Død og levende

Velkommen (tilbage) til projekt Væksterbro. Vi bevæger os nu i IDEATE fasen, hvor vi gennem vores nye designprincipper har sporet os ind på en foreløbig designidé med henblik på postdigital uddannelse. I dette indlæg præsenterer vi vores reviderede designprincipper og tanker herom.

Tanker bag reviderede designprincipper

Efter en grundig idéudviklingsaktivitet reviderede vi vores designprincipper for at sikre deres relevans. Selvom vi diskuterede alle fire principper, foretog vi kun ændringer på tre af dem.

Det første princip blev ændret fra at fokusere på terapihaven til at understrege, at “Ro og fordybelse udgør grundlaget for designprojektet”. Vi fastholdt dog konceptet om ro, fordybelse og mental sundhed som centrale elementer.

Det gule princip blev justeret fra “Multi-purpose…” til “Hensyn til flere spændingsfelter på kirkegården”, for at afspejle vores forståelse af, hvordan det bedre adresserer forskellige behov.

Endelig blev det sidste designprincip “Synliggørelse” revideret fra “Let tilgængeligt for alle” for at præcisere vores intentioner om synlighed både fysisk og online.

Vores idé indtil videre…

  • En app/website m. lydspor af forskellig art – både meditationsguide og evt. til sorgbearbejdelse eller andre svære følelser, som man kan føle sig alene med.
  • Det skal omhandle hele kirkegården og ikke kun terapihaven, så det bliver lettere tilgængeligt og åbent for alle brugere, når som helst.
  • Afmærkning af de forskellige områder på app/website.
  • Der skal være tydelig QR-kode og info ved indgangene, så det er nemt at finde website/app.
  • Hvis vi havde alle ressourcer til rådighed, ville vi tage fat i både Københavns Kommune, mindfulness-eksperter og psykologer, så vi sammen kunne opbygge et stærkt produkt, der vil give brugerne den helt rigtige hjælp og følelse af mindfulness på kirkegården.

Forbindelse til postdigital uddannelse

Postdigital uddannelse omhandler, hvordan teknologi ikke længere kun ses som et redskab, men snarere en integreret del af læringsmiljøer. I vores projekt har vi gennem designprincipperne taget højde for denne forståelse og søgt at skabe en læringsplatform, der er forankret i den postdigitale virkelighed.

Et eksempel på, hvordan designprincipperne forbinder sig til postdigital uddannelse, er vores fokus på synlighed. I den postdigitale verden er det afgørende for os, at læringsplatformen ikke kun er tilgængelige for dem der har kompetencer inden for teknologi. Vores designprincipper lægger derfor vægt på at skabe fleksible og tilgængelige læringsmuligheder, der kan tilpasses en mangfoldig gruppe mennesker.

Diskussion og spørgsmål…

Vi har nogle spørgsmål, som vi rigtig gerne vil have lidt hjælp til at svare på…

Hvilke andre aspekter af postdigital uddannelse mener du, vi bør overveje ud over synligh-ed og tilgængelighed? Hvordan kan disse aspekter integreres i vores designprincipper?

Hvilke konkrete tiltag eller strategier kan vi implementere for at skabe en læringsplatform, der er tilgængelig for alle, uanset deres teknologiske færdigheder eller baggrund?


Udgivet

i

,

af

Tags:

Kommentarer

9 svar til “Død og levende”

  1. karbec Avatar
    karbec

    I kan vælge, at jeres platform kan tage hensyn til undervisningsdifferentiering mht. alder, kulturbaggrund, ordblindhed, fysiske handikap og meget andet. Scanningskoder med sprogvalg, oplæsningsmulighed (gode piktogrammer) kunne være nøglen/erne….

    1. julkris Avatar
      julkris

      Hej Karina,
      Tusind tak for din kommentar!
      Vi tager klart det med, hvor du foreslår sprogvalg! Det er en fantastisk idé 🙂

      Mvh. Julie //STJJ

  2. jetbec Avatar
    jetbec

    Kære Station Dobbelt-J
    Sikke et spændende og nytænkende projekt i er i gang med! Kunne man integrere en kommunikationsmulighed på jeres platform, så man kan skrive med andre som har de samme svære følelser?

    didaktik.tak fordi vi må følge jeres projekt!

    1. julkris Avatar
      julkris

      Hej Didaktik.tak,
      Tak for kommentaren!
      Vi har egentlig fravalgt (på nuværende tidspunkt), at det skal være en kommunikationsplatform, men nærmere en “synligheds”-platform. Vores tanke er, at man som bruger kan synliggøre sig ift. hvad man ønsker at foretage sig. Fx kan man melde, at man ønsker at gå en meditationsrute eller ønsker at holde en fælles-åben picnic osv.

      Mvh. Julie //STJJ

  3. micbon Avatar
    micbon

    Hej Station Dobbelt-J
    I vores lille 2-mandsgruppe har vi drøftet om alle vil mene vi befinder os i en post digital tidsalder(!?) For vores vedkommende, samt de senere generationer, er denne betragtning om ‘post digitale’ mere eller mindre berettiget, men vi oplever mange som forsat ikke mener, at digitale teknologier er så forankret i deres liv, at de fungerer som en naturlig forlængelse af deres handlekraft😵‍💫 Mennesker er ikke ‘digitale’ bare fordi de lever i en overvejende digitaliseret verden; i vores optik må ‘post’ digital betyde, at de digitale teknologier er så dybt integreret og anvendes så naturligt, at vi ikke længere forholder os til (at forstå) dem.

