Fremtidens samarbejde

Zoom og Padlet i kreative fællesskaber


Billedet er lavet med Padlets AI, der kan generere billeder ud fra tekst: A picture of children using zoom.us to make a roleplay with different backdrops and sharing it on Padlet.

Introduktion

I denne blogpost vil vi udforske og eksperimentere med teknologierne Zoom og Padlet. Vi har set på disse teknologier for at få øje på, hvordan de kan udvides og tilpasses for at styrke den pædagogiske og didaktiske proces.

Se med i nedenstående video for et indblik i vores proces. Videoen inkluderer reflekterende spørgsmål hvor til vi håber på jeres input.

Vi har i vores overvejelser tænkt at inddrage en gruppe elever i en sjette klasse. I takt med vi undervejs udviklede nye ideer og erfaringer blev vi interesseret i om der er andre fællesskaber som kunne være relevante at inkludere i dette eksperiment samt hvilket formål eksperimentet ville have i en pædagogisk sammenhæng.

Nedenstående video viser vores udforskning med brugen af en padlet opslagstavle som delingsværktøj i eksperimentet med rollespil på Zoom.

Brugen af funktionen ”I have a greenscreen” i Zoom og Padlets muligheder for deling af video har udvidet vores horisonter og vi ser frem til at forsætte vores arbejde og bygge videre på vores eksperiment ud fra jeres input.

Lige et sidste spørgsmål til refleksion:

Dette er et eksperiment i Zoom med en baggrund og tale.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

12 svar til “Fremtidens samarbejde”

  1. micbon Avatar
    micbon

    Blown away over jeres brug af formidlende virkemidler; tv-vært-videoerne sætter laver en fed ramme for konteksten, og forstærker stemningen for kontekstens udforskende indhold.
    Vi bliver ført igennem jeres eksperimenterende proces og får oplevelsen af, at være med lige dér når ideen om rollespil opstår. Hvilket er en spændende ide, især med tanke på, at der er mange interessedrevne rollespil fællesskaber rundt om i hele verden som har kollektive aktiviteter, så åbner det for muligheden at interessen kan dyrkes i fællesskab ved at interagere med hinanden på et ‘shared space’ (Baym, 2015).

    Vi er nysgerrige på om onlinerollespil-rammesætningen baserer sig på kollaborativt samarbejde for at det kan lade sig gøre? Er individerne (ligesom i reallife rollespil) gensidigt afhængige af hinanden for at interessen kan dyrkes online, eller giver teknologien mulighed for, at deltagelsen kan være perifer for nogle og aktiv for andre, uden det har indflydelse på oplevelsen for medlemmerne? Ligesom i communities på SOME? (Dalsgaard & Ryberg, 2002, s. 54).

    Vi kunne godt have ønsket os, at se hvordan det kunne udspille sig på Zoom, eller nærmere hvilke tanker har I gjort jer omkring hvordan Zoom kan anvendes som platform for rollespil. Sidder de bagskærmen og bruger backgroundeffects, green screen etc., bevæger de sig inde/ude med zoom på mobilen, er rekvisitter nødvendige eller kan teknologien simulere disse på en måde?

    Vi er åbne for, at Zoom (many-to-many kommunikation) kan bruges i mange sammenhænge. Vi undersøgte brugen af Zoom til at kommunikere med venskabsklasser rundt om i verden. Vi tænker også, at sagtens man kan udforske ideen om at bruge Zoom fx i faget billedkunst; enten med en venskabsklasse (ind-udland), skab noget med de ting du har tilgængelige, diskuter hvordan materialerne kan bruges, udvid hinandens perspektiv og kreer -med en anden elev over zoom. Kan vi få særlige dags-undervisere/specialister/kendte el lign. ind over undervisningen gennem Zoom? Og et emne som i særdeleshed debatteres lige nu: Kunne Zoom bruges så børn med skolevægring kan deltage perifert i undervisningen? Kunne læreren bruge Padlet som ‘tavle’ for både eleven derhjemme og klassen? Der er eksempler på, at børn som ikke kan deltage i skolen (fysiske problematikker) deltager i både undervisning og frikvarterer vha en robot som filmer det fysiske rum, og giver mulighed for at eleven kan bevæge sig rundt og tale med klassekammeraterne, ville Zoom (padlet) kunne supplere denne allerede udførte ide eller understøtte det endnu bedre?

    Hilsen det turbo didaktiske taktiske hold

    1. saband Avatar
      saband

      Hej det turbo didaktiske taktiske hold
      Tak for jeres refleksioner og spørgsmål.
      Vores refleksioner i processen var at det kunne være spændende hvis børnene anvendte kamera og videofunktionen på mobil eller tablet til at filme f.eks. udenfor. Her kunne pædagogen på forhånd have igangsat processen ud fra et tema som f.eks. drama. Efterfølgende var vores tanke at disse optagelser kunne bruges i zoom som baggrund. I relation til dansk undervisning kunne man f.eks. bruge disse til perspektivering børnene imellem hvor børnene i små grupper kan formidle deres ideer ud fra temaet. Det giver børnene mulighed for at lege med mediet og lege gennem mediet. Dette ville også kunne være aktuelt i forhold til andre børn andre steder.

