1.1) Hook og undersøgelse– “levende teknologi” (5–8 min)
Kort  intro: hygiejne → sødet te → SCOBY i glasset → låg på.
 Vi arbejder undersøgende og sikkert.
1.2) Eksperimet (2 lektioner)
Eleverne eksperimentere med at brygge deres egen kombucha. Desuden måles ph, der ses på lag og der noteres. Undersøgelsen er det analoge udgangspunkt i forløbet.

2) Påstande og førsteklassificering (10 min)
Eleverne skriver 3–5 påstande på påstandskort.

Mini-rubrik på tavlen:
- Effekt = virker det på mennesker?
 - Sikkerhed = kan det gå galt/regler/hygiejne?
 - Økonomi = pris/ressourcer
 - Kultur = æstetik/branding/normer
Eleverne sætter selv kategori på hvert kort. 
3) GAI som “anden dommer” (5 min)
Åbn Prompt-maker → klik Klassificér → kopier prompt → kør i jeres GAI.
Sammenlign elevvalg vs. GAI. Marker uenigheder med gule post-its (god diskussion).
4) Uddyb 2–3 påstande (20 min)
Grupper vælger 2–3 interessante påstande (fx med flest uenigheder).
Udfyld påstandsark for hver:
- GAI-tjekliste (6 punkter) med sikre, gennemførbare trin.
 - Evidensfelter: kilde/aktivitet → hvad kigger vi efter? → noter.
 

5) Medieremix – tre formater (15 min)
Samme påstand → tre korte produkter:
- Infokort (50 ord, neutralt) – brug Prompt-maker: “Infokort 50 ord”.
 - Meme (3 paneler) – brug Prompt-maker: “Meme (3 paneler)”; ansvarlig humor, maks 10 ord pr. panel.
 - PSA (30 ord) – brug Prompt-maker: “PSA 30 ord”; sikkerhed/forbehold, klar tone.
Analog forankring: Skriv 1 håndskrevet note på hvert format (kilde/forbehold/stop-regel). 
6) Feasibility (3 min)
Marker på arket: ✔ Gør nu (sikkert/ikke-invasivt) · ✔ Senere (kræver tid/udstyr) · ✔ Ikke i skole (smagning).
Tommelregel: Sikkerhed trumfer alt.
7) Del og diskuter (5–8 min)
Links
Vurdering og refleksion
Eleverne arbejder undersøgende mellem analog og digital praksis. SCOBY’en repræsenterer den biologiske transformation, mens GAI viser den digitale. I denne sammenfletning flytter ansvar sig mellem viden, metode og kommunikation. Forløbet viser, hvordan GAI kan bruges som medtænkende partner snarere end som facit, og hvordan elevernes dømmekraft udvikles, når de forhandler mening og grænser med teknologien.
I forhold til Dalsgaard & Rybergs model bevæger forløbet sig mellem det producerende rum (påstande, ark, medieremix) og det refleksive rum (klassens diskussioner, etik, dømmekraft). GAI fungerer her som en kognitiv partner – ikke som facit, men som et spejl, der gør elevernes vurderinger synlige.
