Station Dobbelt J gone global

Internt på skolen:

Fagpersonen fungerer som en facilitator, der støtter og guider børnene i deres kreative processer.

Fagpersonens fornemmeste opgave er at sørge for at alle børn integreres i projekterne uanset deres It-kompetencer, sociale færdigheder og kreative evner (World economic forum, 2020). Målet er at børnenes følelse af meningsfuld læring forbedres igennem friheden til at handle selvstændigt, samarbejde på tværs af kompetencer og sociale forhold samt hensyn til personlig og individuel læringsstil (Culpepper & Gauntlett, 2020).

Projekterne skal være med fokus på problemorienteret læring og primært baseret på samarbejde mellem eleverne internt, men også med andre lokale og globale institutioner – fx virksomheder, kulturhuse osv. (World economic forum, 2020).

Vi forestiller os en uddannelse der bevæger sig væk fra traditionelle prøver og tests. Derfor er der også behov for individuelle mentorordninger for børnene for at kunne tilpasse de individuelle læringsstile.

  • Hvilke læringssystemer og teknologier bruges til at tilpasse individuelle læringsstile?
  • Hvordan kan vi sikre, a der teknologien forbedrer og ikke erstatter den kreative proces?

Litteraturliste:

Culpepper, M. K., & Gauntlett, D. (2020). Making and learning together: Where the makerspace mindset meets platforms for creativity. Global Studies of Childhood, 10(3), 264–274. https://doi.org/10.1177/2043610620941868

World economic forum. (2020). Schools of the Future Defining New Models of Education for the Fourth Industrial Revolution.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

5 svar til “Station Dobbelt J gone global”

  1. marcey Avatar
    marcey

    Hej Station Dobbelt-J.

    Tak for en rigtig fin gennemgang af jeres model:-).

    Vi kan sagtens se at dette ville fungere i forhold til fremtidens uddannelser. Det ser ud til at vi har tænkt lidt i samme baner, kunne i forestille jer vores “fremtidens skole” model i et af jeres LK-punkter?

    Vi er meget enige i, at vi skal væk fra indholdsleverance og hen imod “undervisning” med afsæt i elevernes interesse og oplevelsesorienteret læring med plads til kreativitet, fantasi og undersøgelse, alene og i samarbejde med andre lokalt eller globalt.

    Vigtigt er det at vi fortsat passer på de fysiske kreative processer. Med dette for øje tror vi ikke at teknologien vil erstatte, men derimod bidrage med flere kreative muligheder.

    Vi har snuset lidt rundt i Folkeskolens fælles mål (https://www.emu.dk/grundskole), og forestiller os at kompetenceområderne skal frem, og der skal være et mindre fokus på fagindholdet. Tænker i også i disse baner?

    Med venlig hilsen

    Det turbo didaktiske taktiske hold

    1. jonkri Avatar
      jonkri

      Hej Turbo Didaktikere
      Man kunne godt tænke jeres model for skolen ind i vores læringsknudepunkter. Vores model er nok tænkt i et mere globalt samarbejdsperspektiv og ikke så meget på hvordan den enkelte skole/læringsknudepunkt skal se ud.

      Teknologien skal helt sikkert bruges til at bidrage eller forstærke de kreative kræfter i skolen.
      Hilsen STJJ

  2. soflju Avatar
    soflju

    Kære STJJ

    didaktik.tak for et rigtigt spændende indlæg. Vi synes, det er fedt, at I har indtænkt ITDD’ere i jeres model!

    Ift. til individuelle læringsstile skal eleverne tilbydes en bred palette af teknologier, da alle elever er forskellige og derfor arbejder forskelligt (low floor, high ceiling, wide walls). Således kan det enkelte barn vælge digitale teknologier, efter den enkeltes kompetencer og præferencer ift. den stillede opgave. Et eksempel på dette kunne være Makerspace.

    Mennesket skal indgå som en aktiv partner med teknologien og ikke erstattes af teknologien. (Salomon, Perkins, og Globerson, 1991) Det er den tilgang der er nødvendig for at teknologien ikke skal erstatte, men i stedet forbedre den kreative proces.

    Glædelig jul
    /didaktik.tak

    1. julkris Avatar
      julkris

      Hej med jer,
      Tusind tak for kommentaren! Og tak for de gode tanker. Vi er meget enige i tanken om, at teknologi ikke skal erstatte, men underbygge læring. vi tager det med videre 🙂

      Glædelig jul til jer også 🙂

      //STJJ

  3. emmjen Avatar
    emmjen

    Hej Station Dobbelt-J
    Super fed model, som minder lidt om de tanker, som vi også har gjort os. Synes det fungerer rigtig godt med synkrone/asynkrone arbejde samt det fælles samarbejdsrum. Kan også godt lide deres inddragelse af eksperter, som giver et ny lag til modellen.

    Hvilke læringssystemer og teknologier bruges til at tilpasse individuelle læringsstile?

    Umiddelbart kender vi ikke nogen konkrete læringssystemer, som er tilpasset den individuelle elev, men vi forestiller os at man kunne designe en, hvor eleverne sammen med deres lærer sætter nogle mål for egen læring, og så løbende evaluerer, hvor langt de er med deres mål. Vi tænker også, at der findes teknologier, som passer til forskellige læringsstile. Så man måske lavede forskellige medieøkologier for eleverne.

    Hvordan kan vi sikre, at teknologien forbedrer og ikke erstatter den kreative proces?

    Vi tænker, at det handler om at finde teknologier som er en naturlig forlængelse af processen, og som giver mening og inddrage og ikke nødvendigvis skal inddrages bare fordi det er teknologi, men fordi det giver eleverne mulighed for at udtrykke sig anderledes end i det fysiske rum.

    Vh. Didaktisk fusion

Skriv et svar