DEN UFORMELLE KONTEKST

Udgangspunkt og formål

De studerende gennemfører i uge 47 et mindre forløb i en selvvalgt praksis. Det kan også foregå i uge 46. De har muligheden for vejledning undervejs. Forløbet afsluttes med at de studerende planlægger, gennemfører workshops på kulturinstitutionen Dokk1 i en uformel kontekst. Som en del af forløbet kommer de studerende til fredag eftermiddag til at deltage i en workshop om at udvikle teknologi og leg i børnehave, indskoling og på Dokk1.

De studerende gennemfører på DOKK1 i grupper mindre workshops, som de selv står for. De præsenterer disse workshops i en uformel kontekst for en blanding af indbudte grupper og det publikum, som måtte komme forbi og skal kunne arbejde med at ændre de processer, de havde planlagt.

Undervisningen på denne dag er under planlægning med indhold, sted og omfang, men formålet er at forberede aktiviteter formodentlig som en en del af ordblindefestivalen https://www.dokk1.dk/det-sker/faestivalg-ordblinde-og-alle-andre Workshops på DOKK1

De studerede bedes efter nærmere aftale at medbringe forskellig hardware og stifte bekendtskab med software udvalgt til formålet. GAI inddrages igennem faglige oplæg.

Erfaringerne fra de gennemførte forløb analyseres i uge 50 igennem produktion og aflevering af blogindlæg. De studerende skal selv mødes med tutorerne hvor de kan diskutere studiet eller foretage sig noget andet.

Skriftlig evaluering igangsættes.


Undervisning – datoer og aktiviteter

Undervisningen foregår delvist online. Tidspunkt for evt. gruppevejledning i uge 47 aftales. Fredag 21.11 kl.10-12.00, Lokale 1481/262 på universitetet. Fredag 21.11 kl. 13-16/19 lokale på dokk1. Lørdag 22.11, kl. 10-16 – Dokk1. Del af store sal + rum omkring børnebibliotek.

BEMÆRK: Undervisningen fredag 21.11 og lørdag 22.11 er fysisk og ikke online.

Det uformelle – video


Opgaver

Blogpost

Blogpost 4

  • Lav en samlet video på 2-3 minutter og anvend den til beskrivelsen af en praksis. Vælg en eller flere situationer fra Dokk1 eller de to uger ude i praksis. Hvad skete der? Brug billeder, skitser, jer selv som fortæller, osv. Tænk seeren, som en, der ikke var der og skal have en fornemmelse af hvad der er foregået. Prøv i videoen at stille skarpt på, hvad der ret faktisk skete i situationerne.
  • Lav elementer af en analyse i en post. I må også her beskrive nogle situationer med ord i en tekst. I kan f.eks. uddybe et foto eller tegning fra videoen. Hvordan var værkstedet stillet op? Hvor langt kom I med jeres lille forløb?  Hvad mener I, at deltagerne begyndte at vide mere om, kunne noget andet om efter at have mødt jer? I skal ikke forsøge at bevise eller påstå, at deltagerne pludselig kan alt, for det er materialet ikke omfattende nok til, men hvad har de mødt hos jer, som I mener er betydningsfuldt at udvikle videre i nye værksteder? I vælger selv de tekster, som I vil spille bold op af, men det kunne være Culpepper og Gauntlett om makerspaces, fællesskaber og kreativitet og Tække og Poulsens om den tredje bølge. Omkring det at blive eksperimenterende fællesskab er er der jo også Dittert, Robinson og Thestrup, som har en model for netop den proces, som I måske kunne bruge.
  • Lav en model, hvor I placerer jeres aktivitet i en global kontekst, hvor online forbindelser indgår. Det kan laves i en tredje post. I skal tænke jeres visionære model som et fremtidigt pædagogisk rum, I gerne vil have skal ske. Vis og forklar modellen, så andre kan forstå, hvad I vil fortælle. I skal forholde jer til Deweys model for skole og samfund i følgende tekst: Dewey,  J.   (1907). Waste   in   education. In:   School   and   Society,

https://www.brocku.ca/MeadProject/Dewey/Dewey_1907/Dewey_1907_toc.html. Det er modellerne på side 95 og 101., I skal tygge på.

Hvordan gør vi så?

