ET FELT UNDER FORANDRING

Udgangspunkt og formål

Her introduceres til modulet og en række aktuelle diskussioner omkring digitale læringskontekster og forskellige undervisningsformer i flere sammenhænge. Der bliver peget på udfordringer og muligheder med den reflekterende praktiker som omdrejningspunkt.

Det foregår igennem oplæg og praktiske øvelser, som fokuserer på brugen af eksperimenter, fortællinger og kommunikation med billeder og video i en pædagogisk sammenhæng. Værkstedsaktiviteter, live-rollespil og andet vil blive anvendt til at introducere til krop, fortælling og leg i kombination med digitale medier og teknologier.

De studerende forventes at have forberedt sig ved at læse kilderne og bringe værktøjer og materialer med sig. Disse er saks, papir, pap, tusch og lim. Det anbefales også at medbringe et lille webcam med stativ. I løbet af sessionerne skal de studerende både tegne, klippe, fotografere, filme og redigere, deltage i live-rollespil med sværd udenfor.

Derudover skal der træffes aftaler omkring grupper, projekt og blog de næste to uger og det fremtidige samarbejde. De studerende skal selv arrangere et møde på holdet eller evt. i deres grupper, hvor de kan diskutere studiet eller foretage sig noget andet. De forventes også at deltage i ITDD-dagen, hvor tidligere ITDDére fortæller om deres specialer og andre projekter fra deres nuværende arbejde.

I løbet af opstarten på Digitale Læringskontekster og modulet Digitale Teknologier, der kører i samme semester, vil de studerende arbejde i forskellige grupper og der vil blive dannet grupper for efterårssemesteret torsdag 07.9, hvorefter der vil være et oplæg og workshop omkring gruppearbejde.


Undervisning – datoer og aktiviteter

Semesterstart (i Aarhus) d. 2.-5. september

  Mandag 02.09 formiddag – 10-14         Lokale 1915/224           Mandag 02.09 eftermiddag 14 -18 Lokale 1915/224          
Mandag 02.09 aften 18-21
Fælles introduktion med studiekoordinator og undervisere   Digitale Teknologier – opsætning Medieøkologisk konstruktion
De studerende spiser sammen om aftenen
 Tirsdag 03.09 – 09-18 Lokale 1485/123    

Tirsdag 03.09 – 15-18 Lokale 1485/123
Digitale Teknologier

De studerende færdiggør spørgeskema og intro på ondrive  
GAI på ITDD
Onsdag 04.09 08.00-09.00, lokale 1485/231

Onsdag 04.09 09.00-14.00 Lokale 1481/231  



Onsdag 04.09, kl. 14.30-18.00 Lokale 1481/231


Hjælp til opsætning, hvis der er behov


Digitale læringskontekster: Et felt under forandring (sværdkamp +) Rammesætning og praktiske forløb  

ITDD-dag 14.30 -15.15 Christine Nadja Suadicani og Kaspar Roland Kjemtrup 15.30 -16.15 Lis Zacho 16.30-17.15 Johnny Christensen Engedal 17.15 -18.00 Diskussion og spørgsmål  
Torsdag 05.9, 09-12         Lokale 1441/0010         
Torsdag 5.9, 12.45-14.45 Lokale 1441/0010           
Torsdag 5.9, 15.30-18.30 Møde op ved information, vi går til børnebiblioteket (op af rampen og til højre).    


Fredag 6.9
Gruppedannelse og praktisk gruppearbejde med digital teknologi     Studiegruppeworkshop i studiegrupperne på IT Didaktisk Design   Besøg på Dokk1, Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C   Deltagelse i Digital Leg på DOKK1 (16.00-17.30, med efterfølgende samtale til 18.30)  

Grupperne mødes selv online  



Opgaver

Blogpost – opgaver defineres løbende

Andet – opgaver defineres løbende

Padlet

Made with Padlet

Kilder

Prinær


Aarhus Unversitet (2021). Det gode samarbejde., Arts Aarhus Universitet. Lokaliseret 01.05.2021 på AU Studypedia, https://studypedia.au.dk/gruppearbejde/det-gode-samarbejde/

OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030. Conceptual learning framework Transformative kompetencies for 2030. Note. Lokaliseret 08.06.2023 på

https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/transformative-competencies/Transformative_Competencies_for_2030_concept_note.pdf

Sandvik. K & Thestrup, K. (2018). Skolen som makerspace – leg og læring i kreative rum. I Møller, H. H., Andersen, I. H., Kristensen, K. B. & Rasmussen, C. S. (red.). Leg i skolen: Unge Pædagoger, (s. 212-234)

Schøn, D. (2013). Uddannelse af den reflekterende praktiker: Klim, (s. 2-40)

Studievejledningen DPU (2020). Studiegruppeværktøjer: Arts, Aarhus Universitet, ikke udgivet

Studievejledningen DPU (2020). 6 punkter til etableringen af gruppearbejde: Arts, Aarhus Universitet, ikke udgivet

Tække. J. & Poulsen, M. (2017a): Digitalisation of education – the theory of the three waves: Skrifter fra Center for Internetforskning, Aarhus Denmark

https://cfi.au.dk/fileadmin/www.cfi.au.dk/publikationer/cfis_skriftserie/017_Taekke_Paulsen.pdf

Tække. J. & Poulsen, M. (2017b): Undervisning og de 3 digitale bølger, i Læring & Medier (LOM) – nr. 18-2017ISSN: 1903-248Xl, s. 1-22, lokaliseret 8.6.2023 på https://tidsskrift.dk/lom/article/view/26242/145477

Resnick, M. (2024): Generative AI and Creative Learning: Concerns, Opportunities, and Choices.

Blogpost. Lokaliseret 02.07.24 på  https://mit-genai.pubpub.org/pub/gj6eod3e/release/2

Sicart, M. (2023). At lege med kunstig intelligens. I Jørgensen, R. L., Seeberg, M. U., Grønvold, L. V. & Bruun, M. U. (red.). (2023). Det uerstattelige menneske, Louisiana Revy, 64. Årgang, nr. 1, 2023.

Sekundær


Kanstrup, O. K. & Lindholm, K. J. (2022). Debat: Skoletræthed og manglende motivation skal ikke bekæmpes med nye fag. Lokaliseret 04.05.2022 på

https://skolemonitor.dk/debat/art8726877/Skoletr%C3%A6thed-og-manglende-motivation-skal-ikke-bek%C3%A6mpes-med-nye-fag

Om kompetencer – FAQ: ”What is a competency?” 

Om fremtiden: “What is the future we want?”:

https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/well-being

OECD (2019). OECD Future of education and Skills 2030: OECD. Lokaliseret 12.05.2021 på https://search.oecd.org/education/2030-project/contact/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf. (s. 61-68)

Robinson, K. (2006): Do schools kill creativity?: TED, lokaliseret 03.08.20201 på https://youtu.be/zDZFcDGpL4U https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_do_schools_kill_creativity https://louisiana.dk/udstilling/det-uerstattelige-menneske/