
Designprincipper
Efter at have præsenteret vores produkt her, vil vi nu udfolde vores designprincipper.
Efter en fokusgruppe med seks kvinder i 20’erne, gik vi tilbage til vores designprincipper #1, som du kan se her for at revurdere dem. Vi ville gerne være mere brugerorienterede, så vi tog udgangspunkt i Still & Cranes User-centered design (Still & Crane, 2017) og udarbejdede designprincipper ud fra disse. De er:
Thou must involve users early.
Thou must know your users.
Thou must involve users often.
Thou must give users control.
Thou must keep it simple.
Disse principper har vi inkorporeret i vores proces samt i vores produkt. Det er vigtigt for os, at brugeren føler sig sikker i app’en og har kontrol over den, da det netop skal bruges i situationer, der kan være utrygge. Samtidig er det også vigtigt, at brugeren er med tidligt i processen, og at de inddrages løbende, så vi kan få deres meninger og umiddelbare følelser omkring produktet.
Da dette stadig er en proces, og vi konstant videreudvikler, er vi meget interesserede i jeres tilbagemeldinger. Hvad fungerer? Hvad fungerer ikke? Og er der noget, vi har misset?
Litteratur:
Still, B., & Crane, K. (2017). Fundamentals of User-Centered Design: A Practical Approach (1st ed.). CRC Press. kap 3: UCD principles
5 svar til “DEVELOP”
-
Det slog mig, at I kan fler-dele jeres produkt med mulighed for tilmelding til alle funktioner eller bare enkelte, så brugerne kan vælge de funktioner, som løser deres problem bedst, når I kommer så langt, at I har designet et løsningsforslag (app):
Se/læs fra DR-nyhederne den 15. april i år:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-rejsekort-app-skal-have-adgang-til-din-placering-hele-tiden-virke-det-behoever
“Mange ekstra featuresIfølge Stephen Alstrup kan det være, at Rejsekort & Rejseplan A/S måske har været lidt for “forhippet” på, at skabe en god brugeroplevelse med en masse ekstra features.
– Så har man lige glemt, at der måske er nogle, for hvem den gode brugeroplevelse ser anderledes ud. Nemlig at man ikke deler så mange data, og til gengæld er lidt begrænset i, hvad der er af funktioner, siger han.
Jens Willars mener ikke, at man med Rejsekort-appen har været forhippede.
I dag kan man bruge et plastikkort for at checke ind og ud, når man skal med metro, bus, tog eller letbane. (Foto: © Vibeke Toft, Ritzau Scanpix)Rejsekort & Rejseplan A/S vil ifølge ham gerne lave en mulighed, hvor brugere, der har en Apple-telefon, ikke behøver at give adgang til deres lokation hele tiden, lige så snart det bliver muligt.
– Det er vigtigt for mig at understrege, at selvom man giver den tilladelse, så må vi i henhold til lovgivningen ikke samle data ind til andet end det, som vi skal bruge det til.
– Vi har ikke noget behov for, at det er slået til, fordi vi skal ikke registrere kundens data, når de ikke bruger appen. Det fremgår også af appens privatlivspolitik, siger Jens Willars.
I starten af næste uge vil Datatilsynet og Rejsekort & Rejseplan A/S holde et møde på baggrund af den kritik, der blev rejst af appen.”
Det kunne lede hen til et godt (og trygt) sted.
🙂 Navigarina -
Hej NCF-gruppe!
Vi er enige i, at det er nogle yderst relevante principper I har udledt fra Still & Crane’s UCD principper, som alle understeger nødvendigheden af et dybdegående målgruppe kendskab i udarbejdelsen af jeres design. Vi er nysgerrige på, hvordan principperne bliver forankret i jeres design (og proces). Skal det forstås sådan, at jeres tætte kollaboration med målgruppen sikrer en anvendelig brugergrænseflade?
Vi savner at principperne bliver sat i relation til jeres empiriske undersøgelse og det digitale design (ligesom I gjorde i jeres første udkast af designprincipperne), med tanke på reliabilitet og ideen om at andre kan bruge jeres principper i udviklingen af lignende design), derfor vil det være spændende, at høre jeres tanker bag formuleringen af principperne?
DBH Michelle, Digitale stemmer -
Hei!
Det virker som at dere har inkorperert prinsippene av bruker-sentrert design på en god og hensiktsmessig måte. Jeg ser at dere har tatt utganspunkt i de 10 designprinsippene fra UCD, men avgrenset det til 5. Hva er begrunnelsen bak å ta utganspunkt i disse 5?
Når det gjelder designprinsippene dere har formulert er de presentert på en pen og ryddig måte. Under hvert designprinsipp står det en del ideer/informasjon. Er det noen av ideene dere skal satse mer på? Er det et spesifikt domene dere tenker passer for deres designide?
Nå som der har vært gjennom develop-fasen, har deres tilgang til forskningsspørmålet deres forandret seg? Skal dere gjøre noen justeringer?
Ellers virker prosjektet kjempespennende!
-
Hej NCF-gruppen
Jeg tænker på om i vil for meget. I vil både havde fokus på oplysning og vejledning, men også lave en app der skal give øget tryghed. Hvordan tænker i vægtning af det?
Jeg tror ikke helt jeg forstår jeres nye valg af design principper, det er nogle gode spørgsmål at stille jer selv, men også ret ukonkret. Jeg tror det ville være en god ide vise en direkte forbindelse til jeres projekt.
Tak for nogle spændende tanker, jeg tror I har fat i et vigtig produkt.
De bedste hilsner
Digital fusion -
Jeg kan godt følge kommentarerne ovenfor om, at I med fordel kan fremhæve koblingen af designprincipperne til jeres konkrete design og domæne. Designprincipperne bliver lidt overordnede. Jeg kan dog især se noget relevant i “give users control” og “know your users”, da jeres design i høj grad skal den enkelte brugers situation, og da der kan blive tale om en form for overvågning af privatliv, hvilket især peger mod “give users control”.
Ellers har jeg kigget på jeres billede af brainstom over mulige løsninger, som jeg synes giver et virkelig godt overblik over, hvad der er på spil i jeres domæne. Det er rigtig godt at få fremstillet denne kompleksitet, så I på den måde har fået bredt (udfordringerne i) domænet helt ud. Det er et rigtigt godt udgangspunkt for at finde ud af, hvor og hvordan I skal fokusere jeres design. Med andre ord: Hvordan skal I “keep it simple” i næste fase 😉
Skriv et svar