
Vi vil tage udgangspunkt i et forløb egnet til en 6. klasse. Her vil vi introducere dem til Robinson Ekspeditionen, og inddele dem i hold, hvor de skal ud i strid. På Padlet vil der være 10 opgaver, der udgør striden, og eleverne skal gennem Zoom kommunikere med hinanden og løse disse opgaver. Opgaverne har forskellige indhold, hvor man både kan bruge sin arbejdsgruppe til at vidensdele, men også computeren som en kognitiv partner, til at løse opgaverne.
Vi har valgt Zoom og Padlet, samt andre værktøjer til opgaverne, men har også haft i tankerne om der er andre værktøjer, der er mere passende. Vil det være muligt at bruge QR-koder, andre kommunikationsværktøjer, andre programmer til opgaver?
Derudover har vi snakket om fællesskab og hvordan det kommer til udtryk her. Bliver der skabt for mange små fællesskaber?
Hvordan vil disse fællesskaber udvikle sig, såfremt at dette bliver et længere forløb med flere stride og evt. et øråd?
Vil det være et anderledes fællesskab, hvis man lavede Robinson Ekspeditionen fysisk med digitale teknologier som hjælpemiddel, frem for at det hele fra digitalt?
Vi vil meget gerne høre jeres tanker!
13 svar til “Zoom og Padlet-Robinson”
-
Vildt fed (og underholdende) idé! Jeg ser et stort potentiale i at lave et forløb med digital Robinson. Man kan udvikle mange kompetencer med sådan en konkurrence f.eks. fremsøgning af information, billeder o.lign.
Afhængigt af hvordan man arbejder med forløbet har vi mulighed for at præge fællesskabet. Man kunne inddrage tanker om holdånd og det at være en holdspiller.
Ørådet er jeg lidt skeptisk omkring, det kunne hurtigt gå hen og blive eksklusion fordi nogen på holdet bliver set som dårligere end andre. Man kan jo prøve at arbejde rundt om det på en eller anden måde, der findes sikkert en løsning et eller andet sted.-
Lige præcis; vidensdeling som et element til kolloborativ vidensopbygning, hvor man kan lave online-post-its med hints til gode tek-værktøjer til online-søgning af multimodale svar 🙂 – super potentiale!
-
-
QR-koder ville for mig at se være oplagte at bruge. Vi kunne få telefonen i spil og måske nogle på holdet skulle sendes ud på skolen eller i lokalområdet for at finde noget eller løse en opgave. Det ville være vildt fedt at få et fysisk aspekt ind i udfordringen, måske med face time eller anden kommunikationsform tilbage til ’basen’. Har i selv tænkt på andre værktøjer?
-
Netop – lidt ligesom med muligheden for at få konverteret konverteret bank-hinanden-i-hovedet-med-rollespilssværd (undskyld igen!) til et online-spil: Det kunne være en mulighed med flere sansemotoriske elementer IRL og dermed få mere “ægte” rollespils-/Robinson-følelse.
-
-
Super fed idé med Robinson. Vi sad og grinede og heppede og fik en mega-robinson-feel!
Vi vil også løse opgaven, må vi prøve? 😉Dialogbaseret kommunikation både holdene imellem og syd/nord mellem og “vært” til hold understøttes rigtig godt af Zoom. Vi har overvejet flere medier som kan dette (fx messenger video), men vi mener Zoom har langt flere muligheder og effekter, så i vores øjne er det optimalt!
Robison-rammesætninger taler ind i at det er ‘hold’ mod ‘hold’. Man kunne endda lave flere hold ‘øst’, ‘vest’.
Men overvej hvordan eleverne inddeles i hold -og ville det fungere at striden foregår i (breakoutrooms) for det enkelte hold? Det giver bedre mulighed for at hvert hold kan kommunikere imens de løser opgaverne/uddele opgaver/afklare kompetencer til at løse opgaverne. Og hvordan ville I inddele dem -automatisk, manuelt, vælg-selv?Der skabes en hold-følelse (sense of community) hvis holdene løser deres strid i et breakout room, og møder de andre hold (før og efter striden) i et fælles rum.
