“Billede af min gåtur”
Padlet inspiration.


01. Aktivitet
Vi spørger GAI om en liste over den type affald/skrald der kan findes mest i naturen, og laver en “tjek” liste ud fra den AI generede liste. Deltagerne får listen med og kan tjekke af hvor mange typer skrald de kan finde.
- Aktiviteten er målrettet børn i SFO
- Aktiviteten kan tilpasses en skoleklasse i forbindelse med undervisning i fx. natur teknologi, geografi eller biologi, eller som aktivitet i en idrætsforening eller spejderklub.
02. Aktivitet
- Børnene i SFOen skal tage et billede fra det område de har været ude at samle skrald i. Billederne tages med tilbage til SFOen og ligges nu ind i en GAI som skal transformere billedet. Det er nu de andre børns tur til at gætte hvor på skolen/legepladsen/området, billedet er taget fra. Billederne placeres på et kort over det område man har været i.
Variationer af aktiviteten
- Man går en tur udenfor og undervejs skal man tage et billede af området man befinder sig i, ud fra dette skal de andre deltager placere hvor billedet er taget på et kort over fx. skolen, området, byen, Danmark, verden etc.
- Man går en tur udenfor og med sin telefon optager en lyd man hører. Lyden tager man med “hjem” til SFOen (eller klassen osv.). Her afspilles de optagede lyde og man skal gætte hvad lyden er fra.


GAI transformation
Eksempler på originale billeder taget under aktiviteten blive transformeret ved hjælp af GAI.

Original billede

Original billede

Original billede

AI

AI

AI
VORES
Refleksioner
Opgaverne bevæger sig mellem de 3 øverste lag af Dalsgaard og Rybers model alt efter hvorledes aktiviteterne struktureres. Hvis børnene går alene, bevæger de sig primært i det individuelle rum. Går man sammen 2 eller flere, bevæger eleverne sig mere over i interessefællesskabet.
Der er gode muligheder for at åbne op og skabe de åbne forbindelser ved fx. At inddrage forældre som kommer og henter. Dette kan evt. gøres ved at hænge de GAI generede billeder op i SFOen og bede forældrene gætte på hvor på skolen de var taget og børnene har været.
Aktiviteten kunne også udspille sig i byrummet, hvor børnene er på tur og rundt i en by og man får lov til af kommunen og hænge GAI generede billeder op af byrummet et sted i byen, hvor byens borgere har mulighed for at gætte på hvor i byen billederne er taget. Her kunne man også hænge affaldsposer man kunne tage med på tur og opfordre til at folk samle skrald på deres tur. Man kunne også hænge poser med det samlede skrald op sammen med billederne for at gøre opmærksom på problemet med skrald i naturen.



