didaktik.tak

#4 (Co)Space Jam 🎅🐰🏀

Klik pÄ billedet for at se videoen!

Vi vil lave et forlÞb pÄ SÞndervangskolen pÄ mellemtrinnet, da eleverne har Chromebooks til rÄdighed. Vi afventer endnu, hvilken specifik klasse vi fÄr adgang til.
Vi hĂ„ber pĂ„ at fĂ„ fire lektioner i uge 46 og yderligere to lektioner i uge 47, sĂ„ledes eleverne har mulighed for at bruge deres feedback til videreudvikling af deres CoSpaces. 

Udformningen af aktiviteten tager udgangspunkt i tankerne om Novel Engineering (Elissa Milto), som tager udgangspunkt i problemhĂ„ndtering ift. litterĂŠrt arbejde. 

Endvidere er aktiviteten inspireret af Gauntletts Low floor, High ceilings og Wide walls, hvor vi ligeledes arbejder med open-ended problemstillinger for at udfordre elevernes kreativitet. Dette giver eleverne mulighed for at arbejde ud fra nĂŠrmeste udviklingszone.(Vygotsky) 

Vi anvender teknologier pĂ„ nye, spĂŠndende mĂ„der og forsĂžger at afsĂžge, hvordan de forskellige teknologier kan anvendes til kreativitet pĂ„ forskellig vis. 

Helt konkret bliver deltagerne stillet overfor en opgave, hvor de skal lĂžse et problem. I dette tilfĂŠlde handler det om at “redde” julen. Her bliver det elevernes opgave, at lĂžse problemet ved at inddrage forskellige teknologier i et CoSpace, hvor de skal formidle deres kreative lĂžsning pĂ„ problemstillingen i juleeventyret. 

PĂ„ Dokk1 vil vi gerne bringe flere analoge teknologier i spil, og vi overvejer, hvordan vi kan  indtĂŠnke eks. Tinker Qubes, greenscreen, 360-kamera og 3D-scanning i vores forlĂžb?

Hvilken betydning kan det have, hvis rammen for opgaverne er for Äbne (Wide walls, High ceiling)?

Procesplan for arbejde med eleverne

Tryk her for Padlet til idégenerering

Tryk her for designproces

Tryk her for manuskript til juleeventyr

Tryk her for at lĂŠse mere om Cospaces

didaktik.tak for, at I sÄ vores opslag!


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

10 svar til “#4 (Co)Space Jam 🎅🐰🏀”

  1. julkris Avatar
    julkris

    KĂŠre Didaktik-tak,

    Det lyder til at der er gode chancer for, at eleverne redder julen 🙂 Det er et spĂŠndende projekt I har givet jer i kast med – med stort potentiale. I har formĂ„et at lave en gennemsigtig og dokumenterende proces, hvor I tager os i hĂ„nden og gennemgĂ„r forlĂžbets gang. Det er tydeligt, at I har brugt tid og krĂŠfter pĂ„ den forberedende og indledende proces med detaljer omkring teori og praksis. Men nĂ„r man stĂ„r som uvidende, kan det virke lidt diffust, nĂ„r I taler om CoSpaces – uden egentlig at fortĂŠlle, hvad det er og hvordan det kan bruges. Det er fint med link(s) i bunden af posten, men det havde vĂŠret rart med en forklaring, evt. i en video J
    Ift. jeres spĂžrgsmĂ„l, sĂ„ tĂŠnkte vi under videoen, at det er godt med en fĂŠlles opstart – scenen og rammerne sĂŠttes. Det giver eleverne mulighed for at arbejde mere koncentreret med at afprĂžve CoSpaces som formidlingsplatform. Kreativiteten hos eleverne er i spil, da de skal finde pĂ„ en lĂžsning, og vi tror, at mere Ă„bne rammer kunne gĂžre eleverne forvirrede. Man kunne forestille sig at en lĂžsere ramme kunne vĂŠre, at de skulle finde pĂ„ historien pĂ„ Chat GPT. Det ville, tror vi, tage tiden og energien fra arbejdet med netop CoSpaces. SĂ„ lĂžsere rammer kunne fungere, men det kommer an pĂ„, hvad udbyttet skal vĂŠre hos klassen.

    //Station Dobbelt-J

    1. jetbec Avatar
      jetbec

      KĂŠre Station Dobbelt-J
      didaktik.tak for jeres svar!

      Vi kan se jeres pointe med, at vi skulle have introduceret til CoSpaces. Det er klart, at det bliver diffust, nĂ„r vi ikke forklarer, hvad CoSpaces er, det skulle vi da have gjort. Vi glĂŠder os til at vise jer vĂŠrktĂžjet IRL, nĂ„r vi snart mĂždes pĂ„ Dokk1 🙂

  2. micbon Avatar
    micbon

    Hej didaktiktak
    Vi har ikke sĂŠrlig kendskab til co-spaces, men vi er blevet meget nysgerrige efter at have lĂŠst jeres blogpost. Det virker som et rigtig spĂŠndende vĂŠrktĂžj for ’alle aldre’. Og det er en fed mulighed for ĂŠstetiske udtryk, vi tĂŠnker mange tanker om hvordan det kunne anvendes i flere sammenhĂŠnge (herunder relateret til vores eget forlĂžb med fokus pĂ„ at understĂžtte bĂžrns refleksiveproces vha ĂŠstetisk fordybelse).

