Kan en app bringe genstande ind i undervisningen?

Ja! Se med, når jeg viser hvordan.

Mit design består af en app, der skal understøtte undervisningen på omvisningerne på Nørrebro fra Politimuseet. Appen er tiltænkt at bruges af både omviser og elever. Med appen kan omviseren kombinere små opgaver ved hvert stop på ruten med sine oplæg om den historiske begivenhed. Jeg har taget udgangspunkt i museets omvisning “Oprør”.

Kom med på første stop på omvisningen her!

Appen er bygget op omkring opgaver til de forskellige stop på ruten. Den er skabt ud fra følgende designkriterier:

  • bringe genstande ind i undervisningen
  • man skal kunne høre tiltagene
  • aktivere alle elever
  • løsningen skal understøtte mødet med elevernes fysiske omgivelser
  • løsningen skal kunne bruges af flere elever på samme device
  • inddragelse af forskellige medier
  • designet skal passe ind i omvisningerne der max må tage 1,5 time
  • designet skal kunne håndtere forstyrrelser.

Se rundvisning i appen her:


Afprøvning af koncept

Den første afprøvning af konceptet med at inddrage elevernes telefoner i omvisningen udførte jeg med 10 gymnasieelever fra det lokale gymnasium. Det første stop på ruten var Jagtvej 69, hvor omviseren fortalte om rydningen af Ungdomshuset.

Efter det introducerede jeg en Padlet for eleverne med billeder af aktionen og billeder af Ungdomshuset. Her kommenterede eleverne på, hvad der gjorde dem nysgerrige ved fortællingen.

Tryk for at se, hvad eleverne er nysgerrige på.
  • Hvad er forskellen på Ungdomshuset på Jagtvej 69 og Dortheavej?
  • Hvor er menneskene fra Ungdomshuset i dag?
  • Hvorfor var det så forkert, at der var et åbent sted, folk kunne være, hvis de ikke havde andre steder?
  • Hvorfor blev det solgt?
  • Hvorfor kan politiet ikke opføre sig ordentligt, når de gør noget udenfor reglerne?
  • Hvem var i huset, og hvad var deres motiv og mål med at være i huset?
  • Jeg synes, det kunne være spændende at høre lidt om, hvad Ungdomshuset præcist var. I nævnte, at folk boede i huset, hvilket jeg ikke vidste, men jeg gad godt vide mere om, hvad der præcist skete i huset.
  • Det kunne være spændende at høre mere om ejerskab og ideologier. Hvad var motiverne for at afslutte det, men ikke starte det igen, når nu menneskene havde brug for det?

Jeg oplevede, at eleverne var aktive og stillede spørgsmål på en anden måde end, når jeg har været med rundt på de andre omvisninger. Mellem hvert stop diskuterede eleverne, hvad de syntes om Ungdomshuset, og hvad aktivisme vil sige. I refleksionsøvelser undervejs fortalte eleverne, at de havde brug for billeder, lydklip, video eller lignende for at kunne forestille sig fx Ungdomshuset eller Byggeren.


Brainstorm

Efter eleverne havde været med rundt på turen og havde oplevet konceptet holdte vi en brainstormsession. Her skulle eleverne, omviseren og mig i fællesskab komme med ideer til hvordan man kunne åbne historierne om oprørene op.

De input og afprøvingen af konceptet har ledt til en udarbejdelse af prototypen.


Udarbejdelse af prototype

1.

Første prototype lavet i Padlet med billeder af ungdomshuset (jeg har ikke rettighederne).

2.

Low-Fi-prototype lavet som tegning af appen og dens funktioner. Jeg vil gerne teste, om funktionerne virker i byrummet, så jeg vælger derfor at gå videre med en ny prototype med funktioner.

3.

Prototype med funktioner lavet i WordPress med integrationer fra Padlet og YouTube. Websiden er kørt gennem Median for at konvertere webindhold til mobilapp.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

10 svar til “Kan en app bringe genstande ind i undervisningen?”

  1. jetbec Avatar
    jetbec

    Kære DIY for begyndere!

    Wauh!! Jeg får lyst til at prøve!
    Din prototype er virkelig sej, med nogle super lækre funktioner. Er ret vild med at man kan swipe billedet fra nutid til datid, og super cool at eleverne skal gøre noget aktivt og gå på opdagelse i kvarteret. På den måde kombineres det analoge og digitale, og det digitale kan virkelig tilføje det analoge noget, som man ellers ikke ville kunne!
    Ligeledes nogle gode og relevante overvejelser du har ift. lyd.