      I relation til teksten ’dannelse i en digital og global verden’ betegner dette meget godt vores bagvedliggende tanker omkring eksperimentet: “I et lege- og læringsperspektiv handler denne iagttagelse ikke blot om at børn gennem leg ’lærer at lege’, men at de – ved at observere egen og andres måde at lege på – også ’lærer af at lære at lege’” (Thestrup, K., Pilegård Andersen, M., Jessen, C., Knudsen, J. & Sandvik, K., 2015)

      Man kunne sidde Rollespillet skal ikke kun ses som sværd og skjold. Dette var blot et eksempel. I padlet kunne børnene efterfølgende uploade videoer for så at dele deres processer.

      1. micbon Avatar
        micbon

        Blot en lille refleksion over ‘leg’. Kan det sammenstilles med legekultur nedarves: børn iagttager andre børn lege ‘købmand’, og lærer sig legens manuskript. Disse lege går igen i generationer, og udvides i takt med de input børnene udsættes for i deres omgivelser; Idag leger man spiderman, det gjorde man ikke for 50 år siden. Altså, lege er baseret på et legemanuskrip som usynlig rammesætning…? (Ditte Alexander Winther-Lindquist; Leg, identitet og fællesskaber i børnehaven).

  2. freros Avatar
    freros

    Til at starte med, så er det fantastisk, at første video er lavet som reportage med en AI nyhedsvært. Interessant, at man kan vise en hel film på green screen. I forhold til spørgsmålet, der blev stillet, så kunne det være en mulighed at bruge det som en interaktiv tavle, så underviseren har mulighed for at være et med det materiale, der bliver undervist. Det vil også kunne bruges som et rollespil, hvor man kan sætte en scene og gøre udfaldet mere realistisk (dog stadig på zoom).

    Det vil være et sjovt forløb, evt. at lave kortfilm på zoom med hjælp af funktionen “I have a green screen” og derefter bruge padlet til at konstruerer et slags visuel overblik over kortfilmene. Man kan på den måde lave en serie af kortfilm, der ved hjælp af padlet kan vise handlingsgangen/berettermodellen for den overordnet film.
    Jeres sidste spørgsmål til refleksion er meget interessant. Der er mange variabler, der spiller ind og kan have en afgørende rolle for det endelige resultat. Vi tænker, at man selvfølgelig kan det, så længe der vises åbenhed, motivation og interesse for at holde fællesskabet intakt, samt nysgerrighed for at lære den nye teknologi at kende.

    Tak for et fedt blogindlæg!

    Cklasfananas

    1. julkris Avatar
      julkris

      Tak for nogle gode refleksioner omkring brugen af Padlet i denne kontekst. Kortfilms-idéen er virkelig god, og noget vi tager med videre i vores arbejde. Vi tror, at I har helt ret ift. jeres svar på det sidste spørgsmål. Der skal være en nysgerrighed og engagement fra både børn og voksne i eksperimentet, ellers vil brugen af teknologien måske falde til jorden. Det kunne egentlig bare laves in real life, så nysgerrigheden på teknologiens kunnen og funktioner må være det, der holder eksperimentet i live.

      /Station Dobbelt-J

  3. klaust Avatar
    klaust

    Wow, spændende! Det med TV-værterne er en sjov feature (Hour One?). Det lyder som noget, hvor værten tilpasses det, der siges. Skulle I skrive det først og så oversatte det til engelsk selv? Rent indholdmæssigt tænker jeg også på hvordan det kunne bruges til rollespil. Som minimum ser det ud til at en gruppe kan forberede et indslag, der skal ses af en anden gruppe, som jo kan være somewhere else i verden…

    og ja: lære af at lære at lege stammer fra Szatkowski: At lære af at lære at lave teater og har præcis den dobbelthed som I taler om. Det gælder både om at kunne lære noget technology og så lære noget om et eller andet med det.

    Det med zoom og skolevægring. vi har to studerende på Projektorienteret forløb, som arbejder med en skole hvor børnene er udfordrede og har haft svært ved at håndtere at gå i skole. Kaspar og Christine. De arbejder med at bryde den her væg mellem os, som Zoom kan bruges til… Hvad skal vi sammen, som ikke bare er at lytte eller se, men tale og handle sammen?

    Spændende kommentar omkring mobilen. det får øjeblikkeligt rummet til at udvide sig.

