Brainstorm i byrummet

Hvordan bliver man klogere på hvilke formidlingsformer der virker i et dynamisk byrum?

Man tager derud selvfølgelig!

Jagtvej på Nørrebro

Derfor er jeg ved at planlægge en brainstorming byvandring. Jeg har inviteret tre gymnasieelever fra det lokale gymnasium til en byvandring. Her er ideen, at vi skal besøge de samme lokationer, som man besøger i forløbet fra Politimusset “oprør”. Til byvandringen har jeg inviteret en af omviserne fra museet til kort at præsentere ved hvert stop hvad der er sket. Ud fra denne information og de omgivelser, vi befinder os i, vil jeg gerne arrangere en brainstormsession mellem eleverne, omviseren og mig på hver lokation.

Ruten for forløbet starter og slutter, som det er nu, ved museet, hvilket gør, at stoppet ved Ungdomshuset ofte bliver skåret fra, fordi det er svært at nå. Derfor har jeg besluttet, at vi starter forløbet ved Ungdomshuset og derefter går turen hen til museet, hvor vi så slutter af.

Aktiviteten kommer til at forløbe i følgende trin:

Men hvordan?

Brainstormsessions er tænkt som et samspil mellem eleverne, omviseren og mig. Men jeg er i tvivl om hvilke idéudviklingsredskaber der er gode til at brainstorme i omgivelser med mange forstyrrelser.

En mulighed kunne være at lave nogle af sessionerne ved hjælp af en fysisk flipover og andre ved hjælp af en ideudviklingsapp eller lignende, der kan tilgås på ens telefon. Tanken er at eksperimentere med de forskellige medier i byrummet og på den måde reflektere sammen med eleverne om, hvordan det opleves.

På hver lokation har jeg fundet billeder, video, podcast og lignede om konflikterne som jeg viser eleverne under vores brainstorm. Her håber jeg at vi i et sammenspil kommer frem til nye ideer til at inddrage medier i byrummet.

Hvad tænker I? Jeg vil meget gerne have ideer og inputs 🙂


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

13 svar til “Brainstorm i byrummet”

  1. soflju Avatar
    soflju

    Hej DYI for begyndere

    Det lyder virkelig som nogle spændende tilgange! At kombinere både fysiske og digitale medier kan skabe en dynamisk tilgang til brainstormingen. 😀

    Jeg ved ikke om det er muligt, men man kunne evt. introducere artefakter til de forskellige stop på jeres rejse for at inspirere ideudviklingen. Artefakterne kunne være genstande, billeder, tekster eller andre fysiske eller digitale elementer, der repræsenterer eller relaterer sig til det sted, I besøger. På den måde kunne man igangsætte den kreative tænkning og forbinde eleverne mere direkte med de kulturelle, historiske eller sociale aspekter af det sted, de udforsker.

    Man kunne også bede eleverne indsamle deres egne artefakter eller observationer, som kunne bruges som udgangspunkt for deres ideudvikling.

    // didaktik.tak

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej Didaktik.tak

      Vildt fed ide med genstande eller det at de selv skal indsamle dem, måske evt via billeder kommer jeg til at tænke på 😀

      De bedste hilsner
      Mathilde

  2. karbec Avatar
    karbec

    Halløj Mathilde.
    Med mindre det er vindstille, så vil jeg nok fraråde en fysisk flipover, medmindre du kunne medbringe en lille easy-flip på et clipboard – til gengæld kunne det være vildt fedt med en Ipad, hvor brugerne kunne se deres fælles uploadede idéer fra deres egne mobil-tlfs; fotos af omkring-dem-værende fysisk lokation og egen-empiri i form af fotos, tekst, mv. fundet på www herunder også fra Politimuseets eget arkiv. På den måde kunne de bidrage til et fælles Mood board, hvor de også ville kunne udtrykke deres tanker og følelser sammen med deres visuelle bidrag.
    🙂 Navigarina

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej Navigarina

      Vildt god ide at de skal gå på opdagelse på www 😀

      Mange tak!

      De bedste hilsner
      Mathilde

  3. jetbec Avatar
    jetbec

    Hej DIY for begyndere
    Utrolig spændende ideer du er i gang med at afprøve!

