didaktik.tak

#9 Da DINE by didaktik.tak blev til CreativUs by didaktik.tak 🍔➡️🧑‍🎨

Develope/Ideate 

Baseret på flere faktorer, herunder jeres kommentarer fra vores sidste blogpost, et blik tilbage til discoverfasen med nærlæsning af kommentarerne fra vores survey samt manglende deltagere til vores afprøvning af DINE by didaktik.tak, har vi besluttet at justere vores koncept fra online social dining, til at omfatte alle aktiviteter man kan mødes om i det postdigitale samfund.

For at udvikle og konkretisere vores nye forskningsspørgsmål har vi anvendt forskellige ideate design tools til at inddrage brugernes hjælp til idégenerering, da users centered design er centralt i design thinking. 

Vi udarbejdede bl.a. en Padlet, hvor vi bad respondenterne forholde sig kritisk til vores idé og ud fra et fremtidsblik.

Link til Padlet

Svarene fra vores Padlet satte refleksioner i gang, og vi fik identificeret flere elementer som vi har arbejdet videre med, og som er noteret i vores designprincipper. Særligt kommentaren om, hvad vores USP (Unique Selling Point) var, gjorde os bevidste om, at vores koncept var meget bredt, hvilket fik os til at overveje, hvad der skulle gøre vores produkt helt unikt. Vi tog igen udgangspunkt i tidligere kommentarer om motiver for at mødes online fra vores survey, som var sorteret i seks kategorier. 

For at kunne definere vores USP, brugte vi SWOT analyse til de forskellige kategorier, og vurderede ud fra styrker, svagheder samt muligheder og trusler, hvilken kategori vores USP skulle defineres ud fra. Vi endte op med at ville designe “Et online kreativt sted, hvor man kan mødes om at skabe noget sammen”

Og præcis dét, er vores nuværende fokus!

Vores tanke tager udgangspunkt i et online kreativt rum, hvor man har mulighed for at mødes i et interessefællesskab omkring et fælles tredje. Det skal give mulighed for at skabe kontakten til kreativ udfoldelse, men skal også give mulighed for online kreativ skabelse, som efterfølgende kan skabes i fysisk form og evt. få tilsendt. Lidt som et digitalt Creative Space

Vores SWOT analyse ift. Et kreativt sted hvor man mødes om at skabe noget sammen

Udsnit af vores SWOT-analyse – her med fokus på den kreative del

Ovenstående er vores bud på SWOT analyse. Hvad tænker du vi har overset? – Hvilke andre styrker, svagheder, muligheder og trusler kan du komme i tanke om?

Vi vil skabe et “affinity space” (Gee & Hayes, 2009), hvor mennesker kan mødes om interessefællesskaber over videomøder. Det førte til en ændring i vores forskningsspørgsmål til: 

Hvordan kan en digital platform designes med henblik på at facilitere sociale interaktioner og kreative fællesskaber?

Designprincipper (uddybes i projektdokumentet)

  • Platformens visuelle design
  • Skab fællesskab omkring fælles interesser
  • Digital samskabelse
  • Mangfoldighed og forskellighed
  • Skab et trygt og tillidsfuldt miljø
  • Fremme aktiv deltagelse og engagement
  • Støtte personlig udvikling
  • Oprettelse af videomøder
  • Sammen og hver for sig (digital smalltalk)

Er der andet eller noget særligt, vi skal tænke over i designprincipperne?

Litteratur:

James P. Gee & Elezabeth Hayes (2009). Public Pedagogy through Video Games: Design,

Resources & Affinity Spaces.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

9 svar til “#9 Da DINE by didaktik.tak blev til CreativUs by didaktik.tak 🍔➡️🧑‍🎨”

  1. diy-for-begyndere Avatar
    diy-for-begyndere

    Hej didaktik.tak

    Mega spændende! Jeg elsker projektet og tænker David Gauntlett “Platforms for creativity” er helt oplagt at tage et kig på i forhold til at videreudvikle jeres designprincipper 😀

    Jeg skrev om det på digitale læringskontekster, sender det til jer, måske I kan bruge det til noget, måske ikke, så ser i bare bort fra det 😉

    De bedste hilsner
    Mathilde

    1. jetbec Avatar
      jetbec

      Tusinde tak Mathilde! Dejligt at du vil dele 🙂

  2. karbec Avatar
    karbec

    Meget interessant! Jeg tænkte egentligt (bagefter), at I kunne have imødegået Didaktisk Fusion og have brugt maden/måltidet/samspisning som det tredje fælles til gensidig glæde og nytte for de ensomme og for de nydanskere, der har brug for at lære dansk i hverdagssituationer; det kunne have løst to problemstillinger i en designløsning……
    Med hensyn til at imødekomme kreative mennesker, så kunne en platform, der koordinerer og skaber oversigt over de mange tilbud om kreativitet på Youtube, FB, Twitch (ikke længere kun for gamere), osv. blive en ny form for IMDB.com inkl. med anmeldelser fra brugere (bare en strøtanke).
    Held og lykke med at finde en IT-didaktisk problemstilling, som jeres design kan foreslå en løsning på.
    🙂 Navigarina

    1. jetbec Avatar
      jetbec

      didaktik.tak Navigarina 🙂 En interessant tanke med anmeldelser fra brugere! Det må vi overveje nærmere!

