En kulturel rugbrødsmad

Flere identiteter

Det er vigtigt at forholde sig til, hvilke kontekster vi er deltagende i online, og hvordan denne asynkrone-tilstedeværelse, indlader sig på muligheden for kulturmøder og med forståelse for anvendelse af vores kulturelle identiteter  (Jensen, 2018, s. 122).
Det er interessant at se på, hvilke identiteter der anvendes (Jensen, 2018, s. 120) ved brug af internettets væld af muligheder for interaktion i individets lærings- og medieøkologi (Dalsgaard & Ryberg, 2022, s. 11).

Rammesatte kulturmøder i rivende udvikling

Kulturen bærer en konkret rammesætning for handlingsforløbet i en gældende kontekst, hvor individernes tilstedeværelse og handlinger påvirkes gensidigt.
Gaunlett illustrerer i sin rapport “Culture of Creativity” (Gaunlett & Thomsen, 2013, s. 44) hvilke potentialer der er for udvikling i kulturer hvor både bl.a. viden, flere identiteter, traditioner, relationer og aktiviteter er til stede i et stimulerende miljø, og hvor udforskning og kreativitet er mere reglen end undtagelsen (Gaunlett & Thomsen, 2013, s. 21). Det er essentielt for vores alle, at fastholde “… the creative mindset, and maximise the creative potential and stimulus within our cultures” (Gaunlett & Thomsen, 2013, s. 44), da det giver bedre forudsætninger for en lysere og mere forenelig fremtid (Ibid.).

Kultur og rugbrødsmadder

Med aftale om at lave en æggemad, opdagede vi, at en æggemad ikke ‘bare’ er en æggemad, og indeholder den overhovedet æg?!
Her oplevede vi, hvordan vores kulturelle baggrund var med til at definere vores ‘mad’, hvor resultatet blev en dansk-inspireret, en tyrkisk-inspireret og en asiatisk-modificeret mad. Og gud ske tak og lov for, at vi alle tre har et kulturrelativistisk syn på kulturmøder (-som dette jo er), og med et anerkendende nik til maddernes diversitet, kunne sætte processen i gang.

Hvad siger din rugbrødsmad om dig?

Dalsgaard, C. & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum. Frederiksberg C: Samfundslitteratur.

Gauntlet, D. & Thomsen, B.S. (2013). Cultures of creativity. Billund: Lego Foundation
 
Jensen, I. (2018). Grundbog i kulturforståelse. Frederiksberg C: Samfundslitteratur.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

16 svar til “En kulturel rugbrødsmad”

  1. klaust Avatar
    klaust

    Hæ hæ: En anden gruppe spørger om man kan være et fællesskab, der ikke er synkront, men nærsynkront. Det har I lige givet et muligt svar på. For her er 3 personer, der laver hver deres æggemad og sammenligner. Men det sker ved at lave 3 optagelser og klippe dem sammen – så noget synkront har der nok været, vi ser det bare ikke.

    Jeg må igen tænke over, at I som andre grupper er så tæt på maden. Det at lave æggemaden bliver en visuel opskrift, som er lige til at kigge nærmere på og efterligne/blive inspireret af. Vi ser forskel og samtidig skridt-for skridt madlavning, så man faktisk kunne overskride denne mulige forskel og selv lære de andre nærmere og kende.

    Det er jo koblet til jeres tekst om kultur og kulturrelativisme. På den ene side er de forskellige æggemadder udtryk for forskel og relativisme, på den anden side er det jo mad, nydelse ved mad og bruge en opskrift, så måske er vi alligevel ens og kan ses det ens ved hinanden bare et spadestik dybere. På den tredje side kunne man sige, at I er ved at skabe en ny kultur sammen, som indeholder at lave forskellige æggemadder.

    Altså vi gør noget sammen, så har betydning for os sammen i denne gruppe, uanset om man er kulturrelativist eller ikke. Det er vigtigt at se æggemadder blive lavet og spist. Vi kan skabe sammenhæng, som opleves som af afgørende betydning.

    Man kan vel sige, at der ingen vej er udenom. Vi er kulturelt globaliserede eller rettere glocaliserede. globale og lokale på en gang men det behøver ikke være forudbestemte eller fastlagte størrelser, det er også noget, vi selv kan være med til at bestemme og udvikle.

