blogpost: DEN GLOBALE FOODTRUCK

Refleksioner fra videoen:

Videoen tager udgangspunkt i et selvudviklet koncept kaldet den globale foodtruck. Gennem dette koncept undersøges foodtrucken som ramme for fællesskab, synlighed og mobilitet på tværs af geografiske placeringer. Indledningsvist inddrages TikTok-trends som et udtryk for det asynkrone element, der fungerer som en teaser og skaber forventning til den efterfølgende synkrone del, hvor deltagerne samles om et fælles måltid. Vi valgte TikTok-trends, da vi mener at det bliver et “fælles sprog” i vores fællesskab kontekst (Cultures of Creative s.34). I vores projekt har det været afgørende for os at kunne skabe en fælles dialog. Af den grund, satte vi os for at implementere et lokalt element i vores sandwich, så fortælling omkring vores sandwich fik en unik karakter. Denne fælles sammentrækning af det globale og lokale kan også forstås med begrebet “glokal”: “noget, der både er globalt og lokalt.”

Brobygning mellem kulturer

Vores zoom-madlavningsaktivitet kommer fra forskellige baggrunde: geografisk, aldersmæssigt og livsstilsmæssigt, her fungerer madlavningen som en form for “fælles sprog”. Vi bygger broer ved at finde fælles elementer i vores Doing: madlavningsaktiviteten, Having ingredienser og redskaber, Being “kulturelle retter” og Knowing opskrifter og teknikker.

Zoom er særligt velegnede til at bygge broer på tværs af geografiske afstande og forskellige grupper. Gennem processerne “at lege”, “at skabe” og “at dele” overfører vi en del af os selv til processen ved at skabe nye betydninger, hvilket i samarbejde udvikler et nyt rum af fælles kultur. Vores madlavningsaktivitet på zoom er et glimrende eksempel på, hvordan en kultur af kreativitet kan næres og opretholdes, selv i et virtuelt rum, ved at styrke de fire dimensioner og processer, der driver kreativitet.

Spørgsmål til kommentar

Vi talte om at vi kunne udvide vores zoom-madlavningsaktivitet til en kreativ platform, hvor sandwich elskere fra hele verden kunne dele deres sandwiches med hinanden. Den 3. November hvert år er World Sandwich Day, måske kunne denne dag bruges til at skabe et årligt event, hvor man kunne mødes offline og online og dele personlige opskrifter og historier med hinanden som vi gjorde?

Med udgangspunkt i Gauntletts 10 principper for design af kreative platforme, hvad tænker I vi skal være opmærksomme på i dette design?


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

7 svar til “blogpost: DEN GLOBALE FOODTRUCK”

  1. kato25 Avatar
    kato25

    Design:
    Jeg synes jeres “One Night in Bangkok”-forside har en fed neonstemning – navnet og farverne passer perfekt til temaet. De krøllede pile, billedet der peger ud mod teksten om jer, og overskriften “hvem pokker er vi så” giver en lav indgang, helt i Gauntletts ånd, så man får lyst til at møde folkene bag projektet. Jeg lagde også mærke til, at der er to footere på forsiden og nogle døde links, men ellers er siderne logiske og lette at finde rundt i.

  2. kato25 Avatar
    kato25

    Indlæg:
    Jeg kan godt lide jeres glokale idé med foodtrucken og hvordan I bruger madlavningen som fælles sprog – Doing/Having/Being/Knowing kommer tydeligt frem. Det er spændende, at I både arbejder med en asynkron teaser og et synkront måltid på Zoom. Og modellen i indlægget kunne være spændende at kunne klikke/forstørre, så man kan læse teksten tydeligere.

  3. kato25 Avatar
    kato25

    Video:
    Jeg lagde mærke til jeres brug af TikTok-agtige greb – AAAAA-lyd, rewind og hurtige klip – som giver energi og bygger forventning, inden I går ud på tur, men stadig mødes på Zoom. Det understreger fint, hvordan fysisk aktivitet og digitalt fællesskab kan flettes sammen.

  4. kato25 Avatar
    kato25

    Svar på jeres spørgsmål:
    En World Sandwich Day-platform kunne følge Gauntletts idé om invitation, scene og udveksling (low floor, high ceiling, wide walls). Et enkelt værktøj som Padlet kunne fungere som fælles galleri, hvor folk let kan uploade billeder, opskrifter og små historier og dermed dele på tværs af både online og offline fællesskaber.

  5. jose25 Avatar
    jose25

    Kommentarer til madblog:

    – Asynkron sandwichdejsskabelse – fra dej til brød. Sjov leg med kameravinkler, bl.a. fra køleskabet af. Var der mon nogle overvejelser bag netop denne opsætning, for at fremhæve en bestemt æstetik eller stemning?

    – Synkron sandwich tilberedning og fællesspisning. I fortæller hver især om overvejelserne bag jeres sandwich og hvilke lokale særpræg der er tilsat – fra det globale til det lokale. Kunne man evt. have brugt 2 kamera hver, så man både kunne se jer og jeres mad, og dermed have indfanget endnu flere detaljer?

  6. sool25 Avatar
    sool25

    Ift. spørgsmåelet:
    Det er en god idé. Vi tænker, at man skal være opmærksom på punkt 6. Så at det skal være uden hårde bedømmelser og kritik. Hvis man laver et offentligt forum på internettet, hvordan undgår man så dette? Folk på internettet kan godt være hurtige til at kritisere.

  7. klaust Avatar
    klaust

    I har alle morsomme titler på jeres blogs. One night in Bangkok venter jeg mig meget af. I må danse og synge næste gang.

    Det er jo et åbent spørgsmål og en invitation til at læse Gauntlet- teksten. Jeg tror, at I har fat et vigtigt sted med jeres sandwich, fordi det er muligt at komme ind i processen nærmest alle steder fra. En sandwich kan varieres i det uendelige og afprøves. den kan være hyperenkel og vildt kompleks. Det er en ret, der kan gentages og forandres . det er nok styrken ved lige præcis en sandwich. der er noget åbent over den, istedetfor at lave en bestemt ret på en bestemt måde. Det kan en platform of creativity understøtte, fordi man netop må være … creativ.

    Being og kulturelle retter, som I skriver. Ja, det er rigtigt at traditionen står her og viser måder en bestemt ret kan/skal/bør laves på. Men being handler også om selvforståelsen i det eksperimenterende fælleskab, man er en del af. Jeg er innovativ, eller jeg er en udvikler af globale madfællesskaber. Altså being handler også om hvem jeg selv mener, at jeg er…

Skriv et svar