    En helt analog idé herfra;-) Du kunne overveje ved en særlig destination (evt. ved Dr. Louises Bro) at give deltagerne rollekort med hvem de er og hvordan de skal handle i et lille rollespil. Fortælleren starter historien op/sætter rammen med visualiseringer fra evt. folkestrejken – og deltagerne er hhv. arbejdere, arbejdsgivere og politi – på denne måde kan der opstå et lille rollespil i bybilledet. Deltagerne får personlige og kropslige erfaringer som måske betyder, at de bedre vil kunne forstå og huske begivenhederne.

    Held og lykke med det videre arbejde og didaktik.tak fordi, at vi må kigge med 😉

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej Jette

      Fed ide med rollespil, det kunne være sjovt måske at inddrage i en designløsning og så se hvordan det ville udfolde sig i en brugertest.

      De bedste hilsner
      Mathilde

  4. siskri Avatar
    siskri

    Hej Mathilde

    Lyder som en utrolig spændende brainstorm du skal ud på, hvor der bliver eksperimenteret med forskellige fysiske og digitale medier. Det er en virkelig god idé at have eleverne med ude på ruten med en formidler og brainstorme on the spot.

    Jeg tror, at det er vigtigt, at eleverne i en digital udviklingsapp kan se hinandens ideer og dermed videreudvikle på hinandens ideer så det ikke udelukkende blive individuelle ideer, men at de også kan skabes i samspil med deres klassekammerater. Det kunne f.eks. være padlet.

    Jeg glæder mig til at følge den videre proces.

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Modtaget! Jeg går med Padlet 😀

      Tak for dit input <3

  5. nanweg Avatar
    nanweg

    Hejj Mathilde!

    Det lyder som gode rammer for en brainstorm. Jeg tror samtidig, det klart er nogle overvejelser værd, hvordan brug af telefon vs. samtale, sidde stille vs. være i bevægelse mv. påvirker en brainstorm og idéudvikling, når nu du har mulighed for at designe brainstormen ret frit i de her rammer. Du kan eventuelt læse Katja Tschimmels Design Thinking as an effective Toolkit for Innovation, hvor hun diskuterer former for brainstorming og udlægger koncepter som brainwriting, brainsketching, tools for elaboration and development mv. 🙂

    https://aarhusuniversitet.sharepoint.com/sites/ARTSITDD2023test/Delte%20dokumenter/ITDD2023/Litteratur_i_PDF/Design/Tschimmel_Design_Thinking_as_an_effective_toolkit.pdf

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej Nanna

      Gode reflektioner! Dem vil jeg helt klart tage med videre, og tak for teksten 😉 Den er fed

  6. klaust Avatar
    klaust

    Spændende og lave brainstormen on spot så at sige…

    Du tænker måske selv i at bruge mobilen som kamera, så de kan indfange, hvad de synes er interessant at møde – omkring de emner, der åbnes for… – og for hvordan de møder den viden, der formidles. Altså både indhold og ramme – slaget om byggeren og hvordan de møder dem på ruten med formidlere, genstande og steder…

    Selvfølgelig en god ide som skrevet ovenfor at gøre det tilgængelig for hinanden. det betyder jo også noget om der er noget før eller efter gåturen. altså hvilken mening det vil give at vise hinanden noget eller producere noget sammen…

    …det med forstyrrelser i byrummet, tjah, måske vil jeg sige. Der er selvfølgelig en masse, der ikke er som i et aflukket klasseværelse eller eller måske et museumslokale, men samtidig kunne man forestille sig, at det handlede om en omorganisering: F.eks stående leder med deltagere i lille cirkel og relativ kort rammesætning af det, deltagerne skal se og opgave, de skal løse…

  7. klaust Avatar
    klaust

    …der er meget interessant ved det, du laver! jeg opfatter din brainstormstur som et sted midt i mellem define og develop. Du er i fuld gang med at udvikle en måde at gå rundt udenfor på og samtidig gør du det med de brugere, som du gør det for, ikke sandt? Ihvertfald principielt.

    Så de her mennesker tester det, som måske senere bliver til deliver, men har mulighed for at re-define the problem ved at develope derudaf…

    Så du kan kigge tilbage og frem, men er også godt forankret i denne developfase.

  8. klaust Avatar
    klaust

    Hvor langt skal de gå? Hvad skal de lave undervejs fra sted til sted? Hvordan skal de forholde sig til stedet? Mærke det? Gå rundt om det?

    Jeg gætter på, at dine formidlere allerede anvender billeder af det, der var? Billeder, de har med på tablet eller lignende… kan de bruges, så man kan sammenligne: noget a la: …Nåeh, her stod politiet, da de trak sig tilbage den onsdag… nu ser det anderledes ud…

Skriv et svar