Fra køkkenbryg til levende budskab

– Når kombucha føder et forløb

Uge 43

Overvejelser over målgruppens proces

Vi har besluttet at lave et tværfagligt forløb som binder sig op på sektion 10 i padletten. Her fokuserer vi på den faglige transformationen med kombucha som emne.

Formålet med vores forløb, er at eleverne får viden om fermenteringsprocesser, samt udvikler kritisk tænkning med fokus på påstande.

Eleverne skal i forløbet samarbejde med GAI, hvor de skal teste påstande og anskue disse i et påstandsark. Transformationen i vores forløb sker altså både i den biologiske, analogiske undersøgelse, men også i det digitale samarbejde, hvor processerne sammenflettes i én workshop (workshop A).

(ChatGPT, 2025)

(Vi har valgt ikke at inddrage workshop B)

Den sammenflettede proces ses i det biologifaglige som tages videre, og dyrkes i en dialogisk læringsproces, hvor der er fokus på påstande omkring kombuchaens påvirkning på sundhed og velvære. Disse påstande afprøves ved hjælp af GAI og opsummeres i fællesskab, hvor disse således bliver genstand for debat og spørgsmål til videre arbejde med at ruste eleverne til en verden fyldt med påstande som både kan være sande og usande.

 

I henhold til Dalsgaards og Rybergs model (Dalsgaard & Ryberg, 2022), ses et fokus på arbejdsgruppen, da undervisningsaktiviteterne binder sig op på en udskolingsklasse, hvor man samles om en faglig opgave. Når eleverne arbejder digitalt med undersøgelse af påstande, opbygger de en samling af påstande og afprøver dem i GAI. Således kobles både undersøgende og konstruerende læringsaktiviteter til forløbet, mens den kommunikative del består i løbende dialog og koordination ift. påstandene om arket, som opsummerer elevernes arbejde med GAI. 

(Dalsgaard & Ryberg, 2022)

Overvejelser over egen proces

I vores proces har vi lavet videomaterialet i samarbejde med GAI. Vi har selv skrevet prompten og sat retningen, mens teknologien har stået for at skabe selve videoen. Det illustrerer Boris Eldagsens pointe om, at man må fordele ansvar, intuition og beslutninger mellem mennesker og maskiner (Eldagsen, 2023). Set med Dalsgaard og Rybergs model over læringsrum (Dalsgaard & Ryberg, 2022) kan vores arbejde forstås som en bevægelse mellem det individuelle læringsrum, arbejdsgruppen, interessefællesskabet og de åbne forbindelser. I det individuelle læringsrum forholder vi os hver især eksperimenterende og reflekterende til materialet og teknologien. I arbejdsgruppen deler vi erfaringer, koordinerer vores handlinger og udvikler fælles forståelser gennem samarbejde. I interessefællesskabet trækker vi på eksisterende viden og praksisser omkring både kombucha og GAI.

Undervisningsforløb

Når GAI indgår som samarbejdspartner, hvordan skaber teknologien da et rum og ansvar i undervisningen? Hvilket læringsrum vil I udbygge – og med hvilken konkret aktivitet – for at styrke elevernes egen undersøgelse?

3 svar til “”

  1. jose25 Avatar
    jose25

    Spændende at bruge AI som kognitiv partner, kildekritisk redskab og medskabende partner.

    Er det korrekt forstået, at en af transformationerne er
    påstandene, som går fra det analoge til det digitale. Og at eleverne derefter vender tilbage til det analoge for at revurdere deres påstande?

    I forhold til jeres spørgsmål, har læreren et overordnet ansvar for, at tydeliggøre formålet med brugen af AI, samt de etiske overvejelser omkring elevernes brug deraf.

  2. asno25 Avatar
    asno25

    Fra One Night in Bangkok:

    Først og fremmest et spændende projekt, hvor I har været gode til at en masse materiale for at muliggøre jeres aktivitet.

    Først et spørgsmål fra vores gruppe:
    Laver eleverne deres kombucha færdig eller skal det mere ses som det analoge element i jeres projekt?

    Nu til jeres spørgsmål:
    Når AI indgår som en samarbejdspartner er det også vigtigt at være opmærksom på dens fejlslutninger/hallucinationer. For at eleverne også kan måle tilstrækkelige resultater skal forløbet også trække sig over et stykke tid for, at man kan se forandringer i kombuchaen.

    Vi ønsker at udbygge arbejdsgruppen som læringsrum, fordi det er her, eleverne både samarbejder om konkrete undersøgelser og udvikler en fælles forståelse af, hvordan påstande kan udforskes og dokumenteres.