Brainstorm
Beskrivelse af aktivitet
Vores udgangspunkt for aktiviteten

Vi startede med at lade os inspirere af aktiviteten på Dokk1 og temaet om havet. I sammenhæng med dette overvejede vi, om dette kunne kombineres med aktiviteten vi skulle afprøve i praksis. Dernæst tog vi udgangspunkt i hvilke muligheder vi har i vores netværk. Og bestemte os for at tage udgangspunkt i, at vi evt. kunne komme ud og afprøve i praksis i en 3. klasse i engelsk. Ud fra vores rammesætning fra vores undervisning skulle vi inkludere en teknologi og GAI på en måde. Vi arbejdede derfor videre med at bruge en GAI som teknologi i aktiviteten. Hertil er det væsentligt, at eleverne må ikke direkte selv betjene AI, dette skal gøres gennem en af os studerende. Vi overvejede at inkludere tegninger i aktiviteten.
Vi havde et ønske om at lave en aktivitet, som klassen/skolen også kan få noget ud af, så det ikke blot er os som studerende på en kandidatuddannelse, der bruger/tager nogens tid, men at der også er et formål med aktiviteten for de elever og lærere vi låner tid hos.
Ud fra disse overvejelser tænkte vi at skulle benytte AI til noget billede generering sammen med eleverne, hvor de skulle arbejde med verdens have/a world of oceans som tema.
Videre udformning af aktiviteten efter samtale med en lærer fra praksis

Vi tog kontakt til en lærer i vores netværk, som vi ved underviste i engelsk på 3. årgang. Da vi er en gruppe studerende der kommer udefra, ønskede læreren at få godkendelse fra skolens ledelse, som vi har fået.
Mens vi afventede godkendelsen, gjorde vi os yderligere overvejelser i forhold til muligheder ud fra hvad klassens lærer kunne fortælle.
Da vi kommer med en kort tidsfrist, skal det afpasses med igangværende forløb og en lærer der går på barsel. Vi arbejdede derfor ud fra en mulighed for at kunne afprøve aktiviteten 2 gange i 2 forskellige 3. klasser i uge 47, så det passer med dennes barsel og afslutning af igangværende forløb. Vi arbejder på og overvejer, at den 3. afprøvning bliver sammen med en lille gruppe pædagoger og pædagogstuderende. Med afsæt i klassens rammer, er der ca. 20-25 eleverne hver 3. klasse. Begge 3. klasser har arbejdet med forskellige dyre temaer, vi kan derfor oplagt vælge at arbejde med havets dyr som et led i skolens allerede eksisterende forløb. Klassens lærer fortæller også at eleverne har varierede færdigheder i engelsk, og de har primært arbejdet med mundtlighed i klasserne.
Som led i at få godkendt vores besøg hos skolens leder, bad klassens lærer om at vi lavede et lille skriv om vores ønske om besøg derfor fremsendte vi følgende:

Vores foreløbig endelig aktivitet
Ramme: 60 minutter workshop
Beskrivelse:
Eleverne bliver inddelt i grupper, og skal arbejde med ord på engelsk om havets dyr og udsagnsord. Eleverne skal konstruere sætninger mundtligt eller skriftligt med støtte. Sætningerne får de hjælp til at prompte af os i AI, så vi konstruerer billeder ud fra det de siger eller skriver
Overvejelser:
At lave et vendespil som eleverne kan sidde og spille som en del af workshoppen.
Vores teoretiske overvejelser
En af vores overvejelser i idegenereringen, var hvordan vi kunne rammesætte en aktivitet der motiverede eleverne.

Ovenstående er svar på hvad elever i folkeskolen selv ønsker mere af i undervisningen, her så vi at 62% ønsker flere opgaver, hvor de bruger teknologi på en kreativ måde, mens blot 4% ønsker mindre. Det giver mening for os at bringe GAI i spil, hvor eleverne kan prøve at eksperimentere med at prompte deres sætninger og bruge dem til billedgenerering (Tænketanken Mandag Morgen & LEGO Fonden, 2024, s. 22-24). En af vores egne motivationer for bringe GAI på banen, er vigtigheden i at forstå, lære om og benytte teknologi i undervisningen. GAI må ikke blive sociale medier 2.0, hvor vi tror at fordi man er vokset op med en teknologi, formår man at beherske og gennemskue den til fulde (Bayne et al., 2020, s. 29-37).
Som led i vores aktivitet, håber vi på at kunne skabe et undervisningsrum, hvor der er plads til eksperimenterende fællesskaber. Et rum hvor vi ikke blot er instruktører og formidlere af brugen af GAI, men deltager aktivt i skabelsesprocessen i samarbejde med børnene. Her kan vi lære fra os, samtidig med at vi lærer noget af børnene direkte i processen. Jo mere vi ser børnene bruger teknologien og lærer af dem, desto mere kan vi forstå hvordan de tænker og hvordan vi kan tilrette eller tilpasse brugen af GAI i undervisningssammenhæng (Dalsgaard et al., 2024, s. 40).
Ovenstående bringer os videre til følgende model, der påviser hvordan vi som deltagende undervisere kan være en aktiv del af vores aktivitets eksperimenterende fællesskab ved brug af forskellige roller:

