TRANSFORMATION I PRAKSIS

Udgangspunkt og formål

Her arbejdes med at anvende forskellige sociale medier og kommunikationsfora til at deltage i æstetiske og kulturelle processer, hvor det pædagogiske mål etableres undervejs med forskellige eksterne samarbejdspartnere. Her gennemføres også en midtvejssamtale om modulet.

De studerende bliver bedt om at deltage i praktiske eksperimenter, hvor de skal udveksle og transformere udtryk og ideer.

De studerende skal selv arrangere et møde på holdet, hvor de kan diskutere studiet eller foretage sig noget andet.De studerende bliver bedt om at rammesætte de praktiske eksperimenter, formulere og diskutere dem via blogs.


Undervisning – datoer og aktiviteter

Undervisningen foregår online i uge 39. Mandag 22.09 kl. 9-11, tutorerne. Fra Mandag 22.09 kl. 13.00 til Torsdag 25.09 kl. 16.00. Workshop, tirsdag 23.09, 14.00-16.00 Fredag 26.09, kl. 19-12, webinar

BEMÆRK. Der er sket nogle justeringer af tidspunkter i uge 43. Google kalender og u-plan på BS er ikke længere helt nøjagtige. Opgaven for uge 43 er ogå blevet justeret. Undervisningen foregår online i uge 43. Webinar mandag 20.10 kl. 9-11. Workshop omkring AI 20.10 kl. 14-16. Upload af Blogpost torsdag 23.10, kl. 12. Blopostkommentarer Torsdag 23.10 kl. 12.00 – fredag 24.10 til kl. 11. Webinar med medvejssamtale og justering af studiegrupper. Fredag 24.10, kl. 12-16

Det eksperimenterende fællesskab – video


Opgaver

Opgaven for uge 39

I skal bruge den padlet, som hedder: Transformationer 2025 i uge 39-43. I skal se og diskutere i grupnen Eldagsen-videoen, som er litteraturlisten. Jeg siger det lige, se den flere gange. Der er meget og tygge på i den video. Så er der min video lige her foroven om eksperimenterende fællesskaber. Enjoy. For en poetisk beskrivelse er der to digte: En i selve padletten (Jeg kan mere( og en i højre side af bloggen (Laboratorium). Læs dem og lad dem sætte tanker igang…

Opgaven er delt op i to: Del 1 for uge 93 og del 2 for 43. Det er fordi, der både kommer Digitale Teknologier og Efterårsferie imellem. Opgaven handler samlet set om at transformere hinandens visuelle udtryk. Det er ikke nok at se hvad hinanden gør. I skal skabe nye udtryk inspireret af det hinanden gør. Opgaven i uge 39 er bevidst valgt meget åben. Der er ikke nogen restriktioner på hvad der kommer på padletten.

I uge 39 skal I gøre det sådan her: I skal selv som enkeltpersoner lægge billeder, lyd eller tekst op på padletten og reagere på det de andre har lagt op med nye billeder, lyde og tekster. Ved hver post er der også en plads til en lille tekst eller en kommentar. Disse to muligheder kan I bruge til at fortælle om jeres billede lyd eller tekst og kommentere på andres.  Det er en (meta-) mulighed, hvor I rammesætter, forklarer og reflekterer over det, I ser eller hører.

I er velkomne til at tale om opgaven og de enkelte posts i gruppen. I bestemmer selv, hvilke posts i reagerer på og hvilken sektion, I lægger noget ud under. I er selv med til at holde padletten kørende i det tidsrum, der er afsat til at løse opgaven. I skal ikke være gode til at tegne eller synge eller noget, men kan lægger skitser op. Eller I kan spørge om hjælp hos andre.