Varigheden af aktiviteten (flere stride, ø-råd osv) tror vi vil udvikle sig ligesom i Robinson på TV: Nogle bliver tætte, nogle bliver uvenner, og det svageste led bliver ‘udstødt’.
Så med de briller på, mister/eller styrkes deltagerne ‘sense of community’ i takt med at spillet udvikler sig?For os virker det bedst, at det hele er online. Men det kunne sikkert godt fungere at inddrage teknologier i det fysiske rum til at løse strids-spørgsmålene hvis målgruppen var yngre og simplificere spørgsmålene (fx. ta den ipad og løb ud og find en gul-ting og rund-ting og upload på Padlet).
Ps. I skal lave en forretning ud af det her! Det kunne være for fedt, at få sendt en Robinson-leg til et arrangement (teambuilding? Julefrokost?). Go go go!
Hilsen det turbo didaktiske taktiske hold
-
Jeg fandt det super underholdende, når Frederikke trådte i karakter som vært og råbte ad os: Personlighed betyder virkelig noget og det ville ikke give det samme “kick” med en AI-genereret vært, synes jeg, men folk er jo forskellige.
Vi startede i fælles rum før vi blev sendt i breakoutrooms 🙂 Kun vinderen kom tilbage til fællesrummet ;); så det diskuterede vi også – vi var rent faktisk to en-mands-hold i breakoutrooms med hver sin padlet og hver sit eksterne telefon-kamera (hvilket også kun var muligt via vidensdeling)! Læreren skal kende sin klasse for at kunne vurdere, hvordan gruppedannelse vil/kan/bør udføres.
Tak for idéen med julefrokost og dips på copyrighten til det (men vi får nok ikke tilladelse fra Robinson) – men sikke en skæg idé!
-
-
Jeg er helt enig. Julefrokosten er reddet!
Jeg bemærker, at deltagerne bliver spurgt om hvordan de gjorde – og selvom det er fake (?), så er pointen jo, at man på tværs af holdene diskuterer hvad der er gode og sjove opgaver. og her er den måske: En klasse laver robinson online og tester opgaver og introduktioner – og tester videre på andre klasser. Altså en klasse er konstruktører og formidlere til andre klasser. Så kan et fællesskab etableres, som ikke handler om at blive ekskluderet.
Det vil jo også være muligt at tale med klassen om reality-tv og redigering – og det at ændre på et tv-format, som I lige har gjort. Medieleg, som er det i har lavet, handler jo om at lege med og improvisere over en formel – og måske ennda opfinde en ny formel for andre at lege efter. hvordan ville det f.eks. se ud med 4 hold? Eller med bagedysten i robinson-version?
-
Først og fremmest tak for din kommentar, MEN: Nej, det er ikke fake og en væsentlig del af vidensdelingselementet i vores gruppe: At lære nye værktøjer af hinanden (Vi var synkrone omkring samspisningen i forrige blog, et element som du heller ikke syntes virkede ægte).
Vi havde følgende teoribaggrund på plads før offentliggørelse:
Edutaintment and multimodality
Som The Manifesto for Teaching Online udpensler, så er det længe siden, at ”Text has been troubled” og den legende tilgang sammen med nye teknologier har gjort deres indtog i undervisningsmiljøer, bla. som edutaintment:
Blandingen af underholdning og undervisning er tydelig, når man som her blander familievenlige tv-programmer à la Robinson-ekspeditionen med mere traditionelle boglige opgaver forstærket ved hjælp af brugen af teknologier som computere og mobiltelefoner med samlet af programmer, der kan samle elever i online-rum og sætte dem ud i grupper gennem brugen af Zoom, Padlet, Google, Wiki’er, ChatGTP, musik og billeder via Youtube m.m., hvilket er helt i tråd med nyere forskning om og i ”technology enhanced learning” (TEL) hos blandt andre Kali, Mckenney og Sagy, ikke udelukkende for at overkomme sociale, fysiske eller geografiske forhindringer, men også for at virke inspirerende og dermed overkomme modstand mod læring.