(Dalsgaard et al., 2024, s. 41).
Vi er som deltagende undervisere først og fremmest deltager og derfor er Participant placeret i midten af modellen, hvor vi hele tiden bevæger os gennem trekanten efter behov. Vi skal som Guide sørge for at alle børnene har mulighed for at deltage og bidrage i aktiviteten på deres egne præmisser. Her kan vi f.eks. se på om nogle børn måske har svært ved engelsk og derfor trækker sig og måske guide dem over i at bidrage med deres viden om havets dyr eller brugen af GAI. Vi er samtidig også en Master, altså en der ved noget om bl.a. de værktøjer vi benytter (GAI, Det engelske sprog), læringsprocesser (Didaktik, Klasserumsledelse), samt de spørgsmål vi selv ønsker svar på i processen. Som Participant skal vi dog huske at være opmærksomme på at vi befinder os i et eksperimenterende fællesskab og ved alt på forhånd. Vi skal ligesom de øvrige deltagere (børnene) være nysgerrige på hvordan vi kan en opgave, hvor svaret ikke er givet på forhånd og forholde os åbent og nysgerrigt på de løsningsforslag børnene har og hvordan de inspirerer os til at se aktiviteten/opgaven fra en ny vinkel. Den sidste rolle er Social Agent, hvor vores fokus er på at skabe og støtte en kultur, der understøtter muligheden for at børnene får mulighed for at forstå, lære om og benytte GAI ift. prompting og billedgenerering (Dalsgaard et al., 2024, s. 41).
Litteratur
Bayne, S., Evans, P., Ewins, R., Knox, J., Lamb, J., Macleod, H., O’Shea, C., Ross, J., Sheail, P., & Sinclair, C. (2020). The manifesto for teaching online. The MIT Press.
Dalsgaard, C., Thestrup, K., & Boie, M. A. K. (2024). Design af online læringsaktiviteter—En guide til nye muligheder med digitale teknologier i uddannelse (1. Udgave). Aarhus Universitet.
Tænketanken Mandag Morgen & LEGO Fonden. (2024). Motiverende undervisning – ifølge børnene. Tænketanken Mandag Morgen & LEGO Fonden.
3 svar til “Blogpost 3 – I praksis”
-
Spændende blogpost! Det lyder som en gennemtænkt og velstruktureret plan for at integrere Generativ AI i undervisningen med havet som tema. Det er imponerende, hvordan I skaber en aktivitet, der både engagerer eleverne og tilfører værdi til skolen.
Vi undrer os dog over, hvordan I vil håndtere udfordringen med elevernes varierede engelskkundskaber. Flere elever kan måske have brug for ekstra støtte til at formulere sætninger, som de kan bruge i prompts til AI. Måske kunne en ordliste eller nogle skabeloner for sætninger være nyttige værktøjer, så eleverne føler sig mere sikre og ikke begrænses af deres engelskniveau.
Derudover er jeres refleksion omkring jeres roller som deltagende undervisere spændende, især jeres idé om at lære af børnenes tilgang og perspektiv på teknologi. Det kunne være en god ide, at inddrage en form for feedback fra eleverne efter aktiviteten, så I får indsigt i, hvordan de oplever AI og dets rolle i undervisningen. Det kan også hjælpe jer med at justere og forbedre aktiviteten i fremtiden.
Det vil det være interessant at høre, hvordan I vil sikre, at eleverne ikke bliver passive brugere af teknologien. Hvordan kan I fremme en aktiv og kreativ tilgang, hvor alle elever – uanset deres engelskniveau – får størst muligt udbytte af aktiviteten? Alt i alt virker det som en grundig og velreflekteret aktivitet, og vi glæder mig til at se, hvordan det ender med at gå i praksis!ændende blogpost! Det lyder som en gennemtænkt og velstruktureret plan for at integrere Generativ AI i undervisningen med havet som tema. Det er imponerende, hvordan I skaber en aktivitet, der både engagerer eleverne og tilfører værdi til skolen.
Jeg undrer mig dog over, hvordan I vil håndtere udfordringen med elevernes varierede engelskkundskaber. Flere elever kan måske have brug for ekstra støtte til at formulere sætninger, som de kan bruge i prompts til AI. Måske kunne en ordliste eller nogle skabeloner for sætninger være nyttige værktøjer, så eleverne føler sig mere sikre og ikke begrænses af deres engelskniveau.
