Blogpost 4:Børn og voksne – fælles om musikken i det formelle og uformelle rum

I denne blogpost vil jeg prøve at stille skarpt på hvad jeg har undersøgt i mit lille musik-værksted på Dokk1, samt reflektere lidt over hvad jeg fik ud af det. I den følgende argumentation vil jeg svare på et spørgsmål med afsæt i Christian Ditters tanker om det eksperimenterende fælleskab, herunder, hvad fik jeg ud af processen. Samtidig trækker jeg på Thestrups begreb om remix-kultur som en ramme for laboratorietænkning, hvor analoge medier, i dette tilfælde bøger, fungerer som udgangspunkt for co-creation og co-eksperimentation i samspil med GAI-værktøjet SUNO.

Værkstedet er i sit udgangspunkt simpelt og kan afvikles med få ressourcer. Det eneste der kræves er adgang til Wi-Fi, samt et digitalt medie, i form af iPad, computer el. smartphone, der senere eller imens, kobles til en højtaler så lyden kan høres af deltagerne. På Dokk1 værkstedet havde jeg valgt at medbringe hovedtelefoner, da jeg havde en idé om at disse kunne skærme og dermed understøtte fordybelse. Med store forventninger til aktiviteten satte jeg ud efter min første forsøgskanin, i dette tilfælde en 8-årrigt barn. Broderen havde jeg også forsøgt at få til at deltage, men uden held – der skete vidst for mange spændende ting til at han skulle deltage i en stillesiddende aktivitet. Nuvel. Jeg får i bedste interviewer stil spurgt ind til alt fra musiksmag til hvilken fortælling vi skal vælge, hvorefter valget ender på bogen om Bo’s mor, en ko, der er taget i Bilka. Barnet læse et selvvalgt tekststykke op, mens jeg prompter teksten ind i SUNO, uden nogen idé om, hvad resultatet vil blive. Formålet var hertil at undersøge, hvad der sker, når vi i fællesskab afprøver nye muligheder, altså at undersøge Sunos’ muligheder i forhold til at lave musik ud fra et tekststykke i Bo’s bog. Kobler man hertil Dittert, vil han sige at det eksperimenterende fællesskab opstår, når der er læring gennem fælles undersøgelser og afprøvninger. Fejl ses som ressourcer, ikke noget, man skal undgå, og alle deltagere, både børn og voksne, bliver co-eksperimenterende på lige fod.

Og hvad fik jeg så ud af det? Jeg blev I mit lille musikværksted opmærksom på, at processen – det at udforske, omskrive, fejle og skabe musik sammen, var vigtigere end det endelige produkt. Musikken – det formelle, træder i baggrunden, og det uformelle – samarbejdet, improvisationen, pladsen til kunne lege, lære, fejle og eksperimentere, understøtter det åbne og kreative læringsrum, hvor børn kan bidrage med netop deres fortælling og hvor jeg som facilitator kunne lære gennem handling og afprøvning.

Comments

4 svar til “Blogpost 4:Børn og voksne – fælles om musikken i det formelle og uformelle rum”

  1. kato25 Avatar
    kato25

    Jeg synes, det her er et virkelig fint og tydeligt skrevet blik ind i dit lille musikværksted på Dokk1 🎶✨

    Jeg kan godt lide, hvor konkret du beskriver forløbet med Bo-bogen og den 8-årige – det gør det nemt at “være der” sammen med jer, og det viser ret klart, hvad Ditterts eksperimenterende fællesskab kan betyde i praksis: at I undersøger noget sammen, ikke ved på forhånd hvad der sker, og at fejl og tilfældigheder faktisk er en del af pointen. Det samme gælder koblingen til Thestrups remix-kultur – det fungerer godt, at bogen ikke bare er noget, man læser, men noget der bliver råmateriale til ny musik gennem SUNO.

    Noget af det, jeg synes er stærkest, er din pointe om, at processen bliver vigtigere end produktet, og at det uformelle – samarbejde, improvisation og plads til at fejle – får lov at fylde. Som læser bliver jeg lidt nysgerrig på, hvordan barnet selv reagerede på musikken og på at høre “sin” tekst som sang: sagde han noget efterfølgende? Ville han noget mere? Det kunne være spændende, hvis du på et tidspunkt også skrev lidt om børnenes egne ord for oplevelsen – det ville understøtte det, du siger om ejerskab og det åbne læringsrum endnu mere 🌱

    Vh Karina (4ø4 gruppen)

  2. anha25 Avatar
    anha25

    Sikke en fin og levende beskrivelse af dit musikværksted på Dokk1! Det er fedt at du tager læseren med ind i situationen med den 8-årige og SUNO, på den måde får man en god fornemmelse af jeres proces. Jeg kom til at tænke på hvad drengen så syntes? Det ville man måske også kunne bruge til at undestrege hvad i fik ud af at være i det uformelle læringsrum 🙂

    mvh. Anine (caja.itdd)

  3. klaust Avatar
    klaust

    Jeg tænker på lidt det samme: Kan du komme tættere på den proces, du var igang med ihvertfald to gange? Den ligner nemlig det, det de andre var igang med. Også her gav de adgang til teknologier som den her aldersgruppe ikke selv ville kunne håndtere, så her var der også dialoger om teknologien og temaer. De koblede også bøger og musik, analoge materialer og digitale – lige som du gjorde.

    Jeg så jo også din guitar og din violin. Kunne disse to instrumenter kobles på de processer, som du var igang med?

    Der må være skrevet noget om musik og børn, som kan bruges her. Sangformer? Instrumenter? Sanglege? Erik Lyhne var en betydningsfuld figur omkring sange og musik og de små børn, som må kunne anvendes her. Det er iøvrigt mig, der har fundet på begrebet eksperimenterende fællesskaber sammen med Ole Caprani i 2010 og så har jeg senere udviklet det videre bla. sammen med Robinson og Dittert. Jeg har også forholdt mig til Remix-cultur igennem videoer med Ferguson, meeeen jeg har ikke skrevet om det, så det vil jeg ikke tage æren for.

    Når jeg hører sangene, tænker jeg på, hvormeget indflydelse børnene og du havde og har på tekst og melodi? Teksten var f.eks. ikke formet som en sang, men mere som en form for digt i den måde, den var stillet op på. Det er jo ret spændende. Skal de synges af børnene igen? Skal de igang med modellervoks eller lignende? Skal de lege det, de har hørt?

  4. asno25 Avatar
    asno25

    Alt i alt et spændende projekt som måske i virkeligheden egner sig mere til det formelle rum end uformelle rum, som vi arbejdede med på DOKK1. På billedet har du en violin, som vi formoder har været en appetitvækker for børnene. Instrumentet kan for nogle være intimiderende. Vi foreslår, at du dykker ned i “percussion-krukken” og fremkalde din indre Arne Nougatgren. Det kan måske virke plat, men alligevel kan det være indbydende for nogle og inviterer til leg med børneinstrumenter. Ellers kunne du evt. have dekoreret dit “setup”, så den ramte lidt mere ned i “den legende ånd” som hører børneafdelingen på dokk1 til.

Skriv et svar