    Vi synes at I illustrerer faserne ”idegenerering og designproces” pĂ„ en god og simpel mĂ„de, som gĂžr hele processen overskuelig (selv med manglende kendskab til co-spaces), hvilket understĂžttes af jeres procesplan. -hvilken har gennemgĂ„et en lille transformation af Austrings oprindelige, hvilket forklarer hensigterne i de forskellige dele rigtig fint.

    Vi ligger mĂŠrke til at der i processen er mulighed for bĂ„de legitim perifer og aktiv deltagelse, hvilket vi mener er vigtigt. Vores tanke omkring open-ended problemstilling i denne kontekst var ”dejligt inkluderende, alles lĂžsningsforslag bĂžr vĂŠre lige kvalificerede.”, og selvom alle elever ikke trives i ’tinkering’ (som creative problem solving) klĂŠder designprocessen (undrevisning) dem godt pĂ„ og ’viser vejen’.

    Hvad ville der ske hvis der i forlÞbet blev lagt benspÊnd (lÞsningen mÄ ikke indeholde

), ville det fordrer ydereligere kreativitet eller tÊnker I at kreativiteten ville dÞ?

    Ligesom StationJJ er vi nysgerrige pĂ„, hvad formĂ„let med forlĂžbet er ifht elevernes lĂŠring; Teknologiske kompetencer? Team-work? At gennemgĂ„ en kreativ problemlĂžsnings proces? 🙂

    Det var spĂŠndende. Tak for kig og lĂŠs.

    Mvh Det turbo didaktiske taktiske hold

    1. jetbec Avatar
      jetbec

      didaktik.tak for jeres svar DTDTH

      FormÄlet med forlÞbet ift. elevernes lÊring kunne vÊre flere ting. Det primÊre formÄl er danskfagligt ift. litteraturarbejde. Vi har ikke nÞrdet ned i fÊllesmÄl for danskfaget pÄ mellemtrin, men det var en mulighed.
      Derudover er der en masse delmĂ„l, som I selv nĂŠvner: problemlĂžsning, samarbejde, programmering, teknologisk handlingskompetence og vi kunne sagtens finde flere.. 🙂

  3. emmjen Avatar
    emmjen

    Hej Didaktik-tak
    Vi er vilde med jeres ide! Og eleverne fÄr mulighed for at eksperimentere med teknologierne pÄ nye mÄder.
    Tak for at inddrage os som lÊsere i jeres proces. Vi er ikke i tvivl om, hvad I vil og hvad jeres projekt gÄr ud pÄ.

    Ift. til jeres spÞrgsmÄl om inddragelse af analoge teknologier tÊnker vi at VR-briller kunne vÊre sjovt at inddrage. Det ville ogsÄ give mening at lave en 3D scanning, da de passer godt med co-spaces.

    Vi tror at man skal passe pÄ med at gÞre rammerne for brede, da den teknologi I arbejder med lyder til at vÊre forholdsvis teknisk. MÄske kan for brede rammer skabe forvirring?

    Vh. Didaktisk Fusion

    1. camjen Avatar
      camjen

      didaktik.tak for jeres svar Didaktisk Fusion 🙂

      Vi har helt sikkert tÊnkt os at inddrage bÄde VR og 3D scanning. Den stÞrste udfordring ift. er at have teknologierne til rÄdighed. Derfor kommer 3D scanningen udelukkende til at vÊre en del af aktiviteterne pÄ Dokk1, da vi her har mulighed for selv at have det med.

      Lige nu er vi der i processen, hvor vi tester af og finder ud af hvad der kan lade sig gĂžre og giver mening for forlĂžbet. Derfor er vores projekt ret bredt pĂ„ nuvĂŠrende tidpunkt, hvilket vi i den nĂŠrmeste tid skal undersĂžge og herefter tilpasse forlĂžbet 🙂

  4. freros Avatar
    freros

    God samtale I havde i forhold til mÄlgruppen, og at I former jeres forlÞb efter mÄlgruppen. God samtale om jeres forlÞb og hvilke overvejelser I har haft herom. Ingen reproduktion men ren kreativitet er jo det bedste. Det er en meget Äben opgave, og det kan mÄske virke lidt skrÊmmende for folk. Derfor synes vi, det er godt, at I allerede har lavet en scene/lÞsning pÄ problemet. Fedt med de forskellige teknologier, manuskript og jeres designproces. Det virker til, at I nok skal fÄ nogle sjove lÞsninger pÄ reparationen af julemandens kane. Nu hvor I snakkede om mÄlgruppen, og hvordan I vil tilpasse den, er vi lidt nysgerrige pÄ, hvordan I vil Êndre det. Vil der komme forskellige analoge/digitale redskaber baseret pÄ alder?
    Vi glĂŠder os til at se jer pĂ„ Dokk1 og til at se det fĂŠrdige produkt. 🙂
    Cklasfananas

    1. camjen Avatar
      camjen

      KĂŠre Cklasfananas.

