OM IT-DIDAKTISKE DESIGNS

Udgangspunkt og formål

Her arbejdes med at analysere og konstruere praksisforløb i en pædagogisk kontekst udefra egne erfaringer og andre aktuelle eksempler på praksis. Eksempler på brug af digitale platforme præsenteres. Teksten af Petrich, Bevan and Wilkinson, som netop handler om et konkret eksempel på et design, annoteres i sin helhed. Annoteringer af denne tekst skal være med til at hver gruppe kan kvalificere deres egne skitser til deres egne forløb. Der introduceres også til GDPR. Der diskuteres muligheder for at skabe en større medieøkologi sammen med de andre grupper og DOKK1.

De studerende forventes at se på dokumentationer og beskrivelser af andres forløb. Som en væsentlig del af dette forventes de studerende at omsætte elementer af hvad de møder til egne eksperimenter og gerne forandringer af forløb, værktøj og materialer.

Bemærk: de studerende skal senest i løbet af uge 44 have taget GDPR-kurset på Brightspace.


Undervisning – datoer og aktiviteter

Undervisningen foregår online

Mandag 28.10 kl. 09.00-12.00

Mellem tirsdag 29.10 kl. 9.00 – onsdag 30.10, indtil kl. 12

Torsdag 31.10, mellem 9-13, gruppevejledning

Fredag 01.11, mellem 9-13, gruppevejledning


Opgaver

Blogpost 3 – uge 45

Opgaven til blogpost 3 handler om at udvikle og afprøve et lille It-didaktisk design: Hvad vil I lave med hvem og hvordan? I finder en gruppe mennesker og lave noget sammen med, hvor I anvender digitale teknologier som en del af aktiviteterne/legene/øvelserne. I skal ikke at tænke et forløb, hvor alt er færdigt og alle mål nås. I skal derimod tænke det sådan, at I undersøger, hvordan I vil starte op på en proces sammen med nogen. Der skal være plads til forandringer og spørgsmål både undervejs og bagefter.

Husk at tænke det analoge og det digitale sammen, så begge dele er til stede i det, I vil lave. Baggrunden er her det postdigitale. Så vidt muligt skal GAI indgå. Det kan ske på flere måder:

  • Som en del af den måde, hvorpå I Læser, undersøger, skitserer, planlægger, gennemfører, reflekterer.
  • Som en del af aktiviteten, legene, øvelserne med deltagerne. Her må I vurdere, hvor meget af det I vil, der skal handle om GAI selv. Den vurdering er i forhold til den tid, I har og hvordan en videreudvikling af forløbet kunne se ud efter at I har været i gang praktisk.

I skal sætte det op som et eksperiment for jer selv. Det betyder, at der skal være et element af noget, som I ikke på forhånd ved, hvordan fungerer i den kontekst, I vælger at være i. I må selvfølgelig gerne forestille jer hvordan det kunne se ud, men I skal være parat til at reflektere over jeres erfaringer og forandre på både metoder og formål, hvis det viser sig at være nødvendigt eller vigtigt. I skal derfor være ude i en praksis mindst 3 gange og have tid til løbende refleksion og forandring undervejs.

Online: I må gerne gøre sådan, at flere af deltagerne i gruppen er med online, synkront og asynkront i det, I laver. I skal blot sørge for at dem, der er med online er betydningsfulde for deltagerne i forløbet – og at de er med til at reflektere og rammesætte forandringer i det, I laver. Det betyder også, at de mennesker, I laver noget sammen med, godt må være flere steder på engang. I behøver altså ikke kun at tænke et sted som ét fysisk sted.

I forhold til DOKK1, så forholder det sådan: DOKK1 har Octostudio, og Greenscreen by doink på tablets der og bluebots til rådighed. De kunne indgå i jeres overvejelser og blive en del af det, der skal ske om lørdagen på DOKK1. I skal være klar på, at jeres aktiviteter, som I laver i de næste uger, kan blive en del af det, der foregår på DOKK1. Det kan ske ved, at I fredag eftermiddag den 22.11 ændrer på aktiviteten eller på forhånd laver en aktivitet, der passer til DOKK1 og her er overskriften: Åbne workshops: Gå på opdagelse i et hav af teknologier. Fra 3 år. Rampen. I samarbejde med IT-Didaktisk Design, DPU, Aarhus Universitet. Temaet for dagen er havet. Link til Albus er: https://www.aakb.dk/section/albus-festival

Tekster og kigge nærmere på

I kan kigge nærmere på eksperimentdelen i denne guide:

https://pure.au.dk/ws/portalfiles/portal/382872459/Design_af_online_l_ringsaktiviteter.pdf

Se side 42-56 og tabellen s. 57, selvom I allerede kender introduktionerne.

