To Principper til Bedre Undervisning på Politimuseet

I denne blogpost vil jeg diskutere to designprincipper, som jeg mener kan forbedre undervisningen på Politimuseet ved at tage udgangspunkt i design thinking tilgangen.

“Show it, don’t tell”

En udfordring i undervisningen på Politimuseet er, at den primært er baseret på monologer. Eleverne efterspørger mere visuelt materiale som videoer, billeder osv. i undervisningen. En elev udtaler, hvordan genstande var det mest spændende aspekt af besøget:

“Der var sådan nogle ting fra krudttønden, det synes jeg var ret vildt. Især det, at I har så mange ting, især fra moderne drabssager og sådan noget, er ret vildt. Jeg tror, det gør det meget mere spændende, fordi der er så mange ting, man kan kigge på og tænke, ‘Oh wow, det var det, de brugte til at udføre den her forbrydelse.’”

– Elev

En anden elev peger på, at det ville have været godt med mere videomateriale:

“Jeg så også, at der var sådan en video fra det der fængselsflugt, og det kunne måske være meget godt at have flere videoer af den slags, hvor man viser eksempler på ting, altså moderne sager.”

– Elev

Eleverne ønsker at få historierne på Politimuseet formidlet gennem andre medier end bare tale, og derfor er mit første designprincip “show it, don’t tell”. Museet oplever dog en udfordring med at bruge læremidler, da undervisningen primært foregår i dynamiske rum (byrum og udstillinger), hvilket begrænser muligheden for at have faste genstande stående.

Relaterbart

Undervisningen på museet omhandler både nutidige sager og historiske begivenheder. En elev udtrykker dog ærgrelse over manglen på nutidige eksempler:

“Lidt ærgerligt, at vi ikke havde noget om sådan noget, der var lidt nyere. Det var lidt tungt det der, sådan var nede i kælderen.”

– Elev

Eleverne ønsker at kunne relatere til det, de bliver undervist i på museet, hvilket kan være en udfordring, da mange af hændelserne er ekstreme eller skete i en anden tid. Her kunne inddragelse af eksempler fra eksempelvis scenariedidaktikken være en spændende tilgang.

Designudfordring og forskningsspørgsmål

En af hovedværdierne i design thinking metoden er, at den bygger på en grundig empirisk undersøgelse af målgruppen for at identificere et reelt problem. Da jeg endnu ikke er færdig med min empiriske undersøgelse på Politimuseet grundet påskeferien, står jeg overfor en udfordring med at definere mine forskningsspørgsmål. Jeg ønsker ikke at fastlægge mig på et forskningsspørgsmål endnu, da det ville modarbejde design thinking tankegangen ved at fokusere på mine egne opfattelser af problemerne i stedet for elevernes.

Jeg er nysgerrig efter at høre, hvordan andre håndterer denne udfordring?


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

11 svar til “To Principper til Bedre Undervisning på Politimuseet”

  1. camjen Avatar
    camjen

    Hej Mathilde.

    Det virker enormt interessant.

    Det kan være super spændende at dykke ned i den spændning, der er fordi eleverne efterspørger mere visualitet, men at dette bliver begrænset af den rammesætning, der er for undervisningen.
    Er det her, der måske mangler et IT-Didaktisk Design? 🙂

    Mht. udformningen af forskningsspørgsmål, tænker jeg at det vigtigste er at følge din proces. Vi har i didaktik.tak lavet nogle foreløbelige spørgsmål, som vi for nu arbejder med. Det er helt sikkert noget vi kommer til at genbesøge af flere omgange.

    /didaktik.tak

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej Didaktik.tak

      Tak for jeres kommentar!

      Jeg tænker at i har helt ret i at det netop er i denne spænding at IT-didaktikken kan byde ind 😀

      God ide med foreløbige spørgsmål.

      Kh Mathilde

  2. jonkri Avatar
    jonkri

    Museer KAN være enormt spændende. Lidt hårdt sat op, så er det sikkert fint at gå rundt og kigge og læse, hvis man er 70 år og man ikke er tvunget af de voksne til at tage med. De elever du har talt med er sandsynligvis ikke 70 (går jeg ud fra) og de er nok på udflugt med skolen.
    Scenariedidaktik synes jeg er en vildt god idé at give sig i kast med her. Jeg tænker dog på om andre virkemidler kunne bruges, selv synes jeg at interaktive elementer gør oplevelsen på museer meget federe. Tale kan også være fedt, især hvis man kombinerer det med passende lydtapet og et visuelt element. Selv har jeg oplevet FLUGT – Refugee Museum of Denmark ramme spot on med en vifte af forskellige virkemidler, måske du kan kigge den vej for at få lidt inspiration.
    Jeg tænker at det godt at du holder dig til metoden og forbliver tro mod den, også selvom du får lidt travlt i den anden ende. Vi prøver selv at holde os til metoden og vi indsamlede også empiri relativt sent.

    Mvh. Jonas STJJ

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej Jonas

      Tak for din kommentar, du har ret i at museumsformidling er en meget varierende størrelse fx i forhold til brug af virkemidler. Vil helt klart tage et kig på FLUGT 😀

      Kh Mathilde

  3. claste Avatar
    claste

    Hej DIY for begyndere,

    Det lyder som et rigtigt spændende projekt, som skriger efter et IT-didaktisk design.
    Jeg tror, at scenedidaktik kunne være et interessant element at få inkorporeret på Politimuseet. Jeg vil mene, at der findes mange muligheder, hvor man kan kombinere monologen med elevernes forestillinger, som kan ende et designprojekt, hvor eleverne kan være kreative og opnå læring ved brug af teknologi.