I uge 39 handler det om at åbne for muligheder, ikke at lukke for nogen. Når I reagerer på andres posts, kan I gøre det på følgende måder: I kan forandre noget i motivet og I kan forandre noget i formen – eller i en kombination af det to. Et foto kan blive til en tegning og et dyr i et billede kan blive til en bil i et andet for nu at komme med et par eksempler. I må meget gerne reagere på andres reaktioner. Et dyr er blevet til en bil og nu ændrer I det til noget helt tredje.

Her kommer et lidt af en udfordring. I skal både tænke i analogt og i digitalt. Et foto kan blive en tegning på et stykke papir kan blive til en melodi på en guitar kan blive til et foto igen. Det betyder, at nogle af jeres posts er kun tekst, lyd eller billede hentet fra internettet eller jeres egen computer og nogle andre af jeres posts er har kombineret det analoge og det digitale. F.eks. så ser i I et foto af et hus på en post, det tager I så og ændrer til noget analogt, f.eks at I bygger huset i LEGO og tager så et billede af det og lægger det op.. Så I viser, at i kan ændre noget fra digitalt til analogt og til digitalt igen.

AI indgår i alt det her, men tænk helt bevidst på om AI kan overraske jer, udfordre, udvide eller forandre det, I lægger op. Så det er ikke kun de andre deltagere på holdet, som overrasker, det kan også være en AI, I instruerer til at vise jer nye muligheder. Med denne opgave tager vi fat på et spændingsfelt mellem at ville styre/kontrollere AI som værktøj og give AI mulighed for at vise noget nyt som værktøj. Eller for at sige det sådan: GAI som en der giver svar eller en, der er med tl at stille spørgsmål. Jeg deltager i øvrigt i processerne på padletten.

Padlet

Made with Padlet

Made with Padlet

Made with Padlet

Padlets fra tidligere år på Digitale læringskontekster

De er låste, så man kan kigge og forbløffes, men ikke skrive noget til.


Made with Padlet

Padlet 2025


Blogpost i uge 43

Opgaven i denne uge er på en gang enkel og kompleks. I bliver placeret der, hvor der måske hverken er svar eller spørgsmål endnu. I har smidt en masse spændende billeder og tekster ind i padletten. Det har været en afsøgningsproces med elementer af at begynde at gå længere ind i form og indhold. Noget er begyndt at vise sig som en form for brændende spørgsmål, en undersøgelsesproces. Noget trænger sig på, hvad enten det er form eller indhold eller begge dele samtidig, som er i fokus. Noget er vigtigere end noget andet og undersøge nærmere.

Der er flere bindinger på: Det skal indeholde en eller anden form for transformation og det skal indeholde noget med GAI. Det skal ikke kun være GAI, men det skal indgå på forskellig måde. Det skal også vise en sammefiltret proces med forskellige teknologier – hvor analogt og digitalt indgår. I kan lade det indgå i arbejdet med at lave tekster til bloggen og når I arbejder med at konstruere aktiviteter med rækkefølger, osv.

1. Hvad er det, der optager jer?

I skal som gruppe vælge nogle billeder og tekster ud, som optager jer mest fra Padletten. Det behøver ikke være jeres egne bidrag. Det kan både være enkeltbilleder og billedrækker under hver sektion. Det er relevant at kigge på rækken af transformationer og se på de forandringer, der sker undervejs. I behøver ikke at vide nøjagtig hvorfor noget optager jer eller hvorfor. I skal her stole på jeres nysgerrighed eller undren over det, I ser, men det skal være noget, som optager netop jer.

2. Hvem vil I undersøge det nærmere sammen med?

I skal derefter vælge en gruppe, I forestiller jer, at det ville være interessant at undersøge jeres brændpunkt nærmere med. Det skal ikke passe nøjagtigt til målbeskrivelser for et fag eller lignende, men selvfølgelig kan I bruge jeres erfaringer og viden fra jeres professioner og fagligheder til at pege på, hvem det måtte være. Selvfølgelig vil jeres undersøgelse ændre sig, hvis I faktisk skulle gennemføre det med nogen, men her når I kun at forestille jer det.

