Introduktion til første annotering på DT
Til hver annoteringsgang vil der være både studiegruppeopgaver og individuelle opgaver.
Teksten der skal annoteres på er Hoem, Jon (2006). Openness in communication, teksten viser sin alder men giver måske en god ramme til at annalysere på digitale medier. [ link til annoteringsteksterne ligger i OneDrive ]
Husk vi annoterer i annoteringsgruppen itdd2024 – [ linket ligger i OneDrive ]
Formålet med for annotering på ITDD er produktionen af actionable knowledge, det vil sige viden som vi kan anvende og handle på.
Fokus for annoteringen til session 1 er derfor på at komme i gang med at anvende tags til at kategorisere og på at få skabt et “take home” fra teksten i studiegrupperne. Der er lavet en kort tekst om anvendelse af tags som I skal læse inden i begynder at tagge [ her ]
Målet er:
- At få læst og diskuteret Hoem teksten
- At få skabt noget viden som vi kan tage med til opgaveskrivningen og resten af studiet
- At få øvet brugen af tags til at kategorisere annoteringer
Opgave 1 – Studiegruppeopgave, inden mandag d. 30/9 kl 13.00
Hver studiegruppe har ansvaret for at lave et “take home” med de vigtigste pointer som gruppen mener man kan tage med fra teksten (Take-home skal laves som et “page note” i Hypothesis og i skal bruge “tag” ”jeres_gruppenavn”, take home skal max være 4-600 anslag)

Opgave 2 – Individuel annoteringsopgave fra torsdag d. 26/9 til mandag d. 30/9
I skal annotere i teksten over fem dage, hvert loop har en deadline hvor annoteringerne skal være lavet inden, I skal i alt annotere i teksten af 3 omgange i løbet af perioden og bemærk at de tre loops tidsmæssigt overlapper hinanden
Loop 1: (Torsdag til Lørdag 23.59)
I skal kigge de 9 Communication patterns fra side 11 nederst og frem til side 22, i skal vælge en som I kommentere på, I kan som inspiration prøve at tænke det valgte pattern ind i en tidsvarende kontekst (1-3 annoteringer (der er 9 patterns så det er en god ide at 2-3 personer skriver pr. pattern) i skal finde citater, metoder, teorier, begreber, opmærksomhedspunkter, forundringer, uklarheder som i tænker måske kan anvendes til opgaveskrivning eller til fælles vidensbase, desuden må i gerne komme med annoteringer der leder ud af teksten (andre teorier, videoer, artikler) eller stille spørgsmål til afklaring af begreber. Husk at give jeres annotering et relevant tag.
Loop 2: (Fredag 12.00 – Mandag kl. 12.00)
Lav 2-3 nye annoteringer, heraf minimum en kommentar på andres annoteringer
Loop 3: (Fra søndag kl. 12.00 til mandag kl. 12.00)
Fri annotering efter behov, husk man får det ud som man selv putter i og det handler om at opbygge fælles viden til brug på studiet.
Efterfølgende vil der mandag været mulighed for at snakke om teksten på tværs af holdet samt evaluerer og få indflydelse på de kommende annoteringsopgaver.
Litteratur
Primær litteratur der SKAL annoteres på:
Hoem, Jon (2006). Openness in communication. First Monday, 11(7). https://doi.org/10.5210/fm.v11i7.1367 (MEN: brug filen i OneDrive til at annotere!)
Anden primær litteratur (skal ikke annoteres men I må gerne)
Kozinets, Robert V. (2010). Ch. 4. The method of Netnography. I Netnography: Ethnographic research in the age of the internet (s. 58–73). Sage.
Supplerende litteratur, der KAN annoteres på, bemærk at nogle af teksterne kun findes online:
Beneito-Montagut, Roser (2011). Ethnography goes online: Towards a user-centred methodology to research interpersonal communication on the internet. Qualitative Research, 11(6), 716–735. https://doi.org/10.1177/1468794111413368
Hargittai, Eszter & Sandvig, Christian (2016). Kapitel 1 . How to Think about Digital Research. I Eszter Hargittai & Christian Sandvig (Red). Digital Research confidential. The secret of studying behavior online. (hele bog på dette link ved library.au.dk)
Hargittai (2009), Research Confidential: Solutions to Problems Most Social Scientists Pretend They Never Have ( link).
Baym, Nancy K. (2009). What Constitutes Quality in Qualitative Internet Research? I Annette Markham & Nancy Baym, Internet Inquiry: Conversations About Method (s. 173–189). SAGE. https://doi.org/10.4135/9781483329086.n16
Dalsgaard, Christian (2009). From transmission to dialogue: Personalised and social knowledge media. MedieKultur: Journal of media and communication research, 25(46). https://doi.org/10.7146/mediekultur.v25i46.1333
Ellison, Nicole B., & Boyd, Danah M. (2013). Sociality Through Social Network Sites. I William H. Dutton (Red.), The Oxford Handbook of Internet Studies (Bd. 1). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199589074.013.0008
Bruns, Axel (2007). Produsage: Towards a Broader Framework for User-Led Content Creation. Proceedings of Creativity & Cognition Conference, Washington, DC, 14 June 2007.
Fiske, John (1990): Introduction to Communication Studies, Routledge, London s.1-60
Van Dijck, José (2009) “Users like you? Theorizing agency in user-generated content” in Media Culture Society, 31(1), 41-58.