GAI er et værktøj som børnene kan være med til at bruge. Det benyttes som et redskab til og i aktiviteterne. Det åbner muligheder for at præsentere børnene for AI, kan skabe mulighed for samtale omkring brugen af AI. Man kan i forlængelse af dette gøre sig overvejelser om alle ting fra AI-listen skal med på den endelige liste? Børnene har mulighed for at finde det hele, men kunne der være nogle praktiske overvejelser i, at børnene ikke skal håndtere fx. cigaret skodder og glasflasker, som evt. kan være giftige eller i stykker?
7 svar til “Blogpost 2 – Transformation”
-
Der er altså noget fascinerende ved det, I gør. De skal gennemskue, hvordan billedet så ud før det blev udsat for AI? Det er jo nærmest umuligt, for man kan jo lave flere transformationer af billedet undervejs, så det ikke kan lade sig gøre at se det, der var originalen. Så man kunne måske operere med sværhedsgrader? billeder, der er let ændrede og billeder, der meget ændrede?
I rammer også en diskussion om ægthed eller autencitet. For det billede, som tages er det mere ægte end det, der redigeres med et eller andet stykke værktøj? Diskussionen er ikke ny omkring netop fotografiet og rækker tilbage til før AI. Se Robert Capa og hans billede af en soldat under den spanske borgerkrig, der bliver skudt – eller billederne fra D-dag. Er de autentiske?
Det er også en fascinerende video. Den er poetisk, fortællende, smuk og bruger i den grad mobilen som det her tætte kommunikationsmiddel, hvor kameraet er i processen og ikke udenfor processen. det kunne jo også indgå i processen, at børnene lavede sådanne videoer, som fortællere… Hvor skulle denne video sendes hen udover at kunne ses i SFOén?
Grunden til at jeg peger på videoen, er jo at der også et noget andet på spil end mobil, osv. Der er det med skrald. Hvordan er balancen mellem skrald og fortælleform? Jeg synes egentlg, at videoen har et bestemt natursyn som natur som noget, man slapper af i, nyder? Se feks.Theresa Schilhabs projekt omkring natur og teknologi. Her bruges teknologien (ipads, internetforbindelse, apps) til at undersøge naturen og få børn til at interessere sig mere for naturen.
-
Halløjsa!
Det er inspirerende, hvordan i har arbejdet med padlet og fået inspiration til at netop bruge AI med den vinkel som i har. Videoen er samfundsrelevant og i samtråd med jeres liste over skrald, så passer videoen ret godt sammen, hvor i viser kort hvor hurtigt i kan finde skrald i naturen og hvor relevant emnet er. Jeres brug at AI samt jeres originale billeder er en spændende syn på brugen af dette. Meget sjovt at se hvor idyllisk og farverig de AI genererede billeder egentligt bliver kontra det originale billed.
Jeres aktiviteter er også relevante for det som foregå på skolerne. Det går i god tråd med affaldsindsamling som skolerne kan være en del af, jeres aktivitet giver eleverne mulighed for, at få en anderledes forståelse på netop dette emne.
Det bliver spændende at følge med videre i jeres proces. Keep it up!/datadrømmerne
-
Det er interessant at se, hvordan I har arbejdet med projektet! Det er en aktivitet, hvor børnene lærer om miljøet. Den måde, I har kombineret affaldssamling med GAI, er en innovativ tilgang til læring. Det giver børnene mulighed for at lære om miljøbevidsthed på en praktisk måde, hvor de skal bruge hænderne.
Aktiviteten, hvor børnene tager billeder af affald og gætter, hvor de har fundet det, er en kreativ måde at få dem til at observere deres omgivelser. Dette fremmer deres kommunikations- og samarbejdsevner, og de får øje på skrald, der ellers kunne være overset. Den video, I har lavet om affaldssamlingen, er virkelig fin!
I denne aktivitet gives der også mulighed for forældreinvolvering—hvor forældre inkluderes i processen—ved at hænge GAI-genererede billeder op, så de kan diskutere emnet og dermed gøres opmærksomme på affaldsproblematikken.
Aktiviteten fokuserer også på sikkerheden ved at lære børnene, hvordan affald skal håndteres. Ved at give dem retningslinjer for, hvilken slags affald der skal samles, lærer de om ansvarsbevidsthed på en sjov og sikker måde.
Alt i alt er det et inspirerende projekt, der kombinerer naturbevidsthed, kreativitet og teknologi. Det kan være med til at forme børnene til fremtidige miljøforkæmpere! Vi glæder os til at se mere fra jer.
– Fremtidens-IT-didaktiker
-
Super formål bag jeres forløb. I sig selv er forløbet en god kobling af det praktiske og det teoretiske, det teknologiske/billedkunstlige og det nysgerrige/kritisk tænkende. Det tiltaler mig!
Naturligvis er der nogle vigtige overvejelser ift. håndtering af affald og børn. Mon ikke man kan drage inspiration fra diverse skrald-indsamlings-kampagner? Jeg har en oplevelse af at man har hørt om børn samle skrald ind før, andetsteds.
Det vigtige for mig i jeres projekt er helt klart den kritiske vinkel, hvornår noget er autentisk og originalt, og hvornår det er fortolket eller kopieret. Meget relevant behandlingen af GAI som værktøj/metode. Måske noget flere bør være opmærksomme på, når de giver dig i kast med det?
Stor ros for lækker opsætning af bloggen. Den er læsevenlig, gode designvalg, attraktiv at klikke rundt på. Tak for det!
Kram fra Amplexus
-
Hej!
God video! Vi er nysgerrige på processen fra “Padlet inspiration” til selve videoen, hvor I samler affald. Hvilke overvejelser havde I?
Jeres aktivitet er både praktisk og lærerig, og den kombinerer teknologi med en miljøbevidsthed, som ofte fylder meget hos børn og unge.
Hele opsætningen af jeres blogpost er flot, og det fungerer rigtig godt med både originale og AI-genererede.I skriver at eleverne bevæger sig fra det individuelle rum mere over i interessefællesskabet, når de går sammen 2 eller flere – hvad tænker i? Vi tænker at det snarere er i arbejdsgruppen, især fordi aktiviteterne er struktureret og målrettet.
Hvilke metoder kan I bruge til at evaluere børns forståelse af AI og deres oplevelser med aktiviteten?
Mvh De Legende Legender
-
Hej Femtentusindeottehundredeseks!
Virkelig interessant hvordan I har undersøgt og arbejdet med opgaven, og så har I en opsætning af blogpostet, der er både overskuelig og gennemført. Særligt tydeliggørelsen af originale billeder sat op mod de AI-genererede billeder synes vi fungerer rigtig godt.
Derudover synes vi, at jeres aktivitet er en super god ide, der kan være med til at danne grundlag for vigtige samtaler og overvejelser om natur og miljø. Ligeledes ligger jeres arbejde op til mange spændende og forskellige måder at udføre aktiviteten på, så den kan tilpasses forskellige grupper og alderstrin – det er virkelig fedt! Som I selv skriver, taler aktivitetens indhold også ind i flere forskellige fag, som kunne være spændende at afprøve i et tværfagligt samarbejde mellem eksempelvis naturfag og teknologiforståelse.
Overordnet set er det et virkelig spændende projekt I har arbejdet med, og vi glæder os til at se meget mere fra jer!
– 1713
-
Hej Femtentusindeottehundredeseks!
I har udarbejdet en virkelig flot præsentation og gennemgang af jeres aktivitet. Det er virkelig fedt hvordan at I har tiltænkt GAI ind i jeres aktivitet som en form for “læringspartner” der bruges til information omkring skrald i naturen – dette er både relevant og læringsrigt til forståelse og bevidsthed omkring miljøet og naturen. Det er også fedt, at I inddrager den kreative og sjove del med GAI ift. at transformere hvor billedet er taget, vi tænker at det er en god måde at få et “tungt” emne til også at være sjov aktivitet med mulighed for at øge kreativiteten ud fra målgruppen.
Spændende projekt med mulighed for mange former for variationer og videreudvikling! 🙂
– TechTrio
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.