didaktik.tak

#10 CreativUs – Prototyping by didaktik.takđŸ“đŸ«Łâ˜€ïžđŸȘđŸ§¶

Vi har valgt at fokusere vores prototypearbejde pĂ„ det digitale design, selvom det ogsĂ„ kunne ha’ vĂŠret interessant at arbejde med det digitale kreative mĂžde mellem mennesker, for at finde ud af, hvordan vi kan skabe de bedste sociale og kreative oplevelser for deltagerne.

I udarbejdelsen af prototypen startede vi med en brainstorm over de vigtigste funktioner ud fra vores designprincipper. PĂ„ baggrund af vores brainstorm besluttede vi, at vores koncept skulle starte ud som en hjemmeside, da dette har stor tilgĂŠngelighed for en bred brugerflade. Senere i processen er der mulighed for at konceptet videreudvikles til en App, hvis det Ăžnskes. 

PÄ baggrund af vores brainstorm udarbejdede vi en digital wireframe i Miro for at fÄ overblik over, hvilke forskellige sider vores webside skulle bestÄ af.


Herefter udarbejdede vi pĂ„ baggrund af vores wireframe en “paper prototype,” da den har lave omkostninger og er nem at tilgĂ„, ĂŠndre og afprĂžve med en bruger. #lowfidelity – Vi afprĂžvede den med en bruger og fik en masse brugbart feedback, se vores proces og vores gode feedback i videoen nedenfor.

Er det ikke skĂžnt med sĂ„ god og konkret feedback?đŸ„ł TĂŠnk hvis vi havde lavet #highfidelity fra starten, sĂ„ skulle vi til at ĂŠndre virkelig meget!! PĂ„ baggrund af feedbacken, vil vi nu videreudvikle en clickable prototype i Figma, som ogsĂ„ skal afprĂžves i denne fase 🙂

Hvad er vigtigt for jer, nĂ„r I skal finde rundt pĂ„ et website? 

Hvilke fordele og ulemper ser I ved offentlige og private grupper pÄ sociale medier?

didaktik.tak fordi I kigger med!


Udgivet

i

af

Kommentarer

9 svar til “#10 CreativUs – Prototyping by didaktik.takđŸ“đŸ«Łâ˜€ïžđŸȘđŸ§¶”

  1. emmjen Avatar
    emmjen

    Hej Didaktik.tak

    Tak for et godt blogindlĂŠg.
    Det var en god ide at optage jeres feedback og se hvordan det fungerede i praksis med paper-prototype. Det sĂ„ meget vellykket ud 🙂

    Som svar pÄ jeres spÞrgsmÄl:
    1. For mig er en webside overskuelig, nÄr den er meget simpelt bygget op. Dog, synes jeg ogsÄ at det er vigtigt at den afspejler i sit udtryk, det som den er udformet til, altsÄ at de afspejler sit formÄl.

    2. En fordel ved offentlige grupper er at det giver mulighed for at vĂŠre “lurer”. NĂ„r en gruppe er privat kan en der mĂ„ske vĂŠre en fĂžlelse af, at man skal vĂŠre mere aktiv.
    Omvendt kan det ogsÄ vÊre en fordel, at der ikke er sÄ mange lurere i en gruppe, og folk der er medlem netop er med fordi de er aktive i aktiviteterne.

    Vh. Emma/ Didaktisk Fusion

    1. sebvin Avatar
      sebvin

      Hey Emma/Didaktisk Fusion,

      didaktik.tak for dit/jeres feedback! 🙂

      God pointe ift. simpliciteten, da niveauet heraf netop har vĂŠret en af de ting vi har mĂ„ttet reflektere meget over. Og helt enig med dit perspektiv pĂ„ offentlige/private grupper, muligheden for at “lure” mm. pĂ„virker helt sikkert stemningen og kulturen i en gruppe.

      // mvh. didaktik.tak

  2. saband Avatar
    saband

    Hej didaktik.tak

    Tak for jeres overskuelige gennemgang af prototype processen. Det ser enorm spÊndende ud og skÞnt med den brugbare og konkrete feedback I har fÄet. En god mÄde I prÊsentere det pÄ.

    NÄr det kommer til at finde rundt pÄ et website, er der flere vigtige faktorer, som kan gÞre oplevelsen god synes jeg:
    – Menuen skal vĂŠre logisk og let at forstĂ„. Kategorier og sektioner skal vĂŠre klart
    definerede og nemme at finde.
    – En effektiv og hurtig sĂžgefunktion kan hjĂŠlpe med at finde prĂŠcis det, man leder efter. Det er i
    hvert fald noget jeg selv bruger meget.
    – Mobilvenlighed har vi selv haft meget fokus pĂ„ i vores prototype proces. Flere og flere brugere
    tilgÄr websites fra deres mobile enheder, sÄ det er vigtigt, at designet fungerer godt pÄ mindre
    skĂŠrme.
    – I forhold til lĂŠsbarhed skal teksten vĂŠre let at lĂŠse med en passende skriftstĂžrrelse og
    layoutet skal vÊre overskueligt uden for mange informationer pÄ samme side.