  2. camjen Avatar
    camjen

    Hyggeligt input med this or that element til sidst i jeres præsentationsvideo – det giver en ekstra personlig dimension til jeres præsentation.
    Detaljen med kommentar hen over videoen gav en god effekt og gjorde, at man ikke blot skulle forholde sig lyttende, men også fik noget ud af at se/læse med.
    Hilsen didaktik.tak

    1. camjen Avatar
      camjen

      – Det var en kommentar til jeres præsentationsvideo 😉

    2. micbon Avatar
      micbon

      Hej Didaktik-tak!
      Mange tak for jeres kommentar, vi er glade for, at I kunne lide præsentationen 🙂
      MVH Det Turbo Didaktiske Taktiske hold

  3. camjen Avatar
    camjen

    Hvilke overvejelser har I gjort i forhold til filmningen? Har hele jeres proces været asynkron eller har I også haft synkrone optagelser i forbindelse med udførelsen af maden?
    Jeres madder ser i øvrigt super lækre ud!
    Hilsen didaktik.tak

    1. micbon Avatar
      micbon

      Hej igen Didaktik-tak!
      Hele vores forberedelsesproces var synkron (zoom), optagelserne var som I ser asynkrone, og klipningen var en blanding imellem synkron og nærsynkron.
      Dette på baggrund af, vores tolkning (eller nærmere direkte læsning) af opgavebeskrivelsen.
      Mange tak for Jeres kommentar 🙂
      MVH Det Turbo Didaktiske Taktiske hold

  4. julkris Avatar
    julkris

    Det blev tre lækre madder. Fedt at der kommer noget tværkulturelt ind i jeres opgave. Det giver god mening ift. teksten.
    I nævner et uddrag fra “Cultures of creativity” omkring potentialer for udvikling hvori nogle eksempler nævnes. Oplevede I enten på det individuelle plan eller det gruppemæssige, en proces som skabte plads til udforskning eller oplevede I mere en planlagt og lineær proces da aktiviteten først var i gang?
    Hele jeres proces er tilsyneladende asynkron, I laver mad hver for sig og I spiser hver for sig, det undrer os, eller det gjorde det. Vi har efter at set jeres video, været inde og læse opgavebeskrivelsen for madlavningen og der står ” Gruppen skal altså være spredt udover landet eller kloden og må ikke spise sammen samme sted og samme tid.”… Vi må altså ikke spise sammen, på samme tid. I har jo så egentlig løst opgaven som den står beskrevet, i modsætning til alle andre.
    Hvordan nåede I frem til denne fremgangsmåde og var det bevidst fravalg af fx zoom eller lignede synkront-understøttende teknologier?
    I forhold til blogtekst: Flot opsætning og kronologisk creme de la creme med to kapitler “teori” og så jeres møde med æggemaden. I tager læseren i hånden. Og det virker godt.

    /STJJ

    1. micbon Avatar
      micbon

      Vores proces var mest af alt udforskende. Vi havde klarlagt hvilke ‘råmaterialer’ vi skulle indsamle for, at producere den mad-video vi ønskede, og hvilken ‘ramme’ vi hver især kunne arbejde ud fra (rugbrød med afsæt i vores kulturelle identitet(er)). Herefter havde vi fri udfoldelse, og derfor var vi på forhånd klar over, at vores rugbrødsmadder ville blive forskellige, da vi alle tre er deltagende i flere kulturelle arenaer.

      Og så til jeres andet spørgsmål omkring det asynkrone måltid; Vores forberedelsesproces startede med, at vi (synkront) i et fælles docs, dissekerede opgavebeskrivelsen og satte del-elementer derfra op i tabeller. På baggrund af denne opstilling, blev ‘opgave-kravene’ meget tydelige.
      Indledningsvis havde vi også fået den forståelse, at vi skulle producere og spise sammen, men bearbejdelsen af opgavebeskrivelsen gjorde det klart (for os) at det ikke var tilfældet.
      – Det skal dog lige siges, da vi så alle andre gruppers madlavningsvideo, blev vi i tvivl om, det var os som havde misforstået opgaven. Så mange tak for jeres kommentar, og feedback! -selvfølgelig stadig med det forbehold, at det er os der har misforstået det 😉
      MVH Det Turbo Didaktiske Taktiske hold

  5. saband Avatar
    saband

    I skriver at jeres kulturelle baggrunde var med til at definere jeres oplevelse af hvad en æggemad indebærer og dermed fristes man til at tro (inden man ser videoen), at jeres valg netop var baseret på jeres individuelle kulturelle oplevelse af en æggemad. Vi bliver dog undrende i det Rune svarer nej til at have lavet netop denne mad før. Vi er blot nysgerrige ift. hvordan jeres kulturelle baggrund har spillet ind i udvælgelse af æggemaden…

    /STJJ

    1. micbon Avatar
      micbon

      Vi havde sat ét benspænd for vores ‘ret’. At det skulle være med afsæt i rugbrød. Vi har alle en etnisk dansk baggrund, og lever den danske kultur, hvorfor rugbrød er kendt for os alle, men Rune og Maria bevæger sig tilmed dagligt i flere etnisk kulturelle arenaer.