3. Hvad vil I lave med dem?

I skal her konstruere nogle aktiviteter af forskellig slags, som kunne sætte en undersøgelse i gang. Princippet for at kunne lave en aktivitet med andre, er at I afprøver den selv først.

  • En billedserie, som fortæller om indhold og form. Den skal være den visuelle del af blogposten. I må gerne både anvende billeder, video og talt og skrevet tekst, men det skal være båret af det visuelle, ikke en skrevet tekst. I skal her tænke det sådan, at det er jeres fremstilling af, hvad der optager jer. I skal forsøge at fortælle os andre, hvad I synes er interessant. Det er jer selv, som er fortællere her, men pointen er selvfølgelig også, at det kunne være en aktivitet, I kunne sætte andre til. Jeg sætter her en længde på videodelen: 2 1/2 – 4 min.
  • En refleksiv tekst.  Her skal I forholde jer til Christian Dalsgaard og Thomas Rybergs model for Digitale Læringsrum og placere jeres aktiviteter i denne model. Husk at udfordringen med en model er at skulle foreklare den til andre. Den skal også indeholde reflektioner over hvordan I anvender GAI, når I arbejder med billeder og tekst. Denne tekstdel er 30-40 linjer.
  • I kan selvfølgelig ikke nå og gennemføre alle jeres tænkte aktiviteter, men vælg noget ud, som I demonstrerer for os andre, hvordan I vil gøre. Det kan f.eks. være den første aktivitet, I vil lave, men det skal det ikke være.
  • I har jo også mødt min model for sammenfiltrerede pædagogiske processer. Jeg vedlægger den nedenfor til inspiration/udfordring. Den ligger også på teams. Bemærk, at tegningen er doblet op, så den viser to grupper af deltagere, der online udveksler med hinanden. Husk også at modellen ikke er lineært tænkt, men mere som en spiral. Der veksles hele tiden mellem forskellige elementer i forskellige kombinationer, hvir man fordyber sig mere og mere. Det minder både om madlavningsprojektet og om padletten fra sidste uge. Den hedder lige “Entangled processes on-line” og er fra 26.9,25.
  • Denne refleksive tekst skal også indeholde mindst et spørgsmål, I stiller til holdet.

  • 4. Hvad laver de andre?
  • Som I jo nok har regnet ud, så skal I forestille jer, at I laver skitser til et fremtidigt forløb. De andre grupper er i gang med noget lignende og I skal kommentere hinandens for at kvalificere det, I selv og de andre er i gang med. Når I kommenterer hinanden, gør I det som gruppe. Alle grupper skal have kommentarer, så ser I nogle, der mangler, så sørger I for at kommentere dem.

Kilder

Primær for uge 39


Bayne, S., Evans, P., Ewins, R., Knox, J., Lamb, J., Macleod, H., O´Shea, C., Ross, J., Sheail, P. & Sinclear, C. (2020). The Manifesto for Teaching Online. Cambridge Massachusetts London: MIT Press. Her læses kapitel 2.

Boden, M. A. (2010). Creativity & Art: Oxford, s. 29-40   [KBlink]

Boysen, M. S. W. (2020). At skabe sammen. I Boysen, M. S. W. & Hansen, N. F. (2020). Vovemod og handlekraft: Akademisk Forlag (s. 155-165)

Eldagsen, B.(2024). Outsourcing the muse?: TEDxESMTBerlin, TEDx Talks. lLokaliseret 22.05.25 på https://www.youtube.com/watch?v=iW9X4vENwkM

Jerg, K. (2019). Kulturbegrebets mangfoldighed. I Nielsen, K. W., Jerg, K., Kallehauge, P., Kier, D. & Burgaard, M. (2019). Vi gør kultur: Dafolo

