didaktik.tak

#8 DINE by didaktik.tak 🥗🥙🥪

Define

Velkommen tilbage til didaktik.tak! 😎

I vores rejse gennem Define-fasen har vi kigget nærmere på den data, vi samlede i Discover-fasen. Formålet? At få et bedre greb om de centrale udfordringer og problemer, vi står overfor i designprocessen.

Vi har besluttet os for at lade vores empiri guide os i retning af vores målgruppe. I den første testfase vil vi fokusere på dem, der har vist interesse for vores koncept, som vi har identificeret gennem vores survey. Vi planlægger at afprøve en online fællesspisning med denne gruppe for at se, hvordan det fungerer i praksis.

Feedback fra vores undersøgelser viser, at selvom mange synes, vores idé er god, så føler de ikke, den er relevant for dem selv, da de ikke selv oplever problematikker med ensomhed.

Vi vil skabe et koncept, der bringer mennesker sammen online omkring et måltid. Til at begynde med vil fokus primært være på selve spisningen, men vi ser også potentiale for yderligere udvikling af konceptet. Zoom vil danne rammerne for vores afprøvning. Vores overordnede mål er at udvikle og designe en platform, hvor vores koncept kan udfolde sig.

Interviewet med Rikke Dige bekræftede vores antagelse om, at mad og drikke har en betydningsfuld rolle i at skabe åbenhed og samhørighed. Dette understøtter vores vision om, at mad skal være en central del af vores koncept.

Vi ser frem til at afholde interviews med eksperter som Marianne Mortensen og Michael Vesterskov for at få yderligere indsigt i facilitatorrollen, betydningen af måltidet og opsætningen af arrangementet.

Vi har også kontaktet vores første eksterne testvært, Katja Sørensen, som er social- og specialpædagog. Hun vil afprøve online fællesspisning med en målgruppe fra hendes arbejdsplads på et socialpsykiatrisk botilbud.

Baseret på ovenstående har vi formuleret følgende forskningsspørgsmål.

Forskningsspørgsmål 

Hvordan kan en digital platform designes med henblik på at facilitere sociale interaktioner og fællesskaber omkring måltider?

  • Kan man opnå en fællesskabsfølelse online?
  • Kan det mindske ensomhedsfølelsen at deltage i online dining?
  • Hvilken betydning har måltidet for fællesskabsfølelsen? 
  • Hvordan kan kreativitet online være med til at styrke fællesskabsfølelsen? 
  • Hvilken betydning har rollen som facilitator?

Designudfordring


I vores seneste spørgeundersøgelse stødte vi på en udfordring: Mange deltagere syntes, at vores idé var god, men ikke noget for dem personligt. Det er en udfordring, når vores målgruppe er så bred og varieret, og når mange foretrækker det fysiske møde frem for det digitale. Vi står over for spørgsmålet:

Hvordan får vi udbredt vores koncept, når vi ikke har en enkelt fysisk placering eller virksomhed?

Det er en udfordring at identificere specifikke målgrupper, som kunne være særligt interesserede i vores projekt. Vores vision er at skabe et fællesskab omkring madlavning og måltider, og foreløbigt vil det hele foregå online via Zoom. Hertil spørger vi:

Er det overhovedet muligt for os at udvikle en platform, der kan rumme dette, og hvordan undgår vi at blive opfattet som endnu en ensomhedsapp?

Det er her, vores designudfordringer opstår. Hvordan skaber vi en digital platform, der ikke kun fungerer som et sted at mødes virtuelt, men også formår at skabe fællesskab og forbindelser på en autentisk måde?

Disse spørgsmål er afgørende for vores projekt, da vi stræber efter at udvikle vores egen platform, der kan rumme vores vision om fællesskab og samvær omkring mad.

Designprincipper #1

Vi lægger stor vægt på, at vores platform skal være brugervenlig og intuitiv at anvende. Ideelt set ønsker vi en app eller platform, der er nem at åbne og navigere rundt i, så alle føler sig velkomne og komfortable.

Samtidig stræber vi efter et enkelt og behageligt visuelt design, der gør det let for brugerne at orientere sig og finde det, de søger.

Det er af afgørende betydning for os, at vores platform ikke blot opfattes som endnu en ensomhedsapp. Vi ønsker at fremhæve den som en app, der fremmer fællesskab og forbindelser for alle brugere.

Vi bruger begrebet “ensomhedsfølelse” frem for bare “ensomhed”, da det anerkender, at alle kan opleve perioder med ensomhed, men det at definere sig selv som ensom kan være en sårbar erkendelse.

