didaktik.tak

#6 6.C(DC)-modellen 🏫🎒

Vi har valgt at tage udgangspunkt i vores forløb med 6.C på Søndervangsskolen, hvor eleverne skulle lave et digitaliseret juleeventyr via programmet CoSpaces. Vi tog udgangspunkt i elementer fra novel engineering, hvor fokus var, at eleverne fik stillet en problemstilling, som de herefter skulle løse.

Videoen illustrerer en gruppes løsning i CoSpaces på problemstillingen.

Projektet i 6.C kan overføres til CDC-modellen på flere niveauer. Når forløbet foregår inden for et lukket klasseregi, bliver de individuelle elevgrupper repræsenteret som husene i modellen, og kommunikationen ville foregå analogt. Hvis forløbet var foregået som internationalt samarbejde, var husene repræsenteret som lande, som set i eksemplet på modellen, og kommunikationen ville her foregå digitalt. Derfor kan modellen både bruges på mikro- og makroniveau i kollaborativt samarbejdsregi. Modellen har derfor også relevans til den tredje bølge, hvor noget udefrakommende bliver inddraget i klasserummet. Det kan være med til at skabe noget kulturudveksling mellem de forskellige huse. Endvidere kan kreativ digital kollaboration (CDC-modellen) være kulturskabende for det aktuelle fællesskab.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

2 svar til “#6 6.C(DC)-modellen 🏫🎒”

  1. emmjen Avatar
    emmjen

    Vi synes det er fedt, at i tænker jeres model ind i situationer på både mikro og makro niveau. Vi tror det kunne fungerer super godt som internationalt projekt. Det kræver dog at eleverne har de samme forudsætninger for at bruge teknologien, da det ellers kan komme til at afspejle det samlede projekt.

    Vh. Didaktisk Fusion

  2. claste Avatar
    claste

    Kære Didaktik-tak

    Jeres juleeventyr forløb med CoSpace er virkelig godt og gennemført. I har fået skabt en verden, hvor I skaber muligheder for, at eleverne kommer i en kreativ og legende proces. I udpeger selv, at forløbet kan foregå på flere niveauer, som vi også er enige i. Projektet kan rumme flere kulturelle udvekslinger, men det kan også åbne op for en relationel proces i det interne klasserum, hvor eleverne kan møde hinanden på en anderledes måde, og hvor flere individuelle kompetencer kan komme i spil.
    Det er super fedt med en video, hvor man kan høre, at eleverne samarbejder i løsningen af problemstillingen.
    Hvilke reaktioner fik I af eleverne i projektet?

    Med venlig hilsen
    Cklasfananas

Skriv et svar