    Hvad siger politimuseet til dit flotte arbejde?

    Måske kunne didaktik.tak overvejer en studietur til KBH – og nu vil vi da helt klart på politimuséet.

    didaktik.tak for at vi måtte kigge med 🙂

    Mange hilsner fra
    didaktik.tak ☀️☀️☀️☀️

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej didaktik.tak

      Mange tak for jeres fine kommentar!

      Lyder som toppen med en studietur 😉 I skal være så velkomne til at komme forbi museet!

      Jeg har ikke vist det til dem endnu, er spændt på om de tænker det er noget de kan bruge 😅

      Kh Mathilde

  2. freros Avatar
    freros

    Hej DIY-for begynder
    Mega spændende projekt og hvor er det fedt, at du har haft mulighed for at prøve det af med nogle gymnasieelever! Det virker til at være nogle gode funktioner på app’en, især når der er så meget larm i bybilledet. Vil app’en fungere på alle forløbene?
    Det bliver helt sikkert et godt endelig produkt og forhåbentligt vil Politimusset komme til at bruge den!
    Mange tak for læsningen!
    Hilsen
    CNF-gruppen

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hey CNF

      Mange tak!

      Nu er jeg nået til 3. prototype, hvis jeg havde længere tid til designprocessen og en pose penge ville det være fedt at lave appen til et færdigt produkt der også kunne bruges på resten af museets forløb – og måske endda på omvisningerne på museet.

      Kh Mathilde

  3. Niels Avatar
    Niels

    Super god ide og flot udført. Tænker på om integration med padlet er det mest optimale eller om i en færdig udgave måske kan lave det direkte i appen? Skal der så lavet en ny padlet til hver omvisning eller skal man se alle de tidligere omvisningers billeder?
    Men super godt tænkt at gøre noget der ikke afhænger af lyd!
    B.H. Didaktisk fusion

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej Didaktisk fusion

      Tak for jeres kommentar! I har helt ret 😉

      Det er 3. prototype hvor jeg har haft fokus på at lave en prototype hvor jeg kunne afprøve om det er forstyrrende at skrive input osv. når man er udenfor. Derfor har jeg lavet den i de medier jeg har adgang til for at få funktionen af at kunne byde ind med billede og tekst (som alle kan se). Hvis jeg havde en udvikler og var længere i designprocessen har du helt ret i at det skulle være udviklet i appen og ikke en integration.

      Kh Mathilde

  4. karbec Avatar
    karbec

    Halløj Mathilde,
    virkelig god udnyttelse af en forholdsvis low-techie-teck-løsning, der kunne være superfed at se videreudviklet som en VR/AR-løsning i samarbejde med Politimuseet….eller for den sags skyld Bymuseet i Kbh og bymuseer og lignende mange andre steder, hvor der er en lokal forankring og som nærmest kalder på en vandretur (Landbohøjskolens have kombineret med naturundervisning, fx.) !!!
    🙂 Karina aka Navigarina

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej Karina

      Tak, gode ideer! Jeg får endnu mere lyst til at arbejde videre med designet med alle de inputs til steder det kunne videreudvikles 😉

      Kh Mathilde

  5. christiand Avatar
    christiand

    Det fungerer rigtig godt for mig, at du tager os med ud i byen i din video. Man får straks indblik i, hvad det er for et sted, du designer til – fx et livligt og støjende sted 🙂

    Det bliver meget tydeligt, hvordan du kobler tilstedeværelsen i et byrum med input fra mobiltelefonen og dermed er ude over analog vs. digital. Fx med din pointe om at “bringe genstande ind i forløbet”. Som jeg ser det, udvider du netop det eksisterende byrum med et ekstra lag af information, og det giver rigtig god mening i høj grad at gøre det gennem noget visuelt (billederne)!

    Endelig synes jeg også, det er interessant, at du har fokus på at aktivere og inddrage eleverne, og at du tilsyneladende gør det på en overkommelig måde og igen gør brug af noget visuelt. Deres aktivitet skal netop give mening i konteksten af et byrum, hvor man har en mobiltelefon – og sine ben – til rådighed 😉

Skriv et svar