  3. marcey Avatar
    marcey

    Hej didaktik.tak:-)

    Super spændende projekt! Og god idé at I har valgt at vinkle den til et “online kreativt sted”. Vi er nysgerrige på om I har gjort Jer nogle overvejelser om, hvordan det skal udbredes at denne platform eksisterer?:-)

    I designprincipperne kunne i også overveje hvorledes man kan tænke en øget tilgængelighed ind på platformen i forhold til tosprogede, ordblinde etc.

    Vi glæder os til at høre mere om jeres projekt:-)

    Mvh Michelle & Maria

  4. julkris Avatar
    julkris

    Hej didaktik.tak,
    MEGA spændende læsning! Jeg synes det er fedt, at I har valgt at se tilbage på discover-fasen og få et lidt andet perspektiv på det hele igen. Det er virkelig en god tanke med et online-kreativt-miljø, hvor der er plads til forskellige interesser. Jeg er meget spændt på, at se hvordan det hele udvikler sig :))
    Ift. jeres SWOT analyse, så har jeg overvejelser ift. om I har overvejet jeres målgruppe? Jeg tænker, at ældre også kan have glæde af tilbuddet, men de kan måske have sværere ved den tekniske del? Her vil jeg dog tilføje, at jeg synes I har været godt rundt om mulige styrker, svagheder, muligheder og trusler. Så det var lige det eneste jeg kunne komme i tanke om. Det kommer selvfølgelig an på, hvordan I får opsat platformen, samt om det skal være fællesskabet der selv faciliterer zoom, eller om der er en bag platformen, der opretter møder osv.

    Jeg glæder mig virkelig til at se, hvor det hele ender! Spændende, spændende 🙂

    Mvh. Julie// STJJ

  5. claste Avatar
    claste

    Hej Didaktik-tak

    Tiktak for spændende læsning!
    Jeg synes, I er en eksemplarisk gruppe, som virkelig får inddraget brugerne, og som har haft en stor indflydelse på jeres projekt.
    Jeg synes, at det både er spændende og vigtigt, hvordan I vil tænke jeres UPS ind, når I vil lave et online kreativt sted.
    I har nogle gode overvejelser med ind i jeres SWOT analyse, og det er især spændende, hvordan I vil arbejde med jeres svagheder.
    I vil skabe et ‘Affinity space’, hvor folk mødes om interessefællesskaber, og hvor jeres svaghed er adgangen til fysiske redskaber.
    Her får jeg en ide om, at man kunne skabe en online brætspil-café, hvor man kunne mødes om at spille klassiske brætspil sammen. Der er rigtig mange brætspil, som allerede findes online/som apps, men de bliver ofte spillet over flere dage, når modstanderen har har tid til at lave sit træk. Men som tidligere nævnt, så ville det være vigtigt at forholde jer til jeres UPS, så I kan gøre det til jeres.

    Vi glæder os til at høre mere om jeres projekt!

    Mvh NCF-gruppen

  6. malstru Avatar
    malstru

    Hej Didaktik-tak

    Tak for spændende læsning. Jeg synes det er et meget spændende projekt I har gang i, som rummer mange muligheder. Jeg er meget spændt på, hvordan jeres endelige produkt bliver.

    I har gjort jer nogle gode overvejelser omkring jeres desingprincipper, men en ting, som jeg nok ville tilføje var “tilgængelighed”. Hvordan sikrer I den deltagelse I gerne vil skabe, uden at det bliver for kompliceret at deltage?

    Glæder mig til at læse mere om jeres projekt 🙂

  7. franz.caviglia Avatar

    Spændende projekt og meget fin præsentation, også visuelt.

    Ikke enig i, at I ser “konkurrencen” med EOF/AOF som en trussel. Jeg ser det helt omvendt, som en mulighed og evt. også en mulig “forretningsmodel” til jeres idé (medmindre EOF selv ser ideen som en trussel, hvilket er muligt).

    I har ret I, at i laver noget som har den samme målgruppe, som besøger FOF. Men EOF ville være et udmærket ramme for sådan et projekt (eller måske ej: det ville krave, at I interviewer nogen på FOF – jeg her evt. en kontakt).

    En store vanskelighed med denne slags projekter er, hvordan I kan få fat i folk som deler en bestemt denne. I jeres projekt kunne jeg forestille mig at FOF kunne være “host” til sådan et projekt. Bibliotekerne kunne også være en mulighed. Noget i sådan en gruppe kunne også foregå “hybridt”, hvor folk kan være alene, eller hjemme sammen eller fx på et bibliotek (som kunne sætte dens fint udstyr til rådighed).
    Men… jeg er ikke en ekspert i biblioteker og EOF, hvis I synes at ideen ville kunne give mening for dem, så kunne I direkte spørge dem.

    Ang. design-principper:
    “Oprettelse af videomøder” er ikke et designprincip (og er ikke homogent med de andre designprincipper)

    Men… spændende. Har I ikke en gruppe af kolk, som I har frobindelse med, som I kan bruge for forsøgskaniner?

Skriv et svar