didaktik.tak

#3 Legenden om Søren Fisk 🐟

Klik på billedet for at se videoen!

Vi blev opmærksomme på begrænsninger i brugen af teknologier i undervisningen pga. GDPR og databehandleraftaler og elevers alder. Hvordan kan vi undgå, at det skal begrænse vores it-didaktiske virke? 

Det var svært at introducere opgaven, uden at kunne se elevernes kropssprog. Hvordan kan man forbedre den digitale interaktion?

På Padlet oplever vi, hvor meget ro betyder, når der optages. Hvordan kan vi skabe ro til optagelser? Er det processen eller produktet, der er det vigtigste?

Eleverne lærte nye elementer af værktøjet Padlet, og lærerne blev inspireret til alternativ brug af Padlet! Hvad betyder det for lærerne, at man kaster sig ud i nye åbne opgaver? 

Vi brugte Padlet til simpel historiefortælling. Hvilke andre faglige ting kunne man bruge den til?Sessionen medførte refleksion med klassen om, hvordan multimodale elementer kan bidrage til og understøtte en fortælling. Dialogen om skoleGPT’ens muligheder og begrænsninger, samt regler for brug, førte os til følgnede overvejelser: Hvordan forbedres elevernes læring, når de arbejder kontekstuelt? Begrænser chatGPT elevernes fantasi til at finde på historien og evt. hvordan?

Klik på billedet og kom direkte ind på Padletten!

didaktik.tak for denne gang og på gensyn 😊


Udgivet

i

af

Kommentarer

8 svar til “#3 Legenden om Søren Fisk 🐟”

  1. jonkri Avatar
    jonkri

    I en ideel verden ville man jo nok have tid til at undersøge de programmer der er til rådighed på skolen/i kommunen. I den her omgang har vi jo været lidt bundet af at bruge ZOOM og padlet, som den pågældende kommune nok ikke har aftaler med.
    Jeg tænker at man kan vende opgaven på to måder. Man kan vælge en bestemt aktivitet og derfra se på hvilke medier der kan bruges til netop denne opgave. Man kan også se på hvilke medier der er til rådighed og derfra finde/lave en passende opgave. Måske i har gjort det første og så er i stødt ind i lovgivningen?

    1. jetbec Avatar
      jetbec

      Hej jonkri
      didaktik.tak for dit perspektiv, og du har ret i, at vi må se på muligheder i det vi har, frem for begrænsninger. Derfor valgte vi netop her, dit andet forslag, at sadle om og anvende Padlet, som er en del skoletubepakken, og det var faktisk slet ikke så skørt 🙂 GDPR og databehandler aftaler forsinker og dræber desværre gode initiativer i skolen, som går udover udviklingen af praksis, men måske skal vi være glade for sikkerheden, for i sidste ende er det vel for at passe på os forbrugere?

  2. jonkri Avatar
    jonkri

    Jeg tror vi skal søge den gyldne mellemvej. Vi er altid gode til at sige at det er processen og læringen undervejs der betyder noget, men produktets kvalitet kunne jo være en del af den læring. Når vi skal dele noget med nogen, så er det også nødt til at være brugbart og her betyder det at lyden er nødt til at være i orden. Man kan godt høre hvad eleverne siger i optagelserne, men man kunne jo snakke med dem om hvad det betyder for slutproduktet og opfattelsen af dette at lyden er ’dårlig’ og hvad man kunne have gjort for at forbedre denne (gå ind i et andet rum, bruge mikrofon, beklæde hele lokalet med æggebakker mm.). Hvad tænker i selv om det?

    1. jetbec Avatar
      jetbec

      Hej jonkri
      I videoen bliver det meget tydeligt, og faktisk så tydeligt, at eleverne selv påtalte det i den reflekterende snak efterfølgende.. Jeg er sikker på, at vi husker det til næste gang. Gad vide om eleverne ikke også husker det?
      Omvendt er det også et vilkår, at det er svært at finde stilhed på skoler – på min skole har vi ofte talt om, at vi skulle ha’ arvet de engelske telefonbokse – det er netop sådan nogle vi mangler, nu hvor mange elever arbejder auditiv..
      Men har de elever der har indtalt med baggrundsstøj lært mindre end dem der indtalte med ro i baggrunden?
      didaktik.tak for dit bidrag

  3. marcey Avatar
    marcey

    Hej didaktik.tak:-)

    Vi er i tvivl om spørgsmålene drejer sig om Zoom/padlet i undervisningen? Eller om det drejer sig om jeres udfordringer ved at lave en aktivitet med zoom/padlet og dokumentere det grundet GDPR?

