Dag 2 – Onsdag d. 22. januar – bygning 1915 lok. 224
Om etnografisk metode og fortælling-drevet viden
Kompetencer til metodefaget
• Hvad skal vi vide?
• Hvad skal vi kunne?
• hvilke “færdigheder og værdier” skal vi tage hensyn til?
• hvilke ressourcer (fx. tid, kontakter) har vi brug for?
Litteratur til forberedelse (med annotering):
Bemærk at annoteringsopgaven som forsøg er stillet til holdet og der er opgaver til alle tre dage:
I skal mens I læser annotere efter de vejledende spørgsmål og huske at #tagge jeres kommentarer. Det er ikke nødvendigvis alle der kommer til at lave en annotering, det vigtigste er at holdet som helhed får annoteret teksten og fundet svar. Man må naturligvis også annotere som “man plejer” hvis der dukker noget relevant op.
Goffman, Alice (2014). Appendix: A methodological note. I On the run: Fugitive life in an American city (s. 211–261). University of Chicago Press. (OneDrive)
Hvor ”den etnografiske metode” forklares ved et flot og berømt eksempel.
Vejledende spørgsmål til annotering:
• hvad skal vi vide? (#viden)
• hvad skal vi kunne? (#færdigheder)
• hvilke “færdigheder og værdier” skal vi tage hensyn til? (#etos)
• hvor lang tid har vi brug for? (#tid)
Til minietnografisk øvelse:
• ”tykke beskrivelser” (Ponterotto, 2015 [OneDrive], udviklet fra Geertz, 1973)
I kan bruge min annotering som læsevejledning og Alice Goffmans tekst
som eksempel af “tykke beskrivelse”
• læs kap. 1, 2 og 3 i Brandi og Sprogøe (2019) + afsnit om
teori- og empiridrevet analysestrategi i Lisa Prætorius’ intro til emnet
NB: spændingen mellem teori- og empiridrevet analyse
bliver en rød tråd gennem hele vores kursus!
Til overvejelser i forhold til eget projekt:
Søren S. E. Bengtsen – screencasts om casestudiet: del_1, del_2, del_3
Videoer 2 og 3 er baseret på Flyvbjerg (2006/2010).
Eksemplet af casestudie: Malcom Gladwells “Revisionist history”-podcast
om arkitekten Jørn Outzon og det Sidney Operahus.
Øvrig litteratur i denne fil.
Undervisningsaktiviteter
Onsdag d. 22. januar – Anja Bols Slåttvik om:
9:00 -12:00
1. Observation:
– thick description (inddrag gerne Alice Goffmans “On the Run”)
– feltnoter, video-/lyd-/skærmoptagelser
2. Kategorisering: empiristyret vs. teoristyret
(men også: induktiv/deduktiv/abduktiv eller bottom-up vs. top-down tilgange)
3. Interview
4. Etiske overvejelser
13.00-15.00
Minietnografisk øvelse, med fokus på thick description
15:00 – 16:00 Anja og FC
Fra observation til analyse
16:00 – 17:00
Gruppearbejde om undersøgelsesobjekter og interviewpersoner
DEADLINE: Onsdag d. 22. januar kl. 17:00
Projektets interviewpersoner