    I forhold til fordele og ulemper ved offentlige grupper pĂ„ sociale medier vil jeg mene en fordel er transparens. Åbenhed kan skabe tillid, da alle kan se, hvad der foregĂ„r i gruppen, uden at vĂŠre medlem. Det gĂžr at flere bliver nysgerrige og tiltrĂŠkker formodentlig ogsĂ„ flere.

    Jeg gléder mig rigtig meget til at se mere til jeres videre udvikling 🙂

    Med venlig hilsen Sabrina //STJJ

  3. sebvin Avatar
    sebvin

    Hey Sabrina/STJJ

    didaktik.tak for dit/jeres feedback! 🙂

    Super gode og konkrete overvejelser omkring opbygningen af et website, dem vil vi helt sikkert tage med i overvejelserne. Pointen med transparens er ogsÄ vÊrd at tÊnke ind i, for du har helt ret i, at den dertilhÞrende Äbenhed formentlig ville trÊkke flere folk til.

    // mvh. didaktik.tak

  4. diy-for-begyndere Avatar
    diy-for-begyndere

    Hej didaktik.tak

    Woow jeres wireframes er inspirerende! Kunne godt bruge jeres ordenssans 😅

    For mig er det vigtigt nÄr jeg skal finde rundt pÄ et website at det er overskueligt og ser inspirerende ud og jeg tydeligt kan afkode hvad websiden indeholder.

    GlĂŠder mig til at se jeres prototype i figma!

    Kh Mathilde

  5. karbec Avatar
    karbec

    HallĂžj didaktik-takkere.
    Super-kreativt oplĂŠg med vel overskuelig Wireframe og sĂ„ kommer det helt lavpraktiske spĂžrgsmĂ„l: “Hvordan kommer jeg hjem”: Jeg fik prĂŠcis det samme spĂžrgsmĂ„l fra en af mine stakeholders, selvom jeg havde tilfĂžjet en “Tilbage-knap” nederst pĂ„ siden, sĂ„ nu overvejer jeg at have bĂ„de en “Tilbage”- og en “Hjem”-knap nederst pĂ„ alle siderne, selvom brugerens egen telefon understĂžtter funktionen.
    Og med hensyn til offentlig og privat, sÄ har jeg en lignende problemstilling, hvor jeg har valgt at lÊgge mine egne Þve-/trÊne-aktiviteter op som offentligt tilgÊngelige, og sÄ linke til de dele, der ikke er offentlige ( bag hjemmevÊrnets logon-side for medlemmer).
    I kunne mÄske linke til f.eks. Youtube for interesserede lurkere, der bare leder efter inspiration, og linke til private grupper for dem, der Þnsker at regulere tilgangen, ligesom FB har, samt lave et Äbent forum for de brugere, der Þnsker en lÞs, uforpligtende tilknytning, som mÄske har 10 minutter og bare lige vil se om der er nogen andre online, man kan share et eller andet socialt med, man kan vel godt strikke, hÊkle, male, lÊgge puslespil osv. sammen, eller hvad?

  6. nanweg Avatar
    nanweg

    Hej didaktiktakkere.

    Mega fedt indlÊg. Pluspoint for glad musik og det mega fede hashtag #lowfidelity. Er sikker pÄ, at det bliver stort.

    FĂžrst og fremmest tĂŠnker jeg, at en hjemmeside skal vĂŠre intuitiv og overskuelig. Evt. trĂŠk pĂ„ hjemmesider, I tĂŠnker, jeres mĂ„lgruppe ellers bruger. F.eks. fora omkring kreative projekter, visuel inspiration som Pinterest og Facebook Messenger som inspiration for design af jeres chatfunktion. Det kan indgĂ„ i et “litterature” review og I kan bruge det til at gĂžre hjemmesiden mere intuitiv for brugerne i jeres mĂ„lgruppe, da de allerede kan navigere pĂ„ lignenede sider og vil genkende funktioner mv.

    Jeres mÄlgruppe kan tÊnkes at vÊre visuelle personer, sÄ mÄske billeder f.eks. af kreaprojekter pÄ forskellige kategorier vil fange besÞgende. En hjemmeside som goodreads.com er egentlig ikke enormt veldesignet og funktionerne er pÄ en god dag middelmÄdige, men den er populÊr fordi man mÞdes der om en interesse, man kan tracke sine lÊsninger, planlÊgge fremtidige lÊsninger, have digitale bogreoler mv. Derudover ville den vÊre ekstremt kedelig at kigge pÄ, hvis der ikke var billeder af bogcovers til at fange éns interesse og jeg tÊnker, det samme kan styrke jeres hjemmeside.