Her er det praktiske omkring blogpost 4, for det står ikke i undervisningsplanen. Hver gruppe kigger nærmere på èn anden gruppe. Amplexus kigger på tech-trio, tech-trio kigger på datadrømmen, datadrømmen kigger på 1713, 1713 kigger på de legende, de legende kigger på 15000, 15000 kigger på fremtidens. Fremtidens kigger på amplexus…

I uploader blogposten Tirsdag 09.12 kl. 12 og kommenterer indtil fredag 12.12. kl. 12.

Andet – opgaver defineres løbende

Padlet

Kilder

Primær for uge 47

Beers, M. U. (2021). Coding as a Playground: Routledge, s. 35-44

Dewey, J. (1907) Waste in education. I: School and Society, https://www.brocku.ca/MeadProject/Dewey/Dewey_1907/Dewey_1907_toc.html

Elkjær, B. & Wiberg, M. (2013). Pragmatismens læringssyn og pragmatisk læringsteori. i Qvortrup, A. & Wiberg, M. (Red.), Læringsteori og didaktik: Hans Reitzels Forlag

Juncker, B. (2020). Åben skole i et kultur- og fritidslivsperspektiv. I Knudsen. L. E. D., Jensen, L. L., Thomsen, A. V. & Fredslund, M. (red.). Åben skole: Syddansk Universitetsforlag, (s.51-71)

Werquin, P. (2010). Recognition of Non-Formal and Informal Learning: Country Practices: OECD. https://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/44600408.pdf

 Link med instrukser til og eksempler på brug af Scratch Junior: https://www.skoletube.dk/video/7643588/ff7fe86b8c564693de98cc7c4f9d2a9d

Sekundær for uge 47

Skraldeøen: kortlink.dk/2avgx.
LEGO WeDo: https://lnkd.in/eRi7DtP.

TinkerQube: https://da.upfind.dk/.

MGP 2021. https://lnkd.in/e8-ASAR

Jessen. C. (2004). Uformelle læringsrum: Danmarks Pædagogiske Universitet lokaliseret 04.08.2023 på

http://carsten-jessen.dk/wp-content/uploads/2017/04/uformelle-l%C3%A6ringsrum.pdf

Lyager, M., Heiberg, T. & Lehmann, S. (red.) (2022). PlayBook 3: Playful Learning.

Lokaliseret 04.08.2023 på https://playful-learning.dk/wp-content/uploads/2023/01/PlayfulLearning_Playbook3_DK_Online.pdfStoltz, K. K. & Doneva, A. (2022). Rumkompasset, Danske Professionshøjskoler og LEGO Fonden, lokaliseret 04.08.2023 på https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/180856262/Playspace_Artikel_final.pdf

Primær for uge 50

Paulsen, M. & Tække, J. (2019). Digitalt understøttet faglighed og almendannelse: UP. (s. 200-245)

Culpepper, M. K. & Gauntlett, D. (2020). Making and Learning together. Where the makerspace mindset meets platforms of creativity. Global Studies of Childhood, Vol. 10, Issue 3, Sep. 2020, pp. 264–274

Letnes, M. (2017). Legende læring med digitale medier: Akademisk Forlag

World Economic Forum (2020). Schools of the Future: World  Economic Forum.localized 27.01.2020 at http://www3.weforum.org/docs/WEF_Schools_of_the_Future_Report_2019.pdf

Sekundær for uge 50

Kettle, J. (2021). Internettet bruger enorme mængder energi. Hvordan gør vi det mere bæredygtigt?. Blogpost på videnskab.dk. Lokaliseret 26.6.2021 på https://videnskab.dk/forskerzonen/teknologi-innovation/internettet-bruger-enorme-maengder-energi-hvordan-goer-vi-det-mere-baeredygtigt

Klein, N. (2020). Sådan planlægger techindustrien at profitere af pandemien. 22.05.20202, Information

Selwyn, N. (2018). EdTech is killing us all: facing up to the environmental consequences of digital education. Blogpost. Lokaliseret 12.05.2021 på https://www.aare.edu.au/blog/?p=3293

Selwyn, N. (2017). Education and Technology: Bloomsbury, (s. 169-190)

The Royal Society (2020). Digital technology and the planet: The Royal Society. Lokaliseret 224.04.2021 på https://royalsociety.org/topics-policy/projects/digital-technology-and-the-planet/ OECD (2019). Trends Shaping Education Spotlight 18.Play!. lokaliseret 28.04.2021 på : https://read.oecd-ilibrary.org/education/play_a4115284-en#page1