Semesterstart + introduktion til Digitale Teknologier

ITDD som studie + hvad er internettet

Ved semesterstart introducerer vi først ITDD-studiet med udgangspunkt i trekanten med it – didaktik – design, hvilket syn på læring vi arbejder med, hvordan vi individuelt vil bidrage, samt ITDDs medieøkologi.
Derefter introducerer vi Digitale Teknologier-faget ved at spørge os
– Hvad er internettet? Hvordan kan internettet og computere fungere som kognitive partnere?
– Hvordan undersøger og analyserer man fænomener på internettet?

Undervisningsaktiviteter

Litteratur til intro-seminaret

Intro til it-didaktisk design
Fra Dalsgaard & Ryberg (2022) Digitale læringsrum.
S. 9-34: Indledning, introduktion til Del 1 og kapitlet ”Digitale teknologi”

Om vores syn på læring
Introduktion til OECDs Læringskompas 2030 (inkl. videoen)
Læringskompas 2030 (alt er vigtigt, men se især på sider 20-15 om “transformative kompetencer” og “elever handlepotential”; teksten opsummerer OECD (2019). OECD Learning Compass 2030 – A Series of Concept Notes. 146 sider. OECD. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/projects/edu/education-2040/1-1-learning-compass/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf – læses bedst i vores OneDrive)
– “competency” i OECD Learning Compass 2030 – Glossary, s. 5.
– OECD Better Life Index (overblik + Danmarks profil)

Et eksempel om vores syn på teknologi
kapitel 3. ‘Four rules for co-intelligence’ i Mollick, Ethan (2024). Co-Intelligence: Living and Working with AI. Penguin. (i OneDrive)

Om internettet og hvordan man analyserer medier
Baym, Nancy. K. (2015). Personal connections in the digital age. Cambridge, UK ; Malden, MA: Polity. s.1-23 (sider 1-21 i den 2010. udgave; bogen er tilgængelig på AU-Library)
Dette kapitel giver et grundlæggende indblik i nye former for personlige relationer i nye digitale teknologier. Særligt interessant er de syv ‘key concepts’ som er et godt værktøj til at adskille digitale teknologier fra hinanden og fra face-to-face-kommunikation

Supplerende og inspirerende tekster (ikke obligatorisk læsning)
Jensen, Jakob Linaa, & Tække, Jesper (2018). Ch. 8. Cognition, undervisning og læring. I Sociale medier. Samfundslitteratur, s. 121-132.  (OneDrive)
Med et overblik over Paulsen og Tækkes teori om tre faser af mediebrug i skolen.

Castells, Manuel (2003): Internet galaksen: Refleksioner over Internettet, erhvervslivet og samfundet (1. udgave ed.). Systime, Århus. S. 9-15 (Indledning) & 40- 64 (Kap. 2) (OneDrive)
Teksten er ikke helt ny, men især Castells tanker om internetkultur er stadig relevante. I hvilke sammenhænge ser I denne internetkultur på internettet i dag?

Attwell, G. (2007). Personal Learning Environments – the future of eLearning? eLearning Papers, 2. (OneDrive)
Denne tekst giver en glimrende forståelse af, hvad et Personal Learning Environment er og hvilke potentialer disse rummer i forhold til læring. Overvej hvilke konsekvenser brugen af PLEs vil have for den måde it kan understøtte undervisning. En vigtig detalje i forhold til PLEs er, at det indtil videre er et teoretisk begreb, som ikke er blevet verificeret tilstrækkeligt empirisk – der er med andre ord et udtalt behov for at undersøge dem. I ‘Hanging out…’ kommer man tæt på i undersøgelsen af unges Media Ecology, som i modsætning til PLEs også rummer analoge medier og offline-sfæren.

O’Reilly, Tim (2005): What is Web 2.0. http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html
Denne tekst er den klassiske definerende tekst om web 2.0, og den giver et godt indblik i hvad der forstås ved begrebet. Artiklen er dog ikke problemfri, da den har mere karakter af en normativ ideologi end af en medieanalyse. Ikke desto mindre har artiklen haft stor indflydelse. Hvad er de definerende karaktertræk ved web 2.0 og hvad kan det betyde for læring?