød ved andre

Det fungerede godt at aktiviteten var hjemme (fremfor i skolen), da dette gav test-børnene mulighed for at gå til og fra aktiviteten. Samtidig var test-børnene ikke underlagt en tidsramme, hvilket vi observerede bidrog til fordybelse.
Vi ser tydelige tegn på læring af fra aktiviteten, da børnene efterfølgende oftere opleves i reflekterende processer og er tydlige om deres holdning til forskellige emner eller situationer.  

Forløbet “Refleksion og stillingtagen” i fremtidens skole
Forløbet skal ikke overføres direkte til fremtidens skole. Makerspace-tankegangen omfatter, at fremtidens skole faciliterer kontinuerlige, refleksive og æstetiske processer for individet og fællesskabet, med fokus på det som optager barnet og/eller fællesskabet offline/online. Det er elementer ‘refleksion, kreativitet, æstetisk udtryk, samarbejde, support, flow………..’ skole-hjem skal understøtte med afsæt i makerspace-tankegangen.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

4 svar til “Aktivitet: Refleksion og stillingtagen”

  1. julkris Avatar
    julkris

    Hej med jer,
    Spændende og udviklende projekt I har arbejdet med. Det virker til, at Olivia, Filippa og August har fået noget emotionel læring ud af det – skønt! Og det virker som en sjov aktivitet, der sagtens kan ske både lokalt, men også globalt gennem fx Zoom (som I bruger). Måske I kunne tale ind i, hvad det ville gøre for aktiviteten, hvis det blev noget man lavede med børn fra andre lande.
    Vi kan godt se tanken med, at maker-space bliver en del af skole-hjem. I får det kort nævnt i jeres andet blogpost, men det står stadig en smule uklart, hvordan det helt reelt skal ske i fremtidens skole? Hvad skal der til for at det kunne blive en realitet?

    God jul,
    //STJJ

  2. emmjen Avatar
    emmjen

    Vi kan rigtig godt lide jeres ide, om at man kan arbejde med dybere emner og herefter kan udtrykke sig i en kreativ proces. Vi kan tydeligt se en udvikling i videoerne.
    Efter vi har læst jeres blogpost er vi blevet nysgerrige på, hvordan I ser aktiviteten i skoleregi?
    Vi tænker at det også kunne være interessant at sætte de 3 forskellige kontekster ind i en digital tilstedeværelse. Så man på denne måde arbejder med digitaldannelse i stedet.

    Vh. Didaktisk Fusion

  3. karbec Avatar
    karbec

    Hej Turbo-Didaktikere.
    Vi ser tydelige tegn på, at skolebørnene kollaborativt bygger kompetencer i understøttet refleksion i samspil med hinanden og de voksne. De æstetiske læreprocesser kommer i spil, når børnene først visualiserer deres refleksioner på papir og dernæst rollerspiller deres bud på, hvilke ting der kan gå galt, og hvordan man i samarbejde kan løse problemer. I gør også god brug af Zoom som kommunikationsmiddel. Og refleksionen gør også, at børnene er forberedt på deres stillingtagen, hvis/når de skulle møde en lignende situation i det virkelige liv.
    Med venlig jule-hilsen
    Cklasfananas

Skriv et svar