Vores tilgang til designprocessen er iterativ, hvilket betyder, at vi løbende vil arbejde med at forbedre og tilpasse vores design for at opnå det bedst mulige resultat.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

14 svar til “#8 DINE by didaktik.tak 🥗🥙🥪”

  1. emmjen Avatar
    emmjen

    Hej Didaktik-tak

    Tak for et rigtig godt blogindlæg om jeres proces 🙂

    Det er meget interessant, at respondenterne ikke vil gøre brug af konceptet, fordi de ikke personligt oplever ensomhed. Det lyder lidt til, at de har en tanke om “hvad får JEG ud af det?”.

    Kan man udvide konceptet, så det blev “Eat and….” og fx:
    1. Skiftes til at finde en opskrift/lave indkøbsliste
    2. Invitere en foredragsholder
    3. Bruge SNAK kort (eller noget i den stil i online version)
    4. Networking
    5. online loppemarked
    6. dele rejseoplevelser

    –> Måske kan der være flere “social dinings” i gang på en gang? 🙂

    1. camjen Avatar
      camjen

      Tak for din feedback 🙂

      Det er helt sikkert nogle elementer vi har med i vores overvejelser. Vi tænker helt sikkert, at have flere elementer med en “blot” spisning.

      Tak for dine gode inputs.

      /didaktik.tak

  2. freros Avatar
    freros

    Meget interessant at folk synes det er en god ide, men ikke selv vil deltage. Har I været for fokuseret på ensomhed, der har gjort, at folk ikke vil deltage?
    Meget fint forskningsspørgsmål. Spændende underspørgsmål også. Er det spørgsmål, der alle vil være med i den endelige opgave eller brainstormer i stadig?
    Gode principper også. Jeres begreb er meget interessant. Det er godt at I bruger ensomhedsfølelse, så det muligvis kan fjerne noget af stigmatiseringen af at være ensom.
    I forhold til at skabe noget der vil kunne forbinde folk på en naturlig måde, kunne det måske være en ide at komme med forskellige temaer. Så kan det måske være nemmere for folk at vise interesse, hvis det er et tema de allerede kender eller måske har en lyst til at snakke med andre om. Det kunne også være sjovt, hvis det blev en slags messe, så man kunne komme ind i forskellige breakoutrooms og snakke om forskellige interesser. Bare en ide 🙂

    1. camjen Avatar
      camjen

      Hej Freros 🙂

      Vi har forsøgt at spore det væk fra ensomhed og det er netop derfor vi har valgt aktivt at anvende ordet “Ensomhedsfølelse”.

      Det er stadig en proces med forskningsspørgsmål og underspørgsmål 😉

      Super god idé med “messe”. Vi har allerede temaer på vores tegnebræt 😀

      Tusind tak for din tid 🙂

  3. malstru Avatar
    malstru

    Hej Didaktik-tak

    Jeg er vild med jeres ide og synes det er en meget relevant problemstilling, som i kredser om. Jeg er meget enig i jeres overvejelser omkring, at det fysiske rum kan være svært at overgå online, specielt i forbindelse med relationsdannelse.

    Umiddelbart tænker jeg, at det kunne være spændende at se udover et produkt, som kun egner sig til online/Zoom. Kunne man designe et digitalt produkt, som kan bruges som et led i relationsdannelse og lade mad være temaet? Det tænker jeg i hvertfald selv at jeg ville benytte.
    For mig ville det være meget grænseoverskridende at spise sammen online med nogle fremmede mennesker.

    Jeg er meget spændt på at følge med i jeres projekt.

    1. camjen Avatar
      camjen

      Hej Malstru.

      Vi er helt enige. Det er bare svært at konkurrere med fysisk socialt samvær 🙂

      Spændende idé. 😀 Det tror jeg da helt sikkert, at vi vil tage med i vores overvejelser.
      Ift. det at spise med fremmede arbejder vi lidt med det at facilitere det, så det gerne skulle være lidt mindre grænseoverskridende 🙂

      Tusind tak for feedback!

  4. micbon Avatar
    micbon

    Hej Didaktik-tak
    Rigtig spændende post!