Der er også det med udvidet faglighed:

https://pure.au.dk/ws/portalfiles/portal/176498527/I.Digitale_kompetencer_i_gymnasiet_2020_published_web.pdf. Check her side 32 og frem med en model på side 35 omkring udvidet faglighed. Den udvidede faglighed faktisk kan medføre, at en faglighed udvides så meget, at et fag eller en aktivitet eller en leg forandres til noget andet og mere end det var før.

Petrich, M., Bevan, B., Wilkinson, som I skulle annotere på, kan bruges til at diskutere aktivitetsformer.  Toms og min model for den fleksible mødeplads på side 21 kan bruges til at se en medieøkologi: https://drive.google.com/file/d/1_DavvdJQwoGnfV9lc7d2fse6rN8C0KZN/view

Hammershøj, L. G. & Jørgensen, H. handler om sammenhængen mellem leg og dannelse og bygger på et konkret projekt, som UC´erne var involverede i.

Opbygning af post

Når i skriver blogposten, så del den op på følgende måde:

  • En visuel del på mellem 3 og max 4 minutter.
  • I den skriftlige del skal der være mindst 2 billeder/screendumps, som I forklarer i teksten.
  • Der må også godt være en model eller en tabel, men den skal også være forklaret.

Bemærk at de modeller, jeg har tegnet de sidste par gange også kan være noget, I tager udgangspunkt i.

  • Giv et eller flere eksempler på en aktivitet/leg/øvelser, I vil lave.
  • Længden af teksterne er (næsten) valgfri denne gang, men tænk i flere enkelte poster, der tilsammen belyser jeres eksempler og overvejelser. Teksten må tilsammen være det, der svarer til 2 A4-sider.
  • Formået er at præsentere en ny skitse, som I tænker på og som sædvanligt stiller I spørgsmål, om det, I overvejer/ikke helt ved/gerne vil vide.

Kommunikationen mellem grupperne

Hver gruppe kigger på to andre. Jeg har lavet numre, der passer til den rækkefølge, grupperne optræder på hjemmesiden

Gruppe 7 kigger på 1 og 2

Gruppe 1 kigger på 2 og 3

Gruppe 2 kigger på 3 og 4

Gruppe 3 kigger på 4 og 5

Gruppe 4 kigger på 5 og 6

Gruppe 5 kigger på 6 og 7

Gruppe 6 kigger på 7 og 1

Andet – opgaver defineres løbende

Padlet

Made with Padlet

Kilder

Primær for uge 44

Austring, D.B. & Sørensen, M. (2006). Æstetik og læring. Hans Reitzels Forlag. (s. 170- 192)

Dalsgaard, C. & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum: Samfundslitteratur , del 2

Dalsgaard, C., Caviglia, F., Kjærsholm Boie, M. A., Færgemann, H. M. & Thomsen, M. B. (2020). Digitale kompetencer i gymnasiet. Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. Lokaliseret 15.04.2021 på https://tdm.au.dk/forskning/forskningsprojekter/didak/

Lego Fonden & Tænketanken Mandag Morgen (2024). Motiverende undervisning – ifølge børnene: Lego Fonden & Tænketanken Mandag Morgen Lokaliseret 01.08.24 på

Nørgaard, A. K. L., Adamsen, L. M. E. & Sander, M. N. (2023). Kapitel 11: Kunsten at deltage i samskabelse – om at praktisere samskabelse inden for rammerne af en samskabelsesmodel,

i Hammershøj, L. (red.). (2023). Legekunst: Samfundslitteratur

Sabzalieva, E. & Valentini, A. (2023). ChatGPT and Artifical Intelligence in higher education: Unesco. Lokaliseret 04.08.2023 på

https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2023/04/ChatGPT-and-Artificial-Intelligence-in-higher-education-Quick-Start-guide_EN_FINAL.pdf

Bemærk: Denne tekst annoteres. Petrich, M., Bevan, B., Wilkinson, K. (2016). Tinkering with MOOCs and Social Media. I Peppler, K. Halverson, E. R. & KIafai, Y. B. (red.)  Makeology: Routledge vol.1

Sekundær for uge 44

Dahle, S. M. & Meyer, G. S. (red.). (2024). Danning i digitale praksisser: Fagbokforlaget. Lokaliseret 02.07.2024 på https://www.fagbokforlaget.no/Danning-i-digitale-praksiser-OA/I9788245044973

Dalsgaard, C., Thestrup, K. & Boie, M. A. K. (2024). Design af online læringsaktiviteter – en guide til nye muligheder med digitale teknologier i uddannelse: DPU, Aarhus Universitet.

