Vi har valgt at tage udgangspunkt i vores forløb med 6.C på Søndervangsskolen, hvor eleverne skulle lave et digitaliseret juleeventyr via programmet CoSpaces. Vi tog udgangspunkt i elementer fra novel engineering, hvor fokus var, at eleverne fik stillet en problemstilling, som de herefter skulle løse.

Videoen illustrerer en gruppes løsning i CoSpaces på problemstillingen.
Projektet i 6.C kan overføres til CDC-modellen på flere niveauer. Når forløbet foregår inden for et lukket klasseregi, bliver de individuelle elevgrupper repræsenteret som husene i modellen, og kommunikationen ville foregå analogt. Hvis forløbet var foregået som internationalt samarbejde, var husene repræsenteret som lande, som set i eksemplet på modellen, og kommunikationen ville her foregå digitalt. Derfor kan modellen både bruges på mikro- og makroniveau i kollaborativt samarbejdsregi. Modellen har derfor også relevans til den tredje bølge, hvor noget udefrakommende bliver inddraget i klasserummet. Det kan være med til at skabe noget kulturudveksling mellem de forskellige huse. Endvidere kan kreativ digital kollaboration (CDC-modellen) være kulturskabende for det aktuelle fællesskab.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.