
Egen praksis
For at afprøve et IT-didaktisk design i praksis har vi planlagt at invitere en gruppe bestående af fem børn i alderen 6 – 9 år hjem til en aktivitet hos en af os, i konteksten af en allerede etableret legegruppe. Her får vi mulighed for at lege, eksperimentere og udforske forskellige havdyr, mens huset fungerer som et hjemmelavet “Tinkering Studio” for kreativ udfoldelse.
Vi vil undersøge IT-didaktisk design gennem tre forskellige, men sammenhængede, aktiviteter, tre gange i løbet af to uger.

Velkommen til havet
Aktivitet 1
Vi starter aktiviteten med en kort video om havet, som vi præsenterer for at vække børnenes nysgerrighed. Videoen åbner op for en samtale, hvor børnene kan dele deres tanker og indtryk, og hvor vi deltager i dialog med børnene.
Herefter får børnene mulighed for at udfolde deres kreativitet i en tegneaktivitet, hvor de vælger et havdyr eller noget fra havet, de gerne vil tegne. Vi introducerer de forskellige materialer og hjælper dem med at finde inspiration. Vi er to deltagere på Zoom, som tegner med børnene og interagerer.
Når børnene har lavet en tegning bliver der taget et billede af den, og de bliver bedt om at vise den frem over Zoom til de to der er med online, og fortælle noget om hvad de har tegnet.
Børnene får en lille pause og der bliver gjort klar med popcorn før den store fernisering, hvor deres værker bliver vist i en video på en storskærm.

Næste gang børnene mødes i legegruppen, har vi forberedt en række kortfilm ud fra deres egne tegninger og de ting, de fortalte om dem i aktivitet 1. Med disse informationer laver vi en video med Invideo.io, som gør deres havdyr til en levende fortælling (se video: Blæksprutten Otto)
Til denne transformationsproces har vi brugt Zoom, ChatGPT, Invideo.io og Canva.
Blæksprutten Otto
Inspiration fra Tinkering Studio
I tilrettelæggelsen af vores IT-didaktiske design er vi inspirerede af Petrichs (2016) “Tinkering Studio”
- Ligesom Tinkering Studio opfordrer til at eksperimentere med materialer og ideer, får børnene i denne aktivitet mulighed for at vælge deres egne havdyr at tegne og bruge forskellige materialer til at skabe deres kunstværker.
- I tråd med Tinkering Studios fokus på social interaktion opfordres børnene til at dele deres tanker, deltage i samtaler og fremvise deres tegninger.
- Ved at bruge Zoom til at forbinde de studerende med børnene, samt ved at demonstrere digitale transformationer af deres tegninger, får børnene et indblik i, hvordan man kan deltage gennem teknologi på trods af afstand, samt integreres i en kreativ proces.
Mellem fri og struktureret leg
Vi har lavet nogle overvejelser på baggrund af Klaus’ udvidelse til LEGO modellen, som kan ses nedenfor:

I vores afprøvning af egen praksis stræber vi efter at børnene skal være med i den åbne proces. Derfor har vi mere præcist planlagt vores første legedag, men vil tilpasse og følge børnene i den retning som de fører os hen i de senere legedage. Vi ønsker at legedagene opleves som en blanding mellem guided og structured play samt common play og at vi alle sammen indgår i et eksperimenterende fællesskab.
For at gøre vores legedage til common play er vi alle tre studerende en del af den kreative proces som at tegne havdyr. Vi vil tegne sammen med børnene, når de gør og bliver inspireret af hinanden. Dette gør vi til en mulighed ved at have kamera på hvad de som er online tegner.
Når vi skal introducere børnene til de mindre opgaver som de skal lave, såsom vores introduktion til havet video, bevæger os mellem guided play og structured play. Her guider vi børnene i deres viden om havdyr og lægger op til vores kreative aktivitet, men har structured play, da børnene skal se videoen.
Spørgsmål:
- Har I idéer til, hvordan vi kan videreudvikle denne aktivitet og tilpasse den til børn et andet sted? Forbedringer?
Litteratur
Petrich, M., Bevan, B., Wilkinson, K. (2016). Tinkering with MOOCs and Social Media. I Peppler, K. Halverson, E. R. & KIafai, Y. B. (red.). Makeology: Routledge vol.1
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.