Nielsen, K. (2014). Aktionsforskningens historie – på vej til et refleksivt akademisk selskab. I Duus, G., Husted, M., Kildedal, K., Laursen, E. & Tofteng, D. (red.). Aktionsforskning – en grundbog: Samfundslitteratur

Tække, J. (2024). Digital dannelse er afgørende i den nye medievirkelighed: POV International, 06.08.24. lokaliseret 09.08.24 på

https://studerende.au.dk/it-support/informationssikkerhed/databeskyttelse-gdpr/opgaver

https://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret

https://www.datatilsynet.dk/presse-og-nyheder/nyhedsarkiv/2019/sep/aendret-praksis-i-forhold-til-billeder-paa-internettet

https://www.medieraadet.dk/medieradet/digitaldannelse

https://gather.town/https://www.tiktok.com/

Primær for uge 45

Bøggild, J., Petersen, C. D. & Thestrup, K. (2024). Mødestedet – eksperimenterende børnefællesskaber i folkeskolens mellemformer, I Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 61. årgang nr. 1/2024. Lokaliseret 01.08.24 på https://skolepsykologi.dk/vare/61-aargang-nr-1-2024-tema-nye-paradigmer-inden-for-specialpaedagogik/

Hammershøj, L. G. & Jørgensen, H.H. (2023). Kapitel 1: Dannelse og leg, In Hammershøj, L. G. (red.) (2023). Legekunst: Samfundslitteratur, s. 29-50

Thestrup, K., Gislev, T. & Eising, P. R. (2018). Mellem assistent og lærer: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, lokaliseret 01.08.2018 på  https://drive.google.com/file/d/1_DavvdJQwoGnfV9lc7d2fse6rN8C0KZN/view

Thestrup, K., Andersen, M. P., Jessen, C., Knudsen, J. & Sandvik, K. (2015). Dannelse i en digital og global verden, delrapport lokaliseret 11.10.2020 på https://tdm.au.dk/fileadmin/tdm/Publikationer/DANNELSE_I_EN_DIGITAL_OG_GLOBAL_VERDEN-DELRAPPORT-FINAL_26.11.2015.pdf

Godsk, M., Kristiansen, B. & Møller, K. L. (2021). Digital læringsteknologis potentiale for studerendes engagement. Pædagogisk Indblik, vol. 12, juni 2021. lokaliseret 28.06.2021 på

https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Paedagogisk_Indblik/Digital_laeringsteknolgi_studerendes_engagement/Booklet_DigitalLaeringsteknologiStudenterengagement.pdf

Sekundær for uge 45

Boysen, M. S. W. (2020). Hvad er kreativitet?. I Boysen, M. S. W. & Hansen, N. F. (2020). Vovemod og handlekraft: Akademisk Forlag (s. 71-88)

Brodersen, M., Brown, R. & Hansen, C. S. (red.). (2021). I coronaens lys og skygge. Temanummer. Danmarks Pædagogiske Tidsskrift, nr. 2, 2021,. Lokaliseret 03.08.2021 på https://dpt.dk/temanumre/2021-2/

Networked Learning Editorial Collective (NLEC), Gourlay, L., Rodriguez‑Illera, J. L., Barbera, E., Maha Bali, M., Gachago, D., Pallitt, N., Jones, C., Bayne, S., Hansen, S. B., Hrastinski, S., Jaldemark, J., Themelis, C., Pischetola, M., Dirckinck‑Holmfeld, L., Matthews, A., Kalervo N. Gulson, K.N., Lee, K., Brett Bligh, B., Thibaut, P., Vermeulen, M., Nijland, F., Vrieling‑Teunter, E., Scott, H., Thestrup, K., Gislev, T., Koole, M., Cutajar, M., Tickner, S., Rothmüller, N., Bozkurt, A., Fawns, T., Ross, J., Schnaider, K., Carvalho, L., Green, J.K., Hadžijusufović, M., Hayes, S., Czerniewicz, L  & Jeremy Knox, J. (exp. 2021). Networked Learning in 2021: A Community Definition. In Postdigital Science and Education,  https://www.springer.com/journal/42438,Vol. 3, Issue 2, April 2021, Springer

Inside the rainbow: https://youtu.be/YdBekYIC6Hk