Annotering til session 3 – (Søndag d. 27/10 – Mandag d. 25/11)


Opgave 1 – Studiegruppeopgave inden mandag d. 27/11  kl. 11.00 (men gerne tidligere)

Hver studiegruppe har ansvaret for at lave et “take home” med de vigtigste pointer som gruppen mener man kan tage med fra teksten (Take-home skal laves som et Page Note og i skal bruge tag ”Gruppenavn”, take home skal max være 4-600 anslag)

[ ALLE TEKSTER KAN OGSÅ FINDES HER ]

Grupper:

Amplexus: Mollick, Ethan (2024). ”Ch. 3 – Four rules for Co-Intelligence” i Co-Intelligence: Living and Working with AI. Penguin. (OneDrive)

De Legende Legender: Kentaro Toyama (2015) Ch. 2: The Law of Amplification I Geek Heresy: Rescuing Social Change from the Cult of Technology. Public Affairs. (OneDrive)

Tech Trio: Säljö, R. (2010). Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of learning. Journal of computer assisted learning, 26(1), 53-64. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2009.00341.x   direkt_link) (OneDrive)

Femtentusindottehunderedeseks: Caeli, Elisa, & Bundsgaard, Jeppe (2019). Datalogisk tænkning og teknologiforståelse i folkeskolen tur-retur. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM)11(19), 30. https://doi.org/10.7146/lom.v11i19.110919 (OneDrive)

1713: Dalsgaard, Christian, Pedersen, N.F. & Aaen, Janus (2013): Læring på tværs af kontekster – læringspotentialer i mobilt medieret information og kommunikation, LOM 10 http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/7293

Datadrømmen: Salomon, G., Perkins, D. N., & Globerson, T. (1991). Partners in Cognition: Extending Human Intelligence with Intelligent Technologies. Educational Researcher20(3), 2-9. https://doi.org/10.3102/0013189X020003002 (OneDrive)

Fremtidens IT-didaktiker: Jonassen, David H., Carr, Chad, & Yueh, Hsiu-Ping (1998). Computers as mindtools for engaging learners in critical thinking. TechTrends, 43(2), 24–32. https://doi.org/10.1007/BF02818172  (OneDrive)
Artiklen bygger på Salomon et al. (1991) og fokuserer på teknologier – fx regneark eller databaser – som var blevet en del af arbejdsmiljøet i ‘90erne. Indholdet er mere konkret end i Salomons artikel, i det at teksten er mindre akademisk. Artiklen var en af de mest læste i sin tid, og ‘mindtools’-begrebet var et forsøg om at formidle ideen om teknologi som ‘kognitiv partner’ med et mindre akademisk sprog. Artiklen var visionær, men de teknologier som bliver nævnt er de teknologier som var mest relevant… for 25 år siden. Jeres læse/annoterings-opgave er derfor at highlighte de gode ideer og gentænke, hvilke teknologier (eller funktioner inden for dem) du ville fremhæve i dag hvis den skulle opdateres

Opgave 2 – Individuel opgave (bemærk deadlines)

Teksterne til session 3 er ikke en “one size fits all” og det vil derfor være individuelt hvilken/hvilke tekster man vælger at annotere i.

I har mulighed for at annotere i teksterne over tolv dage, hvert loop har en deadline hvor annoteringerne skal være lavet inden, I skal i alt minimum annotere i teksterne 4 gange sammenlagt (gerne mere).

Loop 1:

Start med at annotere i den samme tekst som I laver “take-home” til: (inden lørdag d. 23/11 kl. 16.00) Målet er at finde viden som vi kan anvende, men også at stille undrende spørgsmål til teksten, er der noget der provokere, vækker forundring eller måske ikke giver mening.

Loop 2:  

Besøg de andre tekster og svar på spørgsmål/ eller stil nye spørgsmål til teksten. (inden søndag d. 24/11 kl. 16.00)

Loop 3:

Når man har lavet første og andet Loop må der frit annoteres i teksterne: (indtil mandag d 25. kl. 12.00)

Loop 4:

Genbesøg annoteringerne efter mødet mandag d. 25/11 for at se om der er spørgsmål der stadig mangler svar og for at se på litteratur til jeres opgaver til Session 3 (indtil tirsdag d. 26/11 kl. 15.00)

Målet med opgaven er som altid:

  • At få læst og diskuteret teksterne
  • At annotere i flere tekster
  • At interagere med teksterne og hinanden gennem at stille og svare på spørgsmål
  • At anvende tags til at kategorisere annoteringer med henblik på at skabe “actionable knowledge”, viden som vi kan anvende.

Note:

  • Ideelt set besøger og genbesøger man teksterne løbende i hele annoteringsperioden
  • Man må meget gerne besøge og annotere i teksterne flere gange
  • Man må gerne forsøge at prioritere at lave den første kommentar så tidligt i processen som man kan så andre har mulighed for at kommenterer på den
  • Husk at bruge tag’s fra kodebogen når i annoterer.