    Det ligger klart op til, at du skal ud at indsamle mere i din empiriske undersøgelse, som kan hjælpe dig hen mod dit undersøgelsesspørgsmål. Jeg synes, at du allerede nu er ved at bevæge dig hen mod et undersøgelsesspørgsmål, der omhandler, hvordan man kan inkorporere teknologi på Politimuseet.

    Mvh NCF-Gruppen

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej NCF

      Tak for jeres kommentar!

      Dejligt at få jeres blik udefra der ser en bevægelse hen mod et undersøgelsesspørgsmål om hvordan man kan inkorporere teknologi på Politimuseet. Man kan godt blive blind i sin egen proces 😅

      Kh
      Mathilde

  4. micbon Avatar
    micbon

    Hej Mathilde!
    Vi er enige i, at du allerede har identificeret en designudfordring der handler om hvordan et digitalt design kan gøre undervisningen på politimuseet mere levende. Og det er rigtig godt set (!) især fordi, at museer ofte associeres med ‘langsommelighed, stilhed, kedsomhed, og læring gennem passiv tilegnelse af viden’, så det er den ‘tradition’ du (og flere) er i gang med at pille ved.
    Efterhånden findes der mange dokumentare, podcasts, biografier, lydbøger om de forbrydelser der udstilles på politimuseet, måske kunne nogle af de lyd- eller film sekvenser, fx stemmer fra forbryderen eller offeret fra angrebet på krudttønden inkorporeres i et digitalt design? Vi forestiller os (sådan er det for os selv i hvert fald) er forbrydelsen bliver lidt mere virkelig når man hører autentiske stemmer, og måske mere interessant for børnene.
    Og som du skriver, scenariedidaktik er en god ide. Der findes ikke noget så kedeligt, som at følge en underviser slavisk og ‘lytte’, derfor kunne scenariedidaktik invitere til deltagelsesbaseret læring for eleverne, hvor udstillingerne besøges og genbesøges i en iterativ proces mod løsningen af ‘det opstillede scenarie’.

    God fornøjelse, vi glæder os til at læse mere! og måske snart besøge politi museet 😉

    Michelle /Digitale stemmer

    1. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej Michelle

      Mange tak for din kommentar!

      Vildt god pointe at inddrage andre medier som du nævner, det vil jeg helt klart tage med mig videre.

      Kh
      Mathilde

  5. franz.caviglia Avatar

    [jeg havde links, men dem kan jeg ikke putte here – sender en email i stedet]
    (bare cool emne og vinkler – men nu til sagen)
    Det er spændende – og for mig lidt uventede – at nogle elever ønsker sig mere forankring i genstande (det undrer mig ikke, at nogen ønsker sig mere video eller sager, som er tættere på nutiden).
    Og samtidigt lægger du mærke på, at præsentationerne er typisk “monologiske” (vi taler bagefter om begrebet).
    De to begreber
    • forankring i genstande
    • dialog
    er ret vigtige. Jeg har masse af litteratur om dialog, og der findes sikkert noget om hvordan genstande “taler”. Den passer godt med din “Show, don’t tell” princip.

    🤔🤔🤔 jeg ser en spænding mellem disse to elementer og ville tovende pege på en udfordring, hvorvidt objekter kan føre til dialog. Og hvordan denne dialog kan finde sted på forskellige steder, dvs. både museet og byrummet.
    Måske tager jeg fejl, men jeg ser også en spænding mellem målet om at vise politiarbejdet (som sikkert er en af målene) og den historiske baggrund for kriminelle handlinger.

    Jeg har ikke et svar, men tænker om du kunne tage udgangspunkt i én sag (eller to) og udfolde dem.
    Scenariedidaktikken kunne godt have en plads i det her, men måske mere ud af museet og i klasseværelset, som follow-up.

    Der er lige nu en udstilling om Blekingegadebanden. Det er sikkert forhistorie for dig 🙄, men det handler om en spændende sag som nu er veldokumenteret efter Per Øvig Knudsens bog og en dokumentar, som er baseret på bogen (jeg har dvd’en, kan ikke finde den på DRTV; bogen finder du overalt på kommunebiblioteker). Især ekstra-materialer til dokumentarfilmen kan være relevante her (jeg prøver at finde og digitalisere).

    Jeg underer mig, om du kan bringe genstande ind i byrummet med “Pokemon-lignende” teknologier, hvor genstanden kan “fremkaldes” på mobilen.

    Bakhtins dialogiske princip
    Du får en ultrakort indføring, med kilder, i vores slides fra metodefaget (fra slide 8). Jeg har evt. mere

    detaljer
    “Show it, don’t tell” → show, don’t tell
    måske skulle du ændre på websidens navn? (emnet er ikke længere DIY)

    1. franz.caviglia Avatar

      Her kommer noget meget “dialogisk” i forbindelsen med Blekingegadebanden. Den er en mærkelige og samtidigt meget “dansk” historie:
      https://www.facebook.com/Weekendavisen/posts/bo-weymann-er-den-eneste-fra-banden-der-er-st%C3%A5et-frem-og-har-fortrudt-sine-handl/2684356091632192/

    2. diy-for-begyndere Avatar
      diy-for-begyndere

      Hej Francesco

      Tak for de mange reflektioner og ideer, glæder mig til at kigge de tekster du foreslår igennem.

      De bedste hilsner
      Mathilde

Skriv et svar