      Tak for jeres svar 🙂

      Ja, vi kommer til at have forskellige former for analoge/digitale teknologier i spil. Der vil vĂŠre mulighed for at tegne, klippe/klistre, bygge med LEGO, lege med greenscreen, forsĂžge os med 3D scanning og evt. Tinkercubes udover CoSpaces og VR-briller.

  5. klaust Avatar
    klaust

    Ja, jeg er helt med pÄ de ovenstÄende kommentarer. Flot med en video hvor I beskriver at I er i en proces med at udvikle et forlÞb i skolen. den er samtidig ret tydeligt med hvad I vi fortÊlle. skitse ide og udtryk samtidig.

    I ved endnu ikke helt hvad der virker og jeg tĂŠnker, at I er klar til teste og revidere. Sagde jeg lige, at I selv er i en desigproces? ja, det gjorde jeg da..

    Se lige videoen med Resnick pĂ„ Digitaliseringsdage – den taler lige ind i jeres projekt. Skulle blive tilgĂŠngelig i lĂžbet af nogle fĂ„ dage. IĂžvrigt er ham, der har fundet pĂ„ Low floor, high ceiling og wide walls – eller rettere: Papert fandt pĂ„ de to fĂžrste, Resnick den sidste. Gauntllet og Aabo Frydendahl bruger begreberne til at forklare deres pĂŠdagogik.

    Co-spaces? ja, hvad er det den kan som teknologi? hvad lĂŠgger den op til? hvad kan man fĂ„ den til at kunne? hvordan indgĂžr den i jeres forlĂžb – sammen med hvilke andre analoge og digitale teknologier? Ja, der er mange spĂžrgsmĂ„l, men det bliver spĂŠndende at hĂžre mere om…

    I har jo allerede en pĂŠdagogik, som teknologien bliver brugt i forhold til, sĂ„ der er en brug af en teknologi som peger hen mod eksperimentet – i dette tilfĂŠlde mĂ„ der vĂŠre mange mĂ„der at fĂ„ en kane til at flyve pĂ„. Personligt ville jeg sĂŠtte en jetmotor pĂ„ kanen. Pointen er, at I tĂŠnker og anvender teknologen pĂ„ en bestemt mĂ„de – og samtidig pĂ„virker Co-spaces, det I gĂžr – metoder, rĂŠkkefĂžlger, rum, osv..

    1. jetbec Avatar
      jetbec

      didaktik.tak for dit bidrag Klaust 🙂

      Ja, vi er i proces og vender og drejer de mange muligheder, for at gÞre dét, som vi tror fungerer bedst i praksis, velvidende at vi skal revidere, modificere og udvikle vores idé. Herudover glÊder vi os til at eksperimentere med- og afprÞve flere af vores idéer om greenscreen, 3D scanninger mv. SÄ sent som i dag er vi blevet inspireret af vÊrktÞjet Animated Drawings som Didaktisk Fusion har introduceret. Gad vide hvordan det kan anvendes ind i CoSpaces?

      Vi sÄ faktisk alle Resnicks webinar i dag, og talte efterfÞlgende sammen om, at tankerne om Play, Project, Passion og Peers taler meget godt ind i de tanker, vi har om vores proces med CoSpaces og julemandens kane. Interessant om det ogsÄ bliver det, som vi oplever i praksis!?

      VĂŠrktĂžjet CoSpaces har virkelig mange anvendelsesmuligheder, og det er vist kun fantasien der sĂŠtter grĂŠnser. Vi har overvejet, at netop ved at lade eleverne arbejde i dette vĂŠrktĂžj, er alle muligheder Ă„bne (i hvertfald nĂ„r de kender programmet) – for her kan en jetmotor monteres pĂ„ julemandens kane og den kan afprĂžves.. “i virkeligheden” .. nĂŠsten!
      Vi mÄ vÊre nysgerrige pÄ, om CoSpaces kan vÊre med til at underbygge de Äbne rammer? Umiddelbart vurderer vi, at vÊrktÞjet giver mulighed for, at eleverne kan arbejde i mange forskellige retninger (wide walls) og samtidig med stor mulighed for udfordring for alle aldersgrupper (high ceiling) incl. os selv ift. at eksperimentere med programmering samt hvilke andre teknologier, digitale som analoge, vi kan fÄ i spil..

      I Þvrigt kunne det vÊre interessant, at blive klogere pÄ, hvad det betyder for elevernes lÊring og trivsel, nÄr der arbejdes med danskfaget pÄ denne mÄde..

Skriv et svar