Refleksioner fra videoen:
Videoen tager udgangspunkt i et selvudviklet koncept kaldet den globale foodtruck. Gennem dette koncept undersøges foodtrucken som ramme for fællesskab, synlighed og mobilitet på tværs af geografiske placeringer. Indledningsvist inddrages TikTok-trends som et udtryk for det asynkrone element, der fungerer som en teaser og skaber forventning til den efterfølgende synkrone del, hvor deltagerne samles om et fælles måltid. Vi valgte TikTok-trends, da vi mener at det bliver et “fælles sprog” i vores fællesskab kontekst (Cultures of Creative s.34). I vores projekt har det været afgørende for os at kunne skabe en fælles dialog. Af den grund, satte vi os for at implementere et lokalt element i vores sandwich, så fortælling omkring vores sandwich fik en unik karakter. Denne fælles sammentrækning af det globale og lokale kan også forstås med begrebet “glokal”: “noget, der både er globalt og lokalt.”
Brobygning mellem kulturer
Vores zoom-madlavningsaktivitet kommer fra forskellige baggrunde: geografisk, aldersmæssigt og livsstilsmæssigt, her fungerer madlavningen som en form for “fælles sprog”. Vi bygger broer ved at finde fælles elementer i vores Doing: madlavningsaktiviteten, Having ingredienser og redskaber, Being “kulturelle retter” og Knowing opskrifter og teknikker.

Zoom er særligt velegnede til at bygge broer på tværs af geografiske afstande og forskellige grupper. Gennem processerne “at lege”, “at skabe” og “at dele” overfører vi en del af os selv til processen ved at skabe nye betydninger, hvilket i samarbejde udvikler et nyt rum af fælles kultur. Vores madlavningsaktivitet på zoom er et glimrende eksempel på, hvordan en kultur af kreativitet kan næres og opretholdes, selv i et virtuelt rum, ved at styrke de fire dimensioner og processer, der driver kreativitet.
Spørgsmål til kommentar
Vi talte om at vi kunne udvide vores zoom-madlavningsaktivitet til en kreativ platform, hvor sandwich elskere fra hele verden kunne dele deres sandwiches med hinanden. Den 3. November hvert år er World Sandwich Day, måske kunne denne dag bruges til at skabe et årligt event, hvor man kunne mødes offline og online og dele personlige opskrifter og historier med hinanden som vi gjorde?
Med udgangspunkt i Gauntletts 10 principper for design af kreative platforme, hvad tænker I vi skal være opmærksomme på i dette design?
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.