Derudover er jeres refleksion omkring jeres roller som deltagende undervisere spændende, især jeres idé om at lære af børnenes tilgang og perspektiv på teknologi. Det kunne være værdifuldt at inddrage en form for feedback fra eleverne efter aktiviteten, så I får indsigt i, hvordan de oplever AI og dets rolle i undervisningen. Dette vil ikke kun berige jeres forståelse, men kan også hjælpe jer med at justere og forbedre aktiviteten i fremtiden.
Endelig vil det være interessant at høre, hvordan I vil sikre, at eleverne ikke bliver passive brugere af teknologien. Hvordan kan I fremme en aktiv og kreativ tilgang, hvor alle elever – uanset deres engelskniveau – får størst muligt udbytte af aktiviteten? Alt i alt virker det som en grundig og velreflekteret aktivitet, og vi glæder os til at se, hvordan det ender med at gå i praksis!
#FremtidensITdidaktiker-
Sorry, det gik galt med at indsætte kommentar på mobilen, den har dobbelt indsat flere afsnit. Her er kommentaren til jeres blogpost:
Spændende blogpost! Det lyder som en gennemtænkt og velstruktureret plan for at integrere Generativ AI i undervisningen med havet som tema. Det er imponerende, hvordan I skaber en aktivitet, der både engagerer eleverne og tilfører værdi til skolen.
Vi undrer os dog over, hvordan I vil håndtere udfordringen med elevernes varierede engelskkundskaber. Flere elever kan måske have brug for ekstra støtte til at formulere sætninger, som de kan bruge i prompts til AI. Måske kunne en ordliste eller nogle skabeloner for sætninger være nyttige værktøjer, så eleverne føler sig mere sikre og ikke begrænses af deres engelskniveau.
Derudover er jeres refleksion omkring jeres roller som deltagende undervisere spændende, især jeres idé om at lære af børnenes tilgang og perspektiv på teknologi. Det kunne være en god ide, at inddrage en form for feedback fra eleverne efter aktiviteten, så I får indsigt i, hvordan de oplever AI og dets rolle i undervisningen. Det kan også hjælpe jer med at justere og forbedre aktiviteten i fremtiden.
Det vil det være interessant at høre, hvordan I vil sikre, at eleverne ikke bliver passive brugere af teknologien. Hvordan kan I fremme en aktiv og kreativ tilgang, hvor alle elever – uanset deres engelskniveau – får størst muligt udbytte af aktiviteten? Alt i alt virker det som en grundig og velreflekteret aktivitet, og vi glæder mig til at se, hvordan det ender med at gå i praksis!
#FremtidensITdidaktiker
-
-
Hej 5806!
Vi skulle i virkeligheden ikke give jer feedback, men vi lavede en fejl – så nu får I det alligevel 🙂
I giver et godt indblik i nogle af de mange udfordringer der kan opstå, når man er i praksis – der skal tages højde for godkendelser, barsel, undervisningsforløb mv. Det er en vigtig overvejelse, at I har taget initiativ til at koordinere med lærere og skole for at sikre, at aktiviteten passer ind i deres eksisterende undervisning.
Ift. jeres video er den let visuelt forståelig, men det havde været rart med en introduktion til hvad vi skal til at se/læse, inden videoen. Videoen virkede meget lang, og næsten som om nogen havde stillet et minimumskrav til længden…
Det havde måske været fedt, hvis ‘Beskrivelse af aktivitet’ var blevet inkorporeret direkte i videoen som lyd, da der ikke er en auditiv del nu. Det ville måske gøre det lettere at følge med i hvad der sker i jeres video, og styrke jeres formål. Derudover virker det rigtig godt med jeres visuelle pauser i teksten, hvor I illustrerer jeres pointer.I skriver at eleverne ikke selv må betjene AI direkte, men det skal gøres gennem en af de studerende. Hvorfor? Er det noget institutionen har bestemt eller noget helt andet?
Vi vil også gerne høre mere om jeres overvejelser og refleksioner, fx. om at inkludere tegninger i aktiviteten.Mvh De Legende Legender
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.