didaktik.tak har været en tur i køkkenet. Klik på billedet for at se den fulde video:



“Creativity arises not exclusively in individuals, or in culture, but in the interaction between the two” (Thomsen & Gauntlett, 2013)
Gennem en udforskning af en online madlavningssession har vi fordybet os i samspillet mellem personlig og kollektiv kreativitet, med teknologi som bindeled.
Vi oplevede, at selvom vi var fysisk adskilte, blev vores aktivitet en fælles oplevelse – madlavning blev en kultur, selv i den virtuelle verden. Kreativiteten er ikke en ensom rejse, men snarere en kollektiv udforskning, hvor nye perspektiver og ideer opstår. Her kan COC modellen være en fordelagtig måde at anskue processen på. (Fig. 1)
Undervejs i forløbet hjalp og inspirerede vi hinanden, via onlineplatformen Zoom. Vi kommunikerede synkront i planlægningen og under selve madlavningssessionen. Forberedelserne op mod sessionen foregik asynkront . (Baym, 2015)
Online madlavning kan anvendes i mange pædagogiske sammenhænge og vi har haft spændende diskussioner herom. F.eks. vores idé om “Online Social Dining” – En online platform, hvor der laves mad og spises sammen. Et forum hvor alle, men særligt ensomme kan deltage. Udover deltagerne foreslår vi, at der skal være en didaktisk tovholder, som kan være med til at inddrage og støtte samtalen deltagerne imellem 😃
I medierne debatteres skærmtid! Vi skal væk fra skærmene for at skabe ægte nærvær. Men hvad er ægte nærvær, og er det rent faktisk også muligt at skabe ægte nærvær ved at gøre noget sammen online?

(Thomsen & Gauntlett)
Litteratur
Baym, Nancy. K. (2015). Personal connections in the digital age. Cambridge, UK ; Malden, MA: Polity. s.1-23
Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. Bantam Doubleday Dell Publishing Group.
Thomsen, B. S. & Gauntlett, D. (2013). Cultures of Creativity: LEGO Fonden. Lokaliseret 12.05.2021 på https://www.legofoundation.com/media/1073/cultures-of-creativity-lego-fonden-2013.pdf
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.