    Om man kan gøre det her uden forudgående kendskab til teknologierne? Godt spørgsmål! Ja, hvis deltagerne ved noget om dem allerede – f.eks. som jer fra tidligere studier. Nej, hvis de ikke gør, så skal man bruge tid på det – men hvilken tid? En ting er at få det til at virke/fungere/køre uden problemer, noget andet er, at bruge tid på at undersøge teknologiens muligheder ligesom I har gjort. Altså ikke kun en teknisk gennemgang: tryk her og her, – men en pædagogisk: Hvad skal vi bruge teknologierne til? Dét svar handler om at etablere en særlig brug i en særlig kontekst – sammen, refleksivt…

    1. jonkri Avatar
      jonkri

      Hej Klaus
      Tak for feedback.
      Det er Hour One vi har brugt. Vi skriver teksten på engelsk, vælger vært og stemme til denne og så læser værten teksten op. Der er mange funktioner at udforske i Hour One, man kan for eksempel lave sig selv om til en af værterne, dette fungerede dog ikke særlig godt for os (måske nogle andre har mere held med det?). De danske underteksterne er dog lavet i iMovie, her har vi selv skrevet dem. Man skal selvfølgelig betale for at få The Full Experience af Hour One, for eksempel kunne vi kun lave seks scener pr. video.
      /Station dobbelt-J

  4. jetbec Avatar
    jetbec

    Hej til det turbodidaktiske taktiske hold

    Som de andre, er vi også helt vilde med jeres AI video-reportage, det er super cool og godt lavet, og det skal undersøges nærmere. didaktik.tak for inspiration!
    Ift. at eksperimentere med nye teknologier med et udvalgt fællesskab, tænker vi, at det giver fint mening, så længe målet netop ér, at eksperimentere. Når man eksperimenterer finder man ofte ud af mere, end hvis man følger en slavisk vejledning. Det kan måske betragtes som det åbne laboratorium, hvor det legende og eksperimenterende er i fokus og en “pædagogisk strategi, der egner sig til at møde udfordringerne fra det 21. århundredes udfordringer.” (Dannelse i en digital og global verden, Thestrup 2015)
    Hvis målet er, at teknologierne skal anvendes som kognitiv partner og øge de studerende/elevernes fagfaglige læring, er det en klar fordel med forudgående kendskab til teknologierne. De didaktiske overvejelser i lærerteamet (i fremtidens samarbejde), må omhandle hvilke teknologier, der bedst kan understøtte de fagfaglige mål.
    Spørgsmålet er, om opbygningen af elevernes hjælpemiddelkompetence og teknologiske handleevne ruster dem til selv at kunne vurdere, hvilke teknologier der kan være hensigtsmæssige at anvende i givne situationer?

    didaktik.tak for jeres deling!

    1. saband Avatar
      saband

      Hej didaktiktak

      At I refererer til det åbne laboratorium, giver rigtig god mening og er en god reference til netop vores spørgsmål. Tak for det. Vores umiddelbare refleksioner og tanker om processen var netop et baseret på leg og eksperimenteren og at I sætter en brugbar reference på, giver os rum til udvidelse af vores tanker.

      Set fra et andet perspektiv hvor det fagfaglige kommer i spil rækker det lidt ud over vores nuværende refleksioner, men spændende og relevante at tage stilling til i en evt. Kommende proces som f.eks. i vores portfolie 3. Der ville et forudgående kendskab til selvstændigt at udvælge brugbare teknologier, formodentlig være en fordel. Dog er der, ud fra vores perspektiv, ofte forudbestemte teknologier til rådighed på skolerne (med udgangspunkt i folkeskolerne) og på den måde være “begrænset” valgmuligheder af teknologier. Her er vores erfaring at der på de enkelte klassetrin udvides teknologiske processer som dermed også løbende bliver introduceret, gennemgået og vejledt i.

      Tak for jeres brugbare input og refleksioner.

      //STJJ

  5. malstru Avatar
    malstru

    Hej Station Dobbelt-J

    Super kreative videoer.

    I forhold til jeres spørgsmål omkring målgruppe, tænker vi at jeres valg af en 6. Klasse, giver god mening, da eleverne her har udviklet en teknologisk forståelse samt behersker skriftsprog, som jeres projekt kræver.

    Vi mener godt, at man vil kunne benytte zoom og padlet uden en yderligere introduktion. Det giver i højere grad mulighed for at eksperimentere med teknologierne. At skabe en teknologiforståelse handler om at få lov til at arbejde og prøve teknologien af. Vi tænker derfor, at nysgerrighed er et vigtigt element i at arbejde med nye teknologier.

    1. julkris Avatar
      julkris

      Tak for jeres tanker omkring, at zoom og padlet kan bruges uden videre kendskab. Som vi også har skrevet til Cklasfananas’ kommentar, mener vi også at nysgerrighed er key-word i dette eksperiment.

      //STJJ

  6. malstru Avatar
    malstru

    Hilsen Didaktisk Fusion

Skriv et svar