    I viser rigtig fint hvordan I introducerer eleverne for aktiviteten (hvilket vi synes fungerer), og hvordan eleverne arbejder aktivt i processen. Elevernes udforskning giver et godt indblik i, hvilke anvendelsesmuligheder og begrænsninger som Zoom og Padlet har.
    Det fungerer rigtig fint at i viser hvad der kan lade sig gøre på Padlet, men samtidig også viser klip af hvad der ikke kan lade sig gøre (f.eks. klippet med Sebastian som fortæller at man ikke kan downloade musik inde på padlet), det er processen og ikke det endelige produkt som faktisk er spændende, da man kommer med ind i jeres refleksionsproces og tanker omkring hele idéen.

    Vi forstår jeres spørgsmål om ‘hvordan GDPR begrænser jeres ITDD virke’ med henblik på ‘dataindsamling’ til projekter (ikke hvordan GDPR kan modvirke brugen af teknologier i undervisningsøjemed).
    Derfor tænker vi at en løsning kan være, at man i processen indtænker alternative løsninger for hvad og hvordan der filmes (dokumenteres/data indsamles) -hvordan kan vi få den ønskede empiri. Har det en betydning for selve processen og målet, at man ikke kan se eleverne, at de sløres eller at man kun kan se deres hænder? Umiddelbart tænker vi nej.

    Det er interessant, at I fandt det svært at igangsætte aktiviteten over Zoom; for hvad er det ‘der mangler’/udfordrer? Er det fysisk nærvær og interaktion? (Bayn, 2020). Oplevede i at eleverne havde en anden tilgang til opgaven grundet dette?

    Man kan inddrage Padlet i undervisningen på flere måder. Den kan anvendes som en fælles vidensdatabase for eleverne og bruges som dokumentation i forbindelse med projektforløb. En 3.klasse anvendte padlet til digitalt stafetløb. Eleverne blev sendt ud på skolen og skulle finde 10 ting, tage billeder af dem og oploade dem hurtig på padlet via deres Ipad. Dette viser padlets mange anvendelsemuligheder i undervisningen. Kun fantasien sætter grænser, forudsat at eleverne har teknologiske kompetencer til at anvende Padlet.

    Når det kommer til digitale teknologier, kan man anvende chatGPT som et springbræt og som et hjælpemiddel til videre udarbejdelse af en historiefortælling. Måske kan man blive bekymret for om eleverne ‘mister’ deres ‘tinkering’-proces, men samtidig giver chatGPT eleverne en øget agens og uendelige muligheder. Vi mener dog at disse elementer ikke kan stå uden hinanden i innovative processer.

    Med venlig hilsen

    Det turbo didaktiske taktiske hold

  4. freros Avatar
    freros

    Fænomenalt, at i formår at have en klasse med, der kan udforske Padlet. Det er så fedt at se! Ærgerligt at der er alt det med GDPR, men fedt at vi stadig kan se processen og hvordan de går til opgaven. Det er fedt at høre, at I også gav eleverne frie tøjler, der gjorde at opgaven blev mere eksperimenterende og legende for dem.

    Det er svært at kunne forstå kropssprog online, og derfor vil det være endnu sværere at kommunikere en opgave ud. Da Jette var fysisk lignede det, så vil det være et vigtigt fokus, at hun holder øje med de fysiske nonverbale signaler eleverne kommer med og dermed vil kunne interagere, hvis der er en miskommunikation mellem eleverne og dem på zoom.

    Om det er processen eller produktet der er det vigtigste handler vel om konteksten og hvad der forstås som produktet. I det her tilfælde har eleverne én forståelse af produktet, mens I har en anden forståelse af produktet – nemlig hvordan interagere eleverne med teknologien. Derfor vil vi ikke mene, at det gør noget at der er støj i baggrunden, men blot en indikation om, at det er en sjov og interessant opgave, eleverne får stillet.

