Fællesskab & samhørighed

Videoen er produceret på lumen5.com

Kunne der opstå en vis skepsis over brugen af Tik Tok i eksperimentet? Er der lignendende platforme med samme egenskaber?

Vi talte om, hvordan dette eksperiment kunne få noget substans og blev enige om, at vi ville dykke ned i det sociale kollegie. Netop for at fremme det fællesskab og den kultur der er og kan opstå, når fremmede bliver kastet ind og skal leve med fælles køkken og obligatoriske arrangementer.

Eksperimentet vil i sin enkelthed gå ud på, at kollegianerne gennem Padlet og TikTok skal få en forståelse af, hvad der er på spil hos hinanden og i fællesskabet i forhold til at bo på et socialt kollegie, som Otto Mønsted Kollegiet.

Modellen er lave i Scratch. (Austring & Sørensen, 2006)

Vi har overvejet vores deltagelse i eksperimentet. Vores mål er at navigere mellem de to cirkler som ses i figuren, der belyser pædagogens rolle i det eksperimenterende fællesskab. Som pædagoger uden for selve processen introducerer, vejleder og igangsætter vi processerne. Som pædagoger, der er en del af processen, deltager vi, eksperimenterer og udveksler erfaringer med deltagerne. Julie vil på grund af hendes tilhørsforhold være deltagende i hele forløbet. Sabrina og Jonas deltager i på padletten, udarbejdelsen af Tik Tok videoer og præsentationerne.  

(Thestrup, 2020)

Hvordan ville eksperimentet have set ud, hvis Jonas og Sabrina var en del af samtalen i det fysiske rum og hvilken betydning ville det have for nærværet og fællesskabet hvis vi inddragede teknologi i det uformelle rum omkring middagsbordet? 

Anvendt litteratur:

  • Aaen, J. [ITDD AU]. (2013, 20. februar). Community og netværk 1 [YouTube]. Lokaliseret på https://www.youtube.com/watch?v=mbtGfwp-XTQ&list=PLWpFai2ud9m0FlEJJid6AkI4SYMFdRIHK&index=1
  • Austring, B. D. & Sørensen, M. (2006). Æstetik og læring – grundbog om æstetiske læreprocesser. Hans Rietzels Forlag.
  • Thestrup, K., Kapitel 20: Digitalt deltagende og eksperimenterende pædagoger I; Cecchin, D. & Sieling, V. (2020). Pædagogers kompetencer, Akademisk forlag
  • Thomsen, B. S. & Gauntlett, D. (2013). Cultures of Creativity: LEGO Fonden. Hentet 12.05.2021 på https://www.legofoundation.com/media/1073/cultures-of-creativity-lego-fonden-2013.pdf

Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

10 svar til “Fællesskab & samhørighed”

  1. runsky Avatar
    runsky

    Hej Station Dobbelt-J
    Spændende projekt og en spændende målgruppe i har!

    Først så lige et spørgsmål til projektet.
    Det er muligt vi har misset det, men er der en tidsramme sat for hvor lang tid beboerne har til at lave deres indhold, altså er der nogle deadlines? Og hvis der ikke er, hvilken effekt tror i det vil have, hvis der var?
    I forhold til jeres spørgsmål om Tik Tok, så kan vi sagtens forstå bekymringen omkring skepsis.
    Tik Tok er vi vores opfattelse et medie, som kan dele vandende hos folk, da folk har hørt meget forskellige nyheder omkring hvad der forgår bag firmaet og hvad de gør.
    På den anden side, så er det også bare en god platform til at lave og formidle indhold, som fanger folk.
    Vi tror ikke der er medier, som 1-1 kan gøre hvad Tik Tok gør med samme effektivitet.
    Hvis man er okay med at det indhold beboerne laver, kan blive lidt anderledes, så er der vel altid muligheden for en Facebookgruppe, hvor de kan dele i, men vi kan godt se at det måske overlapper for meget med hvad Padletten skal gøre.

    Jeres rollefordeling giver fin mening og spændende at høre hvordan Jonas og Sabrinas oplevelse online kommer til at være og om de får nogle andre perspektiver eller oplevelser end Julie.

    Mvh Det turbo didaktiske taktiske hold.

    1. julkris Avatar
      julkris

      Kære Det turbo didaktiske taktiske hold,

      Tak for jeres kommentar og spørgsmål 🙂
      Vores umiddelbare forløb indebærer det uformelle møde i køkkenet til aftensmad. Hvorefter har vi et udgangspunkt der hedder 2-3 gange ialt til arbejde med Padlet og TikTok (max. 4 timers varighed). Så kollegianerne har mulighed for, at lave og færdiggøre i mellemtiden eller til selve “møderne”.
      Vi er også spændte på, hvordan vores oplevelser af det bliver hver især (vi vil prøve at give en update, hvis muligt).