Din idé med at lade en klasse lave Robinson online og teste opgaver og introduktioner og teste videre på andre klasser, er også en skidegod idé til hvordan man kan etablere fællesskaber i det hele taget, også hvis man samtidig laver en bred åben kompetence-afklaring og måske eksperimenter med forskellige gruppesammensætninger – måske en mulighed til introugen på ITDD2024….. 🙂
Og det hele kunne gå igennem en tur i Makerspace via H&D og komme ud som brætspil el. lign.
-
-
Hej cklasfananas
Tak for kreativ læsning.
Vi synes det er en super fed tilgang i har valgt og meget anderledes måde at tænke opgaveløsning på. Vi tænker især at jeres projekt ville fungerer godt i samspil med det fysiske rum, hvor nogle er med online og andre er fysisk tilstede. Det vil give mulighed for at inddrage flere forskellige teknologier som f.eks. QR koder eller andre værktøjer. Rigtig god ide at bruge Padlet til både opgaveformulering og opgaveløsning. Det giver god mening at samle det et sted og giver samtidig en ramme for eleverne at arbejde i. Der kan stilles en differentierende opgaver, som gør at børnene har mulighed for at excellere indenfor det områder de er gode til.
I forhold til fællesskab vil det nok kræve grupper af en vis størrelse, for at skabe en holdånd, som vi tænker er vigtig i en Robinson ekspedition. Umiddelbart tænker vi ikke at øråd vil være godt at implementere, da det kan skabe noget uro og dårlig stemning i en klasse, og dermed påvirke projektet negativt.
-
Hilsen Didaktisk Fusion
-
Ja, måske! Det kræver nok et kendskab til Robinson, før man kan hype sig selv op til at være et en-mands-hold 🙂 Men sandt nok; det kunne faktisk være skægt at tage et værktøj/en platform som f.eks. Padlet og så lave en stress-test på, om der overhovedet er nogle grænser for, hvad det egentligt kan rumme/koordinerer? Men som platform for et samlet overblik, der samtidigt giver mulighed for differentiering af opgaver og samarbejde mellem individer, der fungerer Padlet overraskende godt! Og det ser ellers så kedeligt ud til at begynde med… synes jeg 🙂
-
-
Hej cklasfananas!
Fed idé med Robinson, og thumbs up til Frederikke for sin dedikation i rollen som vært. Jakob Kjeldberg har været meget stille siden i uploadede videoen 😶
Et fedt koncept der åbner op for mulighederne for, at eleverne kan bidrage med deres egne digitale kompetencer, og (formentlig) opnå en masse vidensdeling. Så mange af de andre værktøjer, der evt. kunne bruges, kunne måske komme fra eleverne selv. Ift. at facilitere det ville QR-koder mm. også give super god mening, og generelt ville flere fysiske aspekter passe super godt ind. Det ville også bidrage til mere inklusion for de elever, der måske ikke er lige så bevant med relevante digitale teknologier. Zoom giver også super god mening at bruge i denne kontekst, men man skal dog være opmærksom på regler omkring GDPR ift. Eleverne.
Ift. Ø-rådet tror vi, at det let kunne skabe rammerne for eksklusion og andre sociale problematikker i klassen, i hvert fald hvis det skulle fungere i nogenlunde samme omfang som i Robinson. Skulle det bruges mere kommunikativt til at skabe dialog om processen, ville det dog være helt fint.
Hilsen didaktik.tak
-
Du har ret – igen: Det kunne også være en sjov måde at indhente empiri på i stedet for et spørgeskema, som i “show – don’t tell” i børne-/elev-højde, hvor børnene selv kan vise, hvad de kan, uanset hvad det nu er.
Hvis Ø-rådet blev en del af en Klassens-time med fokus på mobning og fællesskaber i samarbejde med SSP, så kunne det også øge bevidstheden om det usunde i selve Robinson-ekspeditionen og en hel del andre Reality-inspirerede programmer: #digitaldannelse
🙂
-
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.