Blog 1: Madlavning

Problemstilling

Vi har valgt at undersøge online-fællesskabets muligheder ved at lave mad sammen virtuelt. Til dette formål har vi inddraget Zoom for at understøtte den synkrone kommunikation gennem både lyd og billede, så samarbejdet opleves mere nærværende. Samtidig har vi integreret en asynkron dimension ved, at hvert gruppemedlem selv indkøber dagligvarer forud for aktiviteten.

Observationer fra Praksisfælleskabet

Gruppen har undervejs benyttet både synkron og asynkron kommunikation – gennem samtaler i realtid og tekstbaseret dialog – for at afklare omdrejningspunktet for aktiviteten. (Baym, N. K. (2015) Personal Connections in the Digital age
Enigheden faldt på at arrangere en brunch med særligt fokus på æg.

Processen var præget af en oplevelse af flow, idet gruppemedlemmerne lod sig inspirere af de mange retter, der blev skabt i det digitale fællesskab. Undervejs opstod enkelte udfordringer i form af manglende inspiration, men her viste det etablerede online-fællesskab sig som en værdifuld ressource. Gruppen valgte at anvende Zoom til at understøtte aktiviteten og imødekomme “Doing”-dimensionen i Cultures of Creativity. (Gauntlett, D. & Thomsen, B. S. (2013))

Derudover opstod en samtale om hvilke urter de enkelte medlemmer havde til rådighed, og hvordan de kunne inddrages i madlavningen. Dette relaterer sig til “Having”-dimensionen i Cultures of Creativity. (Gauntlett, D. & Thomsen, B. S. (2013))

Afslutningsvis delte gruppen glæden ved maden omkring bordet. Selvom smag og duft måtte opleves asynkront, lykkedes det at integrere både synkron og asynkron kommunikation i aktiviteten.

Evaluering og opfølgning

Efter aktiviteten stoppede vi optagelsen og drøftede næste skridt: udarbejdelsen af en blogpost. Her opstod et dilemma, idet nogle gruppemedlemmer anså opgaven som bedst egnet til et kooperativt samarbejde, mens andre forstod den som en kollaborativ opgave.

Vi besluttede derfor først at reflektere individuelt, for derefter at bringe vores perspektiver i spil i det genoptagede online-fællesskab på næste gruppemøde. Enigheden blev at løse præsentationsdelen gennem et kooperativt samarbejde, mens analysen af aktiviteten skulle tilgås kollaborativt. (Dalsgaard, C. & Rybjerg, T.(2022))

Spørgsmål

Hvilken betydning havde online-mediet for jeres oplevelse af fælles madlavning? 

Hvilke udfordringer oplevede i i forbindelse med at det var online? 

Referencer

Baym, N. K. (2015) Personal Connections in the Digital age 
Dalsgaard, C. & Rybjerg, T.(2022) Digitale læringsrum 
Gauntlett, D. & Thomsen, B. S. (2013) Cultures of Creativity 

Comments

Skriv et svar