
Problemstilling
Vi har valgt at undersøge online-fællesskabets muligheder ved at lave mad sammen virtuelt. Til dette formål har vi inddraget Zoom for at understøtte den synkrone kommunikation gennem både lyd og billede, så samarbejdet opleves mere nærværende. Samtidig har vi integreret en asynkron dimension ved, at hvert gruppemedlem selv indkøber dagligvarer forud for aktiviteten.
Observationer fra praksisfælleskabet
Gruppen har undervejs benyttet både synkron og asynkron kommunikation – gennem samtaler i realtid og tekstbaseret dialog – for at afklare omdrejningspunktet for aktiviteten. Enigheden faldt på at arrangere en brunch med særligt fokus på æg.
Processen var præget af en oplevelse af flow, idet gruppemedlemmerne lod sig inspirere af de mange retter, der blev skabt i det digitale fællesskab. Undervejs opstod enkelte udfordringer i form af manglende inspiration, men her viste det etablerede online-fællesskab sig som en værdifuld ressource. Gruppen valgte at anvende Zoom til at understøtte aktiviteten og imødekomme “Doing”-dimensionen i Cultures of Creativity.
Derudover opstod et “fælles tredje” i form af en fælles interesse for køkkenhaven – særligt hvilke urter de enkelte medlemmer havde til rådighed, og hvordan de kunne inddrages i madlavningen. Dette relaterer sig til “Having”-dimensionen i Cultures of Creativity.
Afslutningsvis delte gruppen glæden ved maden omkring bordet. Selvom smag og duft måtte opleves asynkront, lykkedes det at integrere både synkron og asynkron kommunikation i aktiviteten.
Evaluering og opfølgning
Efter aktiviteten stoppede vi optagelsen og drøftede næste skridt: udarbejdelsen af en blogpost. Her opstod et dilemma, idet nogle gruppemedlemmer anså opgaven som bedst egnet til et kooperativt samarbejde, mens andre forstod den som en kollaborativ opgave.
Vi besluttede derfor først at reflektere individuelt, for derefter at bringe vores perspektiver i spil i det genoptagede online-fællesskab på det gruppemøde. Enigheden blev at løse præsentationsdelen gennem et kooperativt samarbejde, mens analysen af aktiviteten skulle tilgås kollaborativt.




Twenty Twenty-Five
email@example.com
+1 555 349 1806
3 svar til “Madbloggen”
-
Vi kan godt lide jeres idé med et mindmap, der visualiserer jeres tanker om processen. Dette kunne måske med fordel have været lidt større.
Af videoen er det tydeligt, at I hjælper og inspirerer hinanden undervejs i processen. På den måde fungerer videoen godt til at give os andre et indblik i jeres proces.
-
Hej, vil bare sige, at jeg også kommenterer på de posts, der handler om jer. Jeg vil her bare pege på, at det er interessant, at en af jer taler om at være i forandring. Det er jo en måde at forstå en blog på og kommunikationen på, at det er det, der er meningen – at søge nye veje…
-
Ja, jeg er enig. Modellen kan gøres større, også fordi der ligger så meget guld i den. Der er et væld af overvejelser omkring processen, som kunne foldes ud.
I videoen foregår der en del. især med hvem der lærer hvem hvad? Det bliver tydeligt at kameraernes placering støtter at det overhovedet er muligt at se hvad de andre laver. Man skal ret tæt på for at kunne følge med. Det spørgsmål I rejser om hvad I egentlig er sammen om, er vigtigt. At lave noget mad på en bestemt måde – eller det at være sammen om at være sammen og så lave hver sin mad. Begge dele fandt sted i videoen. Måske er vi her tæt på en kompleksitet i uformelt prægede samvær. Det kan både være at mødes og så mødes om noget særskilt vigtigt.
Om samarbejdet tror jeg , at det kan være nemmere at starte med at lave noget kooperativt, men så kommer det kollaborative ved at prøve sig frem. Afstanden forhindrer jo ikke kollaboration – det at lave en video sammen kan være et eksempel på at kunne skabe noget sammen. videoklip, tekst, lyd føjes sammen af gruppen og er en form for fælles madlavning hvor retten så at sige findes alle 4 steder og ikke kun et….
Men at lave mad hvert sit sted er jo også noget, der kan indeholde noget fælles, som I demonstrerer ved at lave æg sammen. I er i et værksted, hvor alle laver sit – brunch – men chancen er der for at påvirke hinanden og ændre hinandens – æg.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.