    At springe ud i noget nyt som underviser kan være svært, men også en mulighed for at åbne op for nye oplevelser og evt. skabe læring på en ny og legende måde. Dermed kan det være en god oplevelse at gøre fra gang til gang, så passionen og motivation ikke forsvinder både hos underviser, men også hos eleverne.

    Det er nogle spændende processer I har gang i og vi glæder os til at høre mere om det, eller se andre projekter fra jeres gruppe.
    Cklasfananas

  5. klaust Avatar
    klaust

    Vildt og se Padlet som værktøj til at fortælle historier – eller skitser til historier. Lærerens kommentar at de er vant til de korte udtryk fra det, de ellers gør og ser, er også interessant. Er der her en kompetence de har opøvet, som ligger klar til brug?

    Jeg ser det I har lavet, som skitser, som afsøgningsprocesser på linie med det, vi lavede i på vores første padlet sammen i undervisningen. Afsøgningen åbner for muligheder og undersøgelsen går mere i dybden med noget. Den er godt mere styret af de udvalgte 3 ord pr. række, men alligevel åbner den for mere. Både rent teknisk, som en af jer skriver om – altså nu kan vi gå i gang med at gøre lyden bedre eller anderledes – og fortællingens form – og indhold. Hvad er det lige det handler om og hvordan gøres det. Hvad nu hvis fortællingen ikke er en rækkefølge, men et netværk eller en labyrint?

    Jeg tænker sådan om proces og produkt. Det er altid en proces lige til man er færdig med produktet. det er selvfølgelig fordi jeg tænker teaterproduktion og “fra ide til spil” som en proces fra min tid som dramapædagog.

    Chatgpt og kreativitet! Ja, måske er det sådan at vi skal arbejde med samspillet med AI og menneske i kreative processer. Det kan være godt og bruge AI til at komme igang, komme over oplevelsen af at man ikke kan være kreativ, komme med ideer, tegne eller male – men hvad så bagefter? når man går videre og finde på mere og ændrer på tekst, billede og lyd, indtil den er der. Altså det at Prompte – både ville noget med et udtryk og lade sig overraske af et udtryk. Er det her, ligesom at tegne: jeg tegner noget – og bliver påvirket af det jeg tegner så jeg tegner anderledes???

  6. malstru Avatar
    malstru

    Hej Didaktik-tak

    Tak for et spændende projekt.

    Vi tænker umiddelbart ikke at GDPR vil være et problem så længe der benyttes teknoliger fra f.eks. skoletube og projektet ikke optages. I så fald skal der ligge et samtykke for, hvordan optagelserne må bruges, og hvordan eleverne må være synlige på evt videoer.

    I forhold til kropssprog tænker vi, at det handler meget om de teknologiske værktøjer man har til rådighed. Derudover tænker vi, at kropssproget måske ikke har så stor betydning for, hvordan opgaven præsenteres eller forstås.

    I dette tilfælde er der fokus på processen og ikke så meget produktet. Der vil ofte være forstyrrende elementer, men disse tænker vi ikke har så stor betydning, da processen at vigtigst. Derudover lærer man at håndtere de udfordringer, som kan opstå, og tage det med videre til næste gang man arbejder med teknologien.

    Det er en god ide at lærerne indgår i åbne opgaver, da det kan være med til at tilføje nye aspekter, som både kan gavne eleverne og lærerne. At være proces sammen med eleverne kan skabe en samhørighed mellem elev og lærer, og giver eleverne mulighed for at bringe viden på banen, som kan være med til at give læreren en ny forståelse.

    Umiddelbart ser vi ikke at ChatGPT begrænser elevernes fantasi. ChatGPT kan lave en ramme for en historie, men eleverne vil stadig have mulighed for at tilføje følelser, ord og andre elementer, som ChatGPT måske ikke vil kunne. Dertil handler det om at gøre eleverne bevidste og kritisk tænkende overfor ChatGPT, så man giver dem de bedste forudsætninger for at bruge den.

    Hilsen Didaktisk Fusion

Skriv et svar