    Derfor kunne det overvejes om interface-ikoner (og andre betydningsbærende ikoner) på den app/website I vælger at udarbejde, bør indtænkes i et designprincip, med tanke på ’tilgængelighed uanset teknologiske færdigheder’.
    Alle de fede ting vi forestiller os, at jeres design kommer til at indeholde, bliver folk som ikke formår at aktualisere teknologens potentialer, afskåret fra at få glæde af.
    Ikoner hvor man umiddelbart forstår dets visuelle signifikans, giver nemmere adgang til de specifikke interaktioner med teknologien, som I ønsker folk skal præsenteres for. Så opmærksomhed på denne sociale infrastruktur i designet-det var bare en tanke 🙂 – og det var Norman, affordances og alt det der DT-snak 😉

    Vi glæder os til at læse mere!
    DBH Michelle (digtalestemmer.com)

    1. julkris Avatar
      julkris

      Hej Michelle,
      Tak for de gode overvejelser. Dem vil vi helt sikkert se nærmere på! Vi har kort snakket om, at det skal være for alle, uanset teknologiske kompetencer, så det er godt du tydeliggøre det 🙂

      Mvh. Julie // STJJ

  4. nanweg Avatar
    nanweg

    Hej Station Dobbelt-J!

    Det lyder som et mega fedt projekt og jeres proces i sig selv er spændende.
    Måske Fonden Mental Sundheds App ‘Åben og Rolig’ kan give noget inspiration til koncept og design? Derudover har de også en hjemmeside, hvor de udgiver undersøgelser og rapporter om bl.a. naturbaserede indsatser og terapi: https://fondenmentalsundhed.dk/portfolio-item/introducerende-vidensvideoer/?preview=true .

    Rigtig god arbejdslyst og tak for spændende læsning 🙂

  5. malstru Avatar
    malstru

    Hej Station-dobbelt J

    Jeg synes det er et fedt projekt i har gang i, som jeg selv gerne ville benytte hvis jeg boede i København.

    Da jeg boede i Købehavn brugte jeg selv kirkegården til forskellige aktiviteter, men ofte når jeg havde brug for at koble af. Jeg tror derfor at det digitale skal integreres på en sådan måde, at det smelter sammen med omgivelserne, så det teknologiske ikke bliver endnu en forstyrrelse i et ellers dejligt frirum. Det er her det postdigitale især bliver udfordrende tænker jeg. Jeg tænker det handler om at vælge en platform, som bliver en “naturlig forlængelse” af kirkegården og måske mere “usynlighed” end “synlighed”.

    I forhold til platform tænker jeg at det kunne være godt at vælge noget, som fører direkte til lydsporet f.eks. Altså noget, som ikke kræver oprettelse eller at man er medlem. Jeg tænker, at det godt kan afholde nogen fra at benytte det.

    Fedt projekt, jeg glæder mig til at følge med.

  6. franz.caviglia Avatar

    Meget fin titel

    Spændende udvikling.

    KOMMENTAR OM UDSEENDE
    Billedet: Pejlerne mellem de bokser kunne få et navn, og jeg er ikke sikker på at layoutet er den bedste.

    Hvad hvis I laver en tabel med to bokser for hvert princip, den originale til venstre og jeres revision/udvikling til højre?

    I kan gøre det for hvert princip som har fået en grundig revision og efterlade resten til tekst.

    Denne løsning ville give plads til at
    – fokusere på et princip ad gangen
    – være mere homogene med format og indhold, og gerne synliggøre hvad I har tonet frem

    og undgå, at
    – I duplicerer indholdet (i forklaringen nedenfor)
    – læseren får et visuelt half-dårligt billede (bogstaverne er i forskellige størrelser og farver 😱)

    I kan stadigvæk bruge farver i tabellen (det er bare en anelse mere besværligt 🤷).

    KOMMENTAR OM PLANEN
    I kan måske ikke direkte gå fra prototypen til store kirkegårde i Kbh. Hvis der i forvejen er en mindre by som har lignende ideer, kunne I finde en forbindelse. Der er forskning i “sorgkultur”, fx
    Giv sorgen ord (bibliotek.dk) https://alfa.bibliotek.dk/materiale/giv-sorgen-ord/work-of:870970-basis:46076494?type=bog
    – som I kan bruge til at finde initiativer.

    “Forbindelse til postdigital uddannelse”
    Meget enig med Maria og Michelle!

    Jeg ville måske gøre titlen til ‘det postdigitale i projektet’ (jeg ved godt at I skal forholde jer til ITDD som ‘postdigitale uddannelse’, men blogposten har fokus på jeres projekt og skal kunne læses ‘selvstændigt’ af eksterne læsere (mens underviserne ser at I e i dialog med uddannelsen)

    Men jeg ville ikke gentage ‘postdigitale. 4 gange i 5 linjer. Jeg ville i stedet mere konkret forklare, hvordan det digitale udvider oplevelse af at være der (det er måske et spændingsfelt netop her).

    Ift. jeres spørgsmål om “det postdigitale” kunne I overveje at se på “blanding-elementet”: i blander ved det digitale med det fysiske rum.

    Btw, har I droppet ideen om VR? (bare for at vide…)

    (tentativ)
    Jeg savner på dette stadie at se, at I har af forbilleder/eksempler/inspiration.

    Overvej måske at kigge på “Et live er forbi” i Information
    https://www.information.dk/serie/liv-er-forbi

    Layout/typografi (nu forældet)
    Skriften i den gule seddel er ikke helt læselig (og i den færdige version skal I genskabe teksten, ikke tage en screenshot)
    (se hvordan Didaktik.tak gør det bedre – selv om de nok bruger et skærmebillede, bare med bedre opløsning)

    Andre småting

    “Efter en grundig idéudviklingsaktivitet … “ jeg ville flytte ideen med “grundighed” fra aktiviteten til revisionen (man må ikke “selvkommentere” ens indsats, men man må gerne gå-meta om indholdet, her fx “grundig revision”

Skriv et svar