    Jeg ville klart tĂŠnke, at en Ă„ben gruppe har fordele for jeres projekt, sĂŠrligt i starten hvor et fokus ogsĂ„ er at fange mulige interesserede. Mange, der har kreative hobbyer, de interesserer sig for kreativitet mere generelt og ikke kun Ă©n form for hĂ„ndarbejde, og mange Ăžnsker at lĂŠre nye former for hĂ„ndarbejde. Tit er det mest fascinerende at kigge pĂ„ jo ogsĂ„ det, man ikke selv kan finde ud af (endnu), men de fĂŠrreste melder sig nok ind i en gruppe for hĂŠkleri, hvis man ikke kan finde ud af at hĂŠkle. Derudover nĂ„r man lĂŠngere ud med en Ă„ben gruppe (hvis det er Facebook), fordi dem der er aktive i gruppens venner spammes med deres aktiviteter i news feed 🙂

    GlĂŠder mig meget til at se jeres Figma, og hvis I nogensinde launcher det rigtigt, vil jeg gerne vĂŠre fĂžrste kunde i butikken.

  7. micbon Avatar
    micbon

    Hej Didaktik-tak!
    Jeg er meget imponeret hvor hvordan I forbinder jeres brainstorm med jeres Wireframe. Det viser tydligt hvordan jeres kollaborative brainstorming fĂžrer jer frem til nĂŠste fase og har betydning for jeres wireframe. Havde I nogle ‘vilde’ ideer fra brainstormingen som ikke blev inkorporeret i wireframet? (billedet er ikke helt tydeligt nok til jeg kan lĂŠse det 🧓)

    Mega fed demonstration af prototypen og virkelig hÄndgribelig mÄde at modtage og senere kunne bearbejde feedback!!

    Som I selv skriver er den sociale infrastruktur vigtig nĂ„r der skal navigeres rundt pĂ„ et site. Vi har haft overvejelser over hvilke sites vores mĂ„lgruppe har kendskab til pĂ„ forhĂ„nd og brugt samme type interface ikoner, i hĂ„b om at ‘vores forĂŠldre’ trĂŠkker pĂ„ tidligere erfaringer nĂ„r de navigerer pĂ„ vores site.

    Vores umiddelbare tanker omkring HF/LF: Vi havde konkrete spĂžrgsmĂ„l vi sĂžgte besvaret da ‘forĂŠldre-gruppen’ afprĂžvede vores site. De relaterede sig bla til infrastruktur/brugervenlighed, vores eksplicitte brug af autoetnografi og effekten af indholdselementer (video, billeder, tekst). Derfor valgte vi at lave en HF, da vi vurderede det forudsatte at det scope forĂŠldrene blev prĂŠsenteret for, var funktionelle.

    Privat eller Äbne grupper: Det er dÊlme et godt spÞrgsmÄl. MÄske afhÊnger det af hvad grupperne (ogsÄ) skal understÞtte? Er det interessen, fx strik? (Äben) eller er det (ogsÄ) fÊllesskabet omkring interessen? (lukket)

    PĂ„ vegne af Digitale stemmer, Michelle

  8. klaust Avatar
    klaust

    Ja, jeg stemmer i koret med de mange gode overvejelser omkring hjemmesidens opbygning og mÄden, man kan navigere pÄ. Klippene med manden, der manÞvrerer rundt ved at pege pÄ papiret med knapper er sÊrdeles informativt i hvordan en sÄdan test kan gÞres.

    Jeg er vild med jeres video og dens forsÞg pÄ at vÊre tydelig i designprocessen. Det virker sÊrdeles meget som om, at det faktisk har vÊret en rimelig klar proces, da i forlod maden som omdrejningspunkt og at I har bevÊget jer frem skridt for skridt. Man fÄr se brainstormen og frem. I stÄr dog med en lille udfordring med teksten i Miro, osv. Er det vigtigt at kunne lÊse (noget af) hvad der stÄr og isÊr forstÄ pilene og det I kobler? SÄ mÄ I nok hjÊlpe os lidt mere, med hvad vi skal kigge efter. Peg for os, hvad vi skal fatte.

    Jeg synes som fĂžr sagt, at I er med til at bryde grĂŠnserne for hvad online kan vĂŠre, ved at vise, at man kan vĂŠre kreativ online – altsĂ„ inkludere krop, rum og genstand – et online vĂŠrksted med kameraer med forskellige funktioner – mĂ„ske endda noget mobilt og noget udendĂžrs. Det post-digitale fĂ„r et gevaldigt skub – det analoge og det digitale eksisterer samtidig.

    Udfra de billeder, i viser, tÊnker jeg, at netop det med ekstra kameraer ikke indgÄr (endnu). Processen i at strikke og at bygge, male og vise de her smÄ figurer antydes, men jeg fÄr fornemmelsen af at noget mangler. Strikke er nok enklere at have med at gÞre end det at male, som kan svine og dryppe pÄ et bord, sÄ jeg tÊnker pÄ anbefalinger til at indrette (vÊrksteds)rummet med computeren.

    Det er nok mere usynligt med strikkeriet, fordi samtalen undervejs i strikkeriet er sĂ„ vigtig – men selv her kan der jo vĂŠre noget med at indrette sig, lĂŠgge ting, vise noget og mĂ„ske snakke om at fĂžlge andre sociale medier, som f.eks. instagram. Det fĂŠlles synkrone mĂžde er/kan vĂŠre en af flere mĂždesteder…

Skriv et svar