      Derfor udfordrede det Maria og Rune, da deres kulturelle præg på maden, er hhv. tyrkisk og filippinsk, to kulturer som ikke normalt bruger rugbrød.
      Derfor måtte Rune især eksperimentere og afprøve en ret han ikke havde lavet før.
      MVH Det Turbo Didaktiske Taktiske hold

  6. malstru Avatar
    malstru

    Tak for at vi måtte se med 🙂

    Som feedback på jeres video savner vi det synkrone. Opgaven var netop at lave mad sammen og det kommer ikke så tydeligt til stede i det videoerne virker til at være optaget hver for sig. Er der en grund til at I gør det hver for sig?

    Derover er vi nysgerrige på, hvordan I er kommet frem til de ingredienser I skulle bruge, og hvorfor Rune laver en anderledes rugbrødsmad end I andre?

    Til gengæld synes vi at videoen er rigtig godt lavet og eksperimentel i forhold til det nærsynkrone.

    Vh. Didaktisk Fusion

    1. micbon Avatar
      micbon

      Hej Didaktisk fusion
      Vi har givet et længere svar på det asynkrone længere oppe (til didaktik-tak). Hvis det ikke er fyldestgørende, så stil endelig flere spørgsmål 🙂
      MVH Det Turbo Didaktiske Taktiske hold

  7. malstru Avatar
    malstru

    Didaktisk Fusion svarer også lige på jeres spørgsmål:

    Vi tænker, at en rugbrødsmad afspejler den kulturelle baggrund man har samt præferencer.

    Vi synes det er interessant at Rune ikke vælger at bruge æg, når I nu havde valgt at lave en æggemad. Rugbrød er en forholdsvis dansk ting, og derfor er det et sjovt take at en rugbrødsmad bliver multikulturel.

    1. micbon Avatar
      micbon

      Vores afsæt var en rugbrød med æg, da Michelle’s første indskydelse var, at æg er ‘nem pålæg’ på en rugbrød.
      Da vi fik snakket os ‘varme’ i forberedelsesprocessen, viste det sig, at de hjemme ved Rune hovedsageligt spiser vegansk. Derfor stiller vi spørgsmålet “… og indeholder den overhovedet æg?”.
      Dette afledte Rune’s veganske ægge-take; tofu.

      Og vi er enige; det var sjovt at se, vores ‘danske rugbrød’ blive anvendt i det tyrkiske og filippinske køkken, og opleve hvordan den kunne integreres med et hensyn til vores kulturelle identiteter og (mad-)traditioner 🙂
      MVH Det Turbo Didaktiske Taktiske hold

  8. claste Avatar
    claste

    I har valgt at arbejde med det asynkrone, hvilket også begrundes godt med jeres teori.
    I skriver om potentialet for udvikling af kulturer, hvor der bliver nævnt ‘viden, flere identiteter, traditioner, relationer…’, hvor det asynkrone måske ikke understøtter vidensdelingen og relationerne i processen, men kræver at dette gøres synkront inden den “fælles” aktivitet eller i efterrefleksioner. Det synkrone kunne have åbnet for yderligere relationsdannelse, samt vidensdeling i dialogen under processen.
    Den traditionelle æggemad bliver fortolket på mange spændende måder, hvor jeres fokus på ‘kultur’ virkelig skinner igennem. Vi bemærker, at jeres æggemadder ikke er madder, I har lavet før, men er madder, som I formentlig gennem synkront forarbejde er kommet frem til at skabe. Vi studser over, om I har haft samtaler omkring, hvordan I hver især spiser eller hvad I kan lide, sådan så madderne faktisk repræsenterer jeres individuelle kulturer, I derefter gennem processen har bragt sammen? Ligemeget, hvad så de alle super lækre ud!

    Med venlig hilsen
    Cklasfananas

    1. micbon Avatar
      micbon

      Hej Cklasfananas
      Det er korrekt, at vi har valgt, at vores madlavnings-video skulle være asynkron, men dermed ikke sagt, at vi har afskåret os fra det synkrone 😉 I har nemlig ret i, at der ligger en del synkront arbejde bag.

      Først og fremmest har vi drøftet, ‘hvad en æggemad er for os’. Der blev vi klogere på hinanden, og det kom frem i lyset, at vi ikke definerer en æggemad ens.
      Maria har udover det danske, et tyrkisk afsæt og ligeledes har Rune et dansk og filippinsk afsæt. Dette påvirker madens udforming 🙂
      MVH Det Turbo Didaktiske Taktiske hold

Skriv et svar