      /Station Dobbelt-J

  2. klaust Avatar
    klaust

    Ja, hvad er det for et fællesskab og hvad kan det blive til? På den ene side står det helt åbent, for det afhænger af de aftaler, der indgåes, på den anden side er det helt lukket for det er allerede et kollegie med en kultur?

    Social learning ville være interessant at kigge nærmere på, for det virker som om, at det er det, I er igang med at få til at ske, men det kræver jo også, at man vender udad som person og gruppe mod noget, der bør forandres og hvad er det evt., i det her tilfælde?

    Godt med min model på posten, for I er jo ved og pinpointe processen ind i et fællesskab for nogen, der ikke er der på forhånd og måske forsvinder igen. Pædagogen er måske en del af kulturen, måske ikke. Det samme gælder jo udefrakommende mulige deltagere. Det her minder også om, alt det med set, net og group – altså vi kan mødes om samme interesser, (set) vi kan kende til hinanden (netværk), men vi kan også blive til en gruppe a la et praksisfællesskab…. eller hvad?

    Så I står med noget, der både er helt lokalt og mere globalt (to i gruppen er udefra, alle kommer andre steder fra), både digitalt og analogt, for hvad gør disse mennesker sammen udover at kigge på qr-koderne og producere videoerne? spise sammen?

    hvad kunne qr-koderne og videoerne ellers bruges til? hvis nu en af deltagerne vil læse et digt op og ikke kun fortælle hvor man er født? Så indeholder kulturen pludselig noget mere, noget andet end før. noget som kan styrkes, udvikles til ….? om hvem derude vi kollegiet invitere ind i en samtale om livet, studierne, kærligheden, gaza whatever? pointen er, at kollegiet både kan vende indad og udad samtidig?

    1. julkris Avatar
      julkris

      Hej Klaus,
      Tak for de mange gode refleksioner. Som sagt sætter du altid godt gang i idéudviklingen 😉 Dem vil vi have for øje fremafrettet.
      Vi er i en reflekterende proces om det der skal ske på Dokk1, hvor vi fx overvejer, hvordan QR-koder kan anvendes og/eller, hvordan videoer kan benyttes.

      //STJJ

  3. emmjen Avatar
    emmjen

    Hej Station Dobbelt-J
    Først og fremmest synes vi det er fedt, at I har tænkt ud af boksen ift. valg af målgruppe. Vi synes det giver rigtig god mening, at bruge teknologierne til at inddrage nye beboere i, hvordan det er at bo på et kollegie.

    Vi tænker at Jonas og Sabrina kan deltage i samtalen som facilitatorer og stille nogle spørgsmål, som man måske ikke har tænkt over som beboer på kollegiet. De ville også kunne stille spørgsmål til den kultur som allerede hersker på kollegiet. De ville kunne se “kollegiekulturen” udefra (armslængdeprincip). Dette kræver dog også at Jonas og Sabrina, skal have indblik i kollegiekulturen ved at observere over en længere periode.

    Vh. Didaktisk Fusion

  4. freros Avatar
    freros

    Spændende med TikTok og jeres målgruppe. Interessant måde, I har brugt Austrings model. Har det at bytte rundt på fordybelse, optakt og eksperiment været noget, I tænkte før eller efter, I fandt jeres medier? Vi finder det interessant, at I ikke vil inkludere Sabrina og Jonas i den uformelle samtale. Er det fordi, de er online, eller er det baseret på det fællesskab, der allerede er i køkkenet? Også godt, at Julie kommer ind som deltager. Hvilken betydning vil det have for samtalen med kollegianerne, at Julie allerede kender til teorierne og det, der skal undersøges?
    Jeres sidste video, hvor I sidder og reflekterer, er også mega fed. Det er fedt, at komme ind og se jeres diskussioner og refleksioner. Det er en god proces, som I er i gang med, ligner det. Vi glæder os til at se forløbet in action og til at se jer på Dokk1 🙂
    Cklasfananas

    1. julkris Avatar
      julkris

      Hej Cklasfananass

      Tak for jeres kommentarer og spørgsmål.

