ET FELT UNDER FORANDRING

Udgangspunkt og formål

Her introduceres til modulet og en række aktuelle diskussioner omkring digitale læringskontekster og forskellige undervisningsformer i flere sammenhænge. Der bliver peget på udfordringer og muligheder med den reflekterende praktiker som omdrejningspunkt.

Det foregår igennem oplæg og praktiske øvelser, som fokuserer på brugen af eksperimenter, fortællinger og kommunikation med billeder og video i en pædagogisk sammenhæng. Værkstedsaktiviteter, live-rollespil og andet vil blive anvendt til at introducere til krop, fortælling og leg i kombination med digitale medier og teknologier.

De studerende forventes at have forberedt sig ved at læse kilderne og bringe værktøjer og materialer med sig. De studerende vil få brug for mobiltelefon og bærbar computer, evt. en tablet. Derudover anbefales det at anskaffe sig et billigt webcam eller kunne koble mobilen til zoom. Et lille stativ vil også være en fordel. Disse elementer vil blive anvendt undervejs i undervisningen. Den studerende vil også undervejs få brug for at anvende almindeligt hvidt papir, tusch, farver, limstift, pap, saks og almindeligt LEGO på sit hjemmekontor/værksted. I introugen anvendes LEGO og opstilling med mobil eller webcam. Det øvrige kommer senere.

Derudover skal der træffes aftaler omkring grupper, projekt og blog de næste to uger og det fremtidige samarbejde. De studerende skal selv arrangere et møde på holdet eller evt. i deres grupper, hvor de kan diskutere studiet eller foretage sig noget andet. De forventes også at deltage i ITDD-dagen, hvor tidligere ITDDére fortæller om deres specialer og andre projekter fra deres nuværende arbejde.

I løbet af opstarten på Digitale Læringskontekster og modulet Digitale Teknologier, der kører i samme semester, vil de studerende arbejde i forskellige grupper og der vil blive dannet grupper for efterårssemesteret torsdag 07.9, hvorefter der vil være et oplæg og workshop omkring gruppearbejde.


Zoom – video om produktiv afstand og nærhed mellem os


Undervisning – datoer og aktiviteter

Semesterstart (i Aarhus) d. 1.-4. september

Holdet deltager på ITDD-mødepladsen, onsdag 03.09, kl. 14.30-18.30, Lokale 1481/231


Opgaver

Blogpost – opgaver defineres løbende

Andet – opgaver defineres løbende

Padlet

Made with Padlet

Padlet fra 2024


Made with Padlet

Padlet 2025 for GAI


Made with Padlet

Padlet 2024 og 2025 for Rollespil


Kilder

Prinær


Aarhus Unversitet (2021). Det gode samarbejde., Arts Aarhus Universitet. Lokaliseret 01.05.2021 på AU Studypedia, https://studypedia.au.dk/gruppearbejde/det-gode-samarbejde/

OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030. Conceptual learning framework Transformative kompetencies for 2030. Note. Lokaliseret 08.06.2023 på

https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/transformative-competencies/Transformative_Competencies_for_2030_concept_note.pdf

Sandvik. K & Thestrup, K. (2018). Skolen som makerspace – leg og læring i kreative rum. I Møller, H. H., Andersen, I. H., Kristensen, K. B. & Rasmussen, C. S. (red.). Leg i skolen: Unge Pædagoger, (s. 212-234)

Schøn, D. (2013). Uddannelse af den reflekterende praktiker: Klim, (s. 2-40)

Studievejledningen DPU (2020). Studiegruppeværktøjer: Arts, Aarhus Universitet, ikke udgivet

Studievejledningen DPU (2020). 6 punkter til etableringen af gruppearbejde: Arts, Aarhus Universitet, ikke udgivet

Tække. J. & Poulsen, M. (2017a): Digitalisation of education – the theory of the three waves: Skrifter fra Center for Internetforskning, Aarhus Denmark

https://cfi.au.dk/fileadmin/www.cfi.au.dk/publikationer/cfis_skriftserie/017_Taekke_Paulsen.pdf

Tække. J. & Poulsen, M. (2017b): Undervisning og de 3 digitale bølger, i Læring & Medier (LOM) – nr. 18-2017ISSN: 1903-248Xl, s. 1-22, lokaliseret 8.6.2023 på https://tidsskrift.dk/lom/article/view/26242/145477

Resnick, M. (2024): Generative AI and Creative Learning: Concerns, Opportunities, and Choices.

Blogpost. Lokaliseret 02.07.24 på  https://mit-genai.pubpub.org/pub/gj6eod3e/release/2

Sicart, M. (2023). At lege med kunstig intelligens. I Jørgensen, R. L., Seeberg, M. U., Grønvold, L. V. & Bruun, M. U. (red.). (2023). Det uerstattelige menneske, Louisiana Revy, 64. Årgang, nr. 1, 2023.

Sekundær


Kanstrup, O. K. & Lindholm, K. J. (2022). Debat: Skoletræthed og manglende motivation skal ikke bekæmpes med nye fag. Lokaliseret 04.05.2022 på

https://skolemonitor.dk/debat/art8726877/Skoletr%C3%A6thed-og-manglende-motivation-skal-ikke-bek%C3%A6mpes-med-nye-fag

Om kompetencer – FAQ: ”What is a competency?” 

Om fremtiden: “What is the future we want?”:

https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/well-being

OECD (2019). OECD Future of education and Skills 2030: OECD. Lokaliseret 12.05.2021 på https://search.oecd.org/education/2030-project/contact/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf. (s. 61-68)

Robinson, K. (2006): Do schools kill creativity?: TED, lokaliseret 03.08.20201 på https://youtu.be/zDZFcDGpL4U https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_do_schools_kill_creativity https://louisiana.dk/udstilling/det-uerstattelige-menneske/