    Det er interessant, at I vælger at lade jeres empiri guide jer i retning af en målgruppe, og som jeg læser det, viser empirien at målgruppen i hvert fald ikke er mennesker som føler sig ensomme, men derimod viser Katja interesse for, at konceptet, fælles online-dining, kan udfoldes på arbejdspladser/i personalegrupper, og måske efterspørges der ’team-building’/fællesskabs-skabende aktiviteter for personalet i forskellige virksomheder…? Der er få omkostninger for virksomheden, fleksibilitet for personalet (da det er i hjemmet), og da den faciliterende rolle foretages af jer, er det også nemt ’at arrangere’ for virksomheden. Jeg fornemmer en mulig, men også meget stor, målgruppe, hvor det kunne blive lukrativt for jer og dem 😉
    Madkulturen (organisation under Fødevarestyrelsen) lavede en undersøgelse i 2021 blandt 2265 danskere om deres madvaner, som viste er kun 44% af de adspurgte havde spist hjemmelavet mad den foregående aften. Så måske er der endnu en vinkel; Undersøgelsen viser også at værdien af selskab under måltidet har betydning for, at maden tilberedes selv og ikke erstattes af junkfood. Så kan danskernes sundhed eller madvaner bedres gennem fælles-online-aftensmåltider…?

    Da jeg selv besvarede spørgeskemaet, svarede jeg, at jeg kunne være interesseret hvis måltiderne var båret af ’mødet med andre i samme interesse-fællesskab’. Ligesom vi connecter med peers på fx Linkedin, kunne jeres koncept også fungerer som en virtuel mødeplads for fagfæller/interessefællesskaber, hvor mødet er rammesat af måltidet, faciliteret af jer og båret af interessefeltet og motivationen til at udbrede sit netværk, på en mere autentisk måde, end Linkedin tilbyder.

    Vi ser meget frem til at læse hvad I kommer frem til. Held og lykke med projektet!
    Michelle /Digitale stemmer

    1. camjen Avatar
      camjen

      Hej Michelle.

      Tusind tak for dine mange gode idéer og inputs – dem vil vi helt sikkert tage med i vores overvejelser 🙂

  5. diy-for-begyndere Avatar
    diy-for-begyndere

    Mega fedt projekt!
    Tænker især det er relevant for en målgruppe der af den ene eller anden grund ikke kan komme ud af hjemmet. Et oplagt samarbejde kunne være NGO’en ungtilung som er ved at starte online spisegrupper op for psykisk sårbare unge: https://ungtilung.com/digitale-faellesskaber/

    1. camjen Avatar
      camjen

      Hej 🙂

      Tusind tak for deling. Det vil vi undersøge nærmere 😀

  6. karbec Avatar
    karbec

    Superinspirerende projekt: Hvad med at lade de-der-ikke-kan-komme-ud-af-huset møde dem-der-er-ude-ved-foderbrættet? Et samarbejde med et par ægte pølsevogne, hvor de, der kommer for at spise – sandsynligvis alene – møder andre, der spiser hjemme. Det vil kunne faciliteres via et par opsatte Ipads og små diskrete kameraer, og evt. bare i peak-hours som en streaming-tjeneste? Som f.eks. Meet’n Eat……. (kunne kombineres med en dating-service på sigt).
    🙂 Navigarina

    1. camjen Avatar
      camjen

      Tusind tak for dine inputs 😀 De ryger med videre i vores proces.

  7. christiand Avatar
    christiand

    Det er spændende, hvordan jeres meget tydelige idé pludselig kan bevæge sig i mange forskellige retninger. Det er ikke så enkelt, som man lige skulle tro, og det bliver spændende at følge, hvor I lander 🙂

    Jeg kan godt følge kommentarerne, der går på at nedtone “ensomhed”. Som jeg læser jeres indlæg og kommentarerne kunne I godt overveje, om I skal sætte fokus på “fællesskabsfølelse online omkring madlavning”. Med andre ord kunne I overveje at sætte fokus på interessen for mad og madlavning (og ikke på ensomhed). Det er et meget klart og interessant fokus, I har i “Fællesskab omkring madlavning og måltider”!

    I forlængelse heraf kunne bud på designprincipper ud fra jeres undersøgelse være “interessebåret”, “fællesskabsfølelse”, “madlavning som omdrejningspunkt”. På den måde vil jeres målgruppe blive individer, der er interesseret i social aftensmad, mad og madlavning. Andre designprincipper kunne også være “åbenhed” og “samhørighed”, som I nævner.

    Jeg kan godt forstå, at I får lyst til at afprøve en online fællesspisning i praksis. Men husk at være lidt tålmodige, så I ikke lander en løsning for hurtigt 🙂. Lad alle jeres gode idéer til online fællesspisning ligge lidt endnu og benyt Develop-fasen til at generere endnu flere idéer med en potentiel målgruppe – INDEN i afprøver 😉

    Der er allerede mange gode idéer i kommentarerne – som I kan tage med videre til idéudviklingen i næste fase!

    1. camjen Avatar
      camjen

      Mange tak for feedback 🙂

      Vi noterer alle gode idéer og tager dem med tilbage i maskinerummet.

Skriv et svar