      Undervejs i vores planlægning af processen reflekterede vi over hvilke faser der kunne relatere sig til Austrings model. I vores refleksioner bed vi mærke i at elementerne overlappede hinanden og dermed var det først efter vores valg af teknologi, at vi fandt det interessant at udarbejde vores egen version.

      “De uformelle æstetiske processer er subkulturelle og udvikler sig i mindre afgrænsede fællesskaber i uformelle rum” (Austring & Sørensen)
      Eftersom at Jonas og Sabrina ikke er en integreret del af fællesskabet mener vi at det, i denne kontekst, vil bryde det naturlige samspil iblandt kollegianerne i det uformelle rum.

      At Julie på forhånd kender til teorierne, formoder vi ikke vil have den store betydning idet hun også er deltagende. Man vil ikke kunne komme uden om at det i en eller anden grad vil påvirke Julie, men som i alle andre undersøgelser, tænker vi, at man vil søge mod det man undersøger uafhængig af tilknytning til konteksten.

      Vi ses på Dokk1😊
      //STJJ

  5. sebvin Avatar
    sebvin

    Hey Station Dobbelt-J 😊

    Vi vil starte ud med at sige, at det er en interessant brug af TikTok og Padlet! Jeres præsentation af blogpostet er også æstetisk pænt sat op, og opdelingen af videoklip gør det hele meget overskueligt. Brugen af modeller er også rigtig fine, og fedt at i har tilpasset dem, så de passer ind i jeres forløb. Det er også fedt, at i har fundet frem til et koncept, hvor i kan indgå i processen uden at overtage forløbet, og at skabelsesprocessen ligger hos deltagerne. Også super fedt at i også viser lidt backstage ift. teknik der driller.

    Vi er dog lidt i tvivl om, hvordan i vil overføre processen/aktiviteten til Dokk1? Vi ser flere potentielle udfordringer her, heriblandt målgruppen, som måske ikke er vant til at anvende TikTok, hvilket ville gøre aktiviteten mere tidskrævende. Da det er en meget omdiskuteret platform, kunne det også skræmme potentielle deltagere væk. Nu laver i også eksperimentet med et fællesskab, der allerede er etableret, hvorimod deltagerne på Dokk1 (formentlig) ikke kommer og deltager som et fællesskab, så det bliver måske svært at lave det samme eksperiment med de rammer?

    Ift. jeres spørgsmål, så er TikTok som førnævnt en meget kontroversiel medieplatform, der har været meget omdiskuteret på verdensplan. Så allerede der, kunne der opstå en skepsis ift. brugen, men det vil også afhænge meget af målgruppen, måske især ift. alder. Mange af funktionerne på TikTok kan findes i andre applikationer, men det afhænger vel lidt af, hvilket resultat man ønsker at opnå samt hvordan processen dertil skal være. Det bliver nok svært at finde en platform, der har den specifikke sammensætning af egenskaber. Hertil kan vi måske spørge, om hvilke egenskab i ser ved TikTok, der gør den mere relevant for jeres undersøgelse end Instagram, Youtube, Snapchat mm.?

    1. saband Avatar
      saband

      Hej Didaktik.tak

      Tak for jeres feedback og kommentarer til vores forløb og post. Vi synes jeres spørgsmål omkring Dokk1 er interessant og forstår jeres skepsis.

      Da vi i gruppen har forskellige interesser for praksis og det efterfølgende erhvervsliv afprøver vi bredt i vores eksperimenter. Derfor har vi tænkt os at lade os inspirere at dette eksperiment til Dokk1 uden det nødvendigvis “kopieres” da vi er bevidste om at målgruppen ikke er tilsvarende på Dokk1 og skepsissen omkring vores valg af teknologier.

      Tik Tok finder vi personligt interessant og veletableret i vores valgte målgruppe. Et medie som mange unge bruger i deres hverdag. Funktionen med de korte videoer er oplagte til brug i QR koder. Den har mange funktioner, så du direkte kan lave en ny optagelse, redigere din video, anvende AR elementer, anvende filtre, justere effekter, tilføje tekst og baggrundsmusik.

      Tik Tok begrænser ikke deltagernes kreativitet fordi platformen bruges til alt lige fra humoristisk indlæg til markedsføring og nyheder.

      Tik Tok skal i dette eksperiment, ses som platform for udarbejdelse af en video. Dermed er platformen let anvendelig uden man har brug for andre redigeringsredskaber. Det skal ikke nødvendigvis deles viralt, men kan i stedet gemmes i draft og dermed deles på anden vis.

      //STJJ

  6. sebvin Avatar
    sebvin

    (Mvh. didaktik.tak)

Skriv et svar