Station Dobbelt J gone into sustainable christmas

Digital Platform:

Vi omdanner vores fysiske julekortworkshop til en digital version på en e-læringsplatform. Vi forestiller os at eksperterne tilbyder et online kursus hvor der f.eks. introduceres til brugen af green screen. Kurset skal kunne tilgås globalt af fagpersonerne.

Internationalt samarbejde:

Juletraditionsudveksling:

Der bliver organiseret en virtuel juletraditionsudveksling, hvor elever deler og lærer om hinandens juletraditioner. Det kunne være små grupper der over zoom mødes med andre små grupper fra de andre lande. Derigennem bliver der skabt et globalt fællesskab ved at fremhæve ligheder og forskelle mellem kulturer.

Diversitet i Materialer:

Workshop kan inkludere elementer fra forskellige kulturer og traditioner. Eleverne skal integrere deres egne kulturelle symboler og temaer i deres julekort.

Teknologisk Integration:

Der kan tages forskellige tegneværktøjer og apps i brug, som muliggør global deltagelse.

Samarbejdet kan undervejs faciliteres gennem virtuelle whiteboards eller andre online

samarbejdsværktøjer som Padlet.

Online Udstilling:

Der kan laves en digital juleudstilling, hvor elevernes julekort kan deles og tales om globalt.

Afhængig af den konkrete målgruppe, kan der inddrages sociale medier eller en hjemmeside som WordPress til at fremvise elevernes kreative julekort.

Slutteligt kan man skabe et rum hvor der er plads til at give feedback på tværs af skolerne

Hvordan skaber vi en vedvarende forbindelse mellem de involverede skoler?

Hvordan måler vi den globale succes af workshoppen ud over det kreative resultat?


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

5 svar til “Station Dobbelt J gone into sustainable christmas”

  1. marcey Avatar
    marcey

    Hej Station Dobbelt-J

    Når man ser på det med et større perspektiv, er juletraditionsudveksling èn del/aktivitet i en længere proces/forløb som understøtter elevernes oparbejdning af interkulturel kompetence. Den globale succes kan eventuelt måles ved at se på den enkelte elevs og/eller fællesskabets tegn på læring: oplever lærere/hjem udvidet interkulturel kompetence (bredere viden om andres kultur, er der større åbenhed, nysgerrighed og kulturel bevidsthed)?. Personligt mener vi at der skal være et større fokus på elevernes oparbejdelse af interkulturel kompetence, med henblik på at have bedre forudsætninger for at kunne indgå i et globalt samarbejde.

    De bedste hilsner

    Det turbo didaktiske taktiske hold

    1. julkris Avatar
      julkris

      Hej med jer,
      Tusind tak for de gode refleksioner! Vores tanke var nemlig, at eleverne skulle “opleve” andre kulturer og traditioner. Det kunne sagtens, som I skriver, være en del i et længere forløb – det vil i den grad give mening og det vil måske også skabe en større forståelse af hinanden i det lokale LK.
      // STJJ

  2. emmjen Avatar
    emmjen

    Spændende projekt, men tror det bliver svært at udføre i praksis.

    Hvordan skaber vi en vedvarende forbindelse mellem de involverede skoler?

    Vi tænker at det kunne gøres gennem konstante bidrag til samarbejdsrummet. Det kunne også være, at man mødtes ved flere højtider og igen udvekslede traditioner, så der var en kontinuerlig forbindelse imellem skolerne. På den anden side kan højtiderne gøre det svært at mødes synkront. Vi tænker man kunne lave kulturudveksling på andre måder (eventyr, folkesavn, arkitektur, evt. højtider). VR-briller kunne også tænkes ind i det. Her kunne alle mødes og kommunikere på tværs af landegrænser.

    Hvordan måler vi den globale succes af workshoppen ud over det kreative resultat?

    Vi tænker, at jo flere der deltager og bidrager jo højere er succesen, da det viser, at skolerne forstår konceptet og synes det har været et sjovt projekt at deltage i. Evt. evaluering i slutningen af processen.

    Vh. Didaktisk Fusion

  3. freros Avatar
    freros

    Kære Station Dobbelt-J.
    Super spændende emne og fedt juletema. Vil være en interessant måde at lære om de forskellige kulturer på.
    Vil klasserne kende til hinanden forinden forløbet? Så vil det måske gøre interaktionen mere naturlig, end hvis det var to ukendte klasser.
    I forhold til den vedvarende interaktion ville det være en mulighed at åbne op så det bliver flere højtider end blot jul. Hermed vil der både være påske, sankt hans, store bededag (rip) og andre. I forhold til det interkulturelle vil det også give mulighed for at snakke og lære om Eid, Jom Kippur og andre hvis muligt.
    Den globale succes vil være svær at måle, og udbyttet ligeledes. Det vil måske være en mulighed at have kommunikation med de forskellige undervisere, samt evt. holde møder med klasserne for at lave debrief. Det er måske ikke en fuldstændig færdig proces I er i, men hvis man arbejder videre, vil det være en interessant måde at lære om helligdage på.

    Hilsen
    Cklasfananas

Skriv et svar