Video: Efterårsstemning
Efterårets Udtryk: Sanselige Sæsoner på Tværs af Fag
Vores aktivitet er tænkt til en 3. Klasse. Vi bedømmer dette ville være en god alder, da eleverne har begyndende engelske egenskaber såsom at stave og læse samt har de øvet deres udtrykkelsesevne i sproget. Vi formoder også at eleverne kan finde noget vi ikke kan. Vi vil undersøge årstider/sæsoner i et sanseligt perspektiv med udgangspunkt i efteråret.
Forløbet kunne være på tværs af dansk, engelsk og billedkunst med fokus på enten det skriftlige eller visuelle produkt. Følgende er en ide til en opbygning af nogle undervisningsgange.
Som første introduktion til forløbet vil der være fokus på at danne en forståelse for sæsonerne i det givne fag eller klassens time. Dette kunne med fordel inkludere naturen i form af en gåtur i det omliggende område.

Følgende er eksempler på billeder man kunne tage

Bagefter vil man sætte eleverne til at lave egen produktion af et produkt i mindre grupper (2-3) som er inspireret af efteråret. Dette kunne enten være et digt, en tegning eller et taktil produkt (måske et blad). Underviseren har lavet en padlet til klassen. Hver gruppe sætter deres produkt ind på gruppens padlet.
Til næste gang skal grupperne have kommet med kommentarer til de andres grupper → refleksion.
Næste gang sidder klassen i mindre grupper. De bliver sat sammen med en anden lille gruppe, hvor de tilsammen skal forvandle hver af medlemmernes værker ved hjælp af AI. Det er bevidst at eleverne ikke er blevet introduceret til AI, da vi ønsker eleverne afprøve gennem learning by doing og at lære af hinanden. I slutningen har underviseren lavet en stor padlet til hele klassen, hvor hver elev uploader deres originale værk og deres AI generede værk.
Til sidst vil underviserne sætte elever til at reflektere i de mellemstore grupper hvor hele klassen vil i plenum evaluere forløbet: Hvad gav mening? Hvad gav ikke mening?Hvad var sjovt?
Fra Analoge Oplevelser til Digital Samproduktion
Vores læringsaktivitet finder sted i både det individuelle rum og arbejdsgruppen, og bevæger sig i et spændingsfelt mellem det digitale og analoge, sanser og teknologi.
Anvendelse af GAI
I anvendelsen af GAI til generering af billeder har vi lagt fokus på ‘sanser’, da det bl.a. er interessant hvordan ‘velduftende spandfuld’ bliver fortolket visuelt af GAI. GAI fungerer bl.a. her som en kognitiv partner, der udvider elevens handlekraft ved at eleven nu på meget kort tid kan skabe et visuelt produkt (Dalsgaard og Ryberg, 2022).

Refleksioner over vores læringsaktiviteter og -rum
I undersøgelsesfasen af vores læringsaktivitet vil der være fokus på at danne en forståelse for sæsonerne, ved bl.a. at gå en tur og opleve/sanse efteråret. I konstruktionsfasen producerer eleverne i mindre arbejdsgrupper et produkt inspireret af efteråret, som deles på en Padlet. I kommunikationsfasen går eleverne i dialog med hinandens produkter ved at kommenterer, og åbne op for refleksioner. Som digital teknologi udvider Padlet arbejdsgruppens muligheder for samarbejde, at dele og opbygge viden kollaborativt. Når eleverne genbesøger deres første produkt med henblik på at generere noget visuelt, bevæger vi os igen ind i undersøgelsesfasen. Vi bevæger os over i konstruktionsfasen ved at producere billeder, som efterfølgende kan deles og præsenteres, dvs. kommunikeres. Vi har på den måde forsøgt at tilrettelægge en samproduktion, hvor teknologi både udvider individets handlekraft og giver mulighed for kollaborativ vidensopbygning. Derudover udvider Padlet tilgængelighed og synlighed af de andre gruppers produkter (Dalsgaard og Ryberg, 2022).

Afsluttende spørgsmål til holdet:
- Hvordan mener I, at man bedst kan videregive følelsen af sanser gennem et billede?
- Kan digitale teknologier ændre vores grundlæggende forståelse af, hvad det vil sige at erfare verden?
- Hvordan tænker i at forløbet eventuelt justeres for at fremme et bedre samarbejde og refleksion blandt eleverne, og hvor ser i muligheder for at etablere interaktion med omverden ift. åbne forbindelser?
Litteratur
Dalsgaard, C. & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum: Samfundslitteratur.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.