Jerg, K. (2019). Det kulturelle mødested. I Nielsen, K. W., Jerg, K., Kallehauge, P., Kier, D. & Burgaard, M. (2019). Vi gør kultur: Dafolo

Johansen, S.L. (2024). Hvis digital dannelse er svaret, hvad er så spørgsmålet? I M.S. Dahle & G.S. Meyer (Red.), Danning i digitale praksiser. Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid(s. 29–42). Fagbokforlaget.DOI: https://doi.org/10.55669/oa380303

Rahbek, J. (2020). Designing for Playful Tension. I Gudiksen, S. & Skovbjerg, H. M. (red.) Framing Play Design: BIS Publishers, (s. 63-74)

Sicart, Miguel (2023). At lege med kunstig intelligens, I Jørgensen, L. R., Seeberg, M. U., Grønvold, L. V. & Bruun, M. W. (red.) (2023). Det uerstattelige menneske, Louisiana Revy nr. 1/2023. Lokaliseret 01.08.24 på https://butik.louisiana.dk/collections/udstillingskataloger/products/louisiana-revy-the-irreplaceable-human-english

Thestrup, K. (2024). Globale børn. Om billedleg og digital dannelse i børnehaver. I M.S. Dahle & G.S. Meyer (Red.), Danning i digitale praksiser. Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid (s. 85–98). Fagbokforlaget.DOI: https://doi.org/10.55669/oa380306

Thestrup, K. (2020).  Digitalt deltagende og eksperimenterende pædagoger. I Cecchin, D. & Sieling, V. (red.). Pædagogens kompetence: Akademisk Forlag, (s. 342-358)

The participator: https://youtu.be/GdWU3YlDoHo

Sekundær for uge 39


Chemi, T. & Christoffersen. E. E. (2018).  Serendipitetens rum: Klim (s. 32-50)

Mouritsen, F. (1996).  Legekultur: Odense Universitetforlag (s. 9-32)

Mouritsen, F. (2001). Refleksivitet og reflektionstyper i børns udtryksformer. BUKS, nr. 43/2001, s. 171-190

Sommer, D. (2020). Leg: Samfundslitteratur, (s. 31-39)

Primær for uge 43

Bayne, S., Evans, P., Ewins, R., Knox, J., Lamb, J., Macleod, H., O´Shea, C., Ross, J., Sheail, P. & Sinclear, C. (2020). The Manifesto for Teaching Online. Cambridge Massachusetts London: MIT Press. Her læses kapitel 1

Dalsgaard, C. & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum: Samfundslitteratur, del 2

Kristiansen, S. & Krogstrup, H. K. (2012). Deltagende observation. Letland: Hans Reitzels Forlag, (s. 45-68)

Medierådet (2020). Lancering: digital dannelse for småbørn. Hjemmeside. Lokaliseret 04.05.2022 på https://www.medieraadet.dk/medieradet/nyheder/lancering-digital-dannelse-smaaboern

Nielsen, K. (2013). Kapitel 7: Læring i et situeret perspektiv, I Qvortrup, A. & Wiberg, M. (Red.), Læringsteori og didaktik: Hans Reitzels Forlag Wenger-Trayner. E. & Wenger-Trayner, B. (2020). Learning to make a difference: Cambridge University Press, (s. 13-41)

Sekundær for uge 43

Medierådet for børn og unge, Red barnet & Center for Digital Pædagogik (2021). Beskyttelse af børn og unge på nettet. Notat. Medierådet for børn og unge, Red barnet & Center for Digital Pædagogik. Lokaliseret 28.5.2021 på https://www.medieraadet.dk/files/docs/2021-04/Notat_Beskyttelsepaanettet_april2021_1.pdf

Praksisfællesskab: https://youtu.be/BypTI4oPVTI

Wenger, E., White, N. & Smith, J. D. (2009). CPsquare, (s. 3-21)

Communities of practise: http://wenger-trayner.com/introduction-to-communities-of-practice/