Develope/Ideate
Baseret på flere faktorer, herunder jeres kommentarer fra vores sidste blogpost, et blik tilbage til discoverfasen med nærlæsning af kommentarerne fra vores survey samt manglende deltagere til vores afprøvning af DINE by didaktik.tak, har vi besluttet at justere vores koncept fra online social dining, til at omfatte alle aktiviteter man kan mødes om i det postdigitale samfund.
For at udvikle og konkretisere vores nye forskningsspørgsmål har vi anvendt forskellige ideate design tools til at inddrage brugernes hjælp til idégenerering, da users centered design er centralt i design thinking.
Vi udarbejdede bl.a. en Padlet, hvor vi bad respondenterne forholde sig kritisk til vores idé og ud fra et fremtidsblik.
Svarene fra vores Padlet satte refleksioner i gang, og vi fik identificeret flere elementer som vi har arbejdet videre med, og som er noteret i vores designprincipper. Særligt kommentaren om, hvad vores USP (Unique Selling Point) var, gjorde os bevidste om, at vores koncept var meget bredt, hvilket fik os til at overveje, hvad der skulle gøre vores produkt helt unikt. Vi tog igen udgangspunkt i tidligere kommentarer om motiver for at mødes online fra vores survey, som var sorteret i seks kategorier.
For at kunne definere vores USP, brugte vi SWOT analyse til de forskellige kategorier, og vurderede ud fra styrker, svagheder samt muligheder og trusler, hvilken kategori vores USP skulle defineres ud fra. Vi endte op med at ville designe “Et online kreativt sted, hvor man kan mødes om at skabe noget sammen”
Og præcis dét, er vores nuværende fokus!
Vores tanke tager udgangspunkt i et online kreativt rum, hvor man har mulighed for at mødes i et interessefællesskab omkring et fælles tredje. Det skal give mulighed for at skabe kontakten til kreativ udfoldelse, men skal også give mulighed for online kreativ skabelse, som efterfølgende kan skabes i fysisk form og evt. få tilsendt. Lidt som et digitalt Creative Space.
Vores SWOT analyse ift. Et kreativt sted hvor man mødes om at skabe noget sammen
Udsnit af vores SWOT-analyse – her med fokus på den kreative del
Ovenstående er vores bud på SWOT analyse. Hvad tænker du vi har overset? – Hvilke andre styrker, svagheder, muligheder og trusler kan du komme i tanke om?
Vi vil skabe et “affinity space” (Gee & Hayes, 2009), hvor mennesker kan mødes om interessefællesskaber over videomøder. Det førte til en ændring i vores forskningsspørgsmål til:
Hvordan kan en digital platform designes med henblik på at facilitere sociale interaktioner og kreative fællesskaber?
Designprincipper (uddybes i projektdokumentet)
- Platformens visuelle design
- Skab fællesskab omkring fælles interesser
- Digital samskabelse
- Mangfoldighed og forskellighed
- Skab et trygt og tillidsfuldt miljø
- Fremme aktiv deltagelse og engagement
- Støtte personlig udvikling
- Oprettelse af videomøder
- Sammen og hver for sig (digital smalltalk)
Er der andet eller noget særligt, vi skal tænke over i designprincipperne?
Litteratur:
James P. Gee & Elezabeth Hayes (2009). Public Pedagogy through Video Games: Design,
Resources & Affinity Spaces.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.