Videoen er produceret på lumen5.com
Kunne der opstå en vis skepsis over brugen af Tik Tok i eksperimentet? Er der lignendende platforme med samme egenskaber?
Vi talte om, hvordan dette eksperiment kunne få noget substans og blev enige om, at vi ville dykke ned i det sociale kollegie. Netop for at fremme det fællesskab og den kultur der er og kan opstå, når fremmede bliver kastet ind og skal leve med fælles køkken og obligatoriske arrangementer.
Eksperimentet vil i sin enkelthed gå ud på, at kollegianerne gennem Padlet og TikTok skal få en forståelse af, hvad der er på spil hos hinanden og i fællesskabet i forhold til at bo på et socialt kollegie, som Otto Mønsted Kollegiet.
Modellen er lave i Scratch. (Austring & Sørensen, 2006)
Vi har overvejet vores deltagelse i eksperimentet. Vores mål er at navigere mellem de to cirkler som ses i figuren, der belyser pædagogens rolle i det eksperimenterende fællesskab. Som pædagoger uden for selve processen introducerer, vejleder og igangsætter vi processerne. Som pædagoger, der er en del af processen, deltager vi, eksperimenterer og udveksler erfaringer med deltagerne. Julie vil på grund af hendes tilhørsforhold være deltagende i hele forløbet. Sabrina og Jonas deltager i på padletten, udarbejdelsen af Tik Tok videoer og præsentationerne.

(Thestrup, 2020)
Hvordan ville eksperimentet have set ud, hvis Jonas og Sabrina var en del af samtalen i det fysiske rum og hvilken betydning ville det have for nærværet og fællesskabet hvis vi inddragede teknologi i det uformelle rum omkring middagsbordet?
Anvendt litteratur:
- Aaen, J. [ITDD AU]. (2013, 20. februar). Community og netværk 1 [YouTube]. Lokaliseret på https://www.youtube.com/watch?v=mbtGfwp-XTQ&list=PLWpFai2ud9m0FlEJJid6AkI4SYMFdRIHK&index=1
- Austring, B. D. & Sørensen, M. (2006). Æstetik og læring – grundbog om æstetiske læreprocesser. Hans Rietzels Forlag.
- Thestrup, K., Kapitel 20: Digitalt deltagende og eksperimenterende pædagoger I; Cecchin, D. & Sieling, V. (2020). Pædagogers kompetencer, Akademisk forlag
- Thomsen, B. S. & Gauntlett, D. (2013). Cultures of Creativity: LEGO Fonden. Hentet 12.05.2021 på https://www.legofoundation.com/media/1073/cultures-of-creativity-lego-fonden-2013.pdf
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.