Vi vil i dette blogindlæg analysere på vores oplevelse og interaktion før, under og efter aktiviteten såvel synkront som asynkront. Vi har udarbejdet en figur, som læseren kan have for øje gennem læsningen. Figuren udgør tre syn på øvelsen; faglighed/proces, individet og det sociale (se figur 1), som giver et samlet syn på processen og understøtter vores baggrund for analysen. I vores proces hæfter vi os særligt ved oplevelsen af “building meanings” ud fra en mangel på personlig interaktion.

Vores interaktion undervejs bar primært præg af en målrettet samtale om madlavningen og ikke megen personlig snak. Vi blev bevidste om den manglende interaktion iht. vores being. Ifølge ”Cultures of creativity” er det ”[…] activities, relationships and practices…” der gør en kultur levende og dermed har vores indbyrdes forhold (relationships) påvirket interaktionerne mellem os. Vi uddyber i videoen nedenfor.
Som en konstrueret arbejdsgruppe i nye relationships (jf. doing) havde vi ingen delte traditioner, vaner og sindstilstande (jf. being) og blev meget fikserede på aktiviteten. I denne doing kunne vi vægte det kreative mindset højere og fx påtage os roller – måske det havde medført flere legende interaktioner og meaning-making. Et tværmedialt supplement som musik kunne, formoder vi, have understøttet selvsamme oplevelse. En påstand er, at vi i høj grad var mere makers end tinkers. Opskriften begrænsede, hvor meget af os selv vi udfoldede, og derved også kvaliteten af vores respektive sharing.
Slutteligt spørger vi: Hvordan kan vi højne de æstetiske oplevelser i en lignende aktivitet med formålet om at optimere oplevelsen af at eksperimentere og udforske?
Litteratur:
Thomsen, B. S. & Gauntlett, D. (2013). Cultures of Creativity: LEGO Fonden. Lokaliseret 12.05.2021 på https://www.legofoundation.com/media/1073/cultures-of-creativity-lego-fonden-2013.pdf
Resnick, M., & Rosenbaum, E. (2013). Designing for Tinkerability. In Honey, M., & Kanter, D.
(eds.), Design, Make, Play: Growing the Next Generation of STEM Innovators, s. 163-181
Baym, Nancy. K. (2015). Personal connections in the digital age. Cambridge, UK ; Malden, MA: Polity. s. 1-23 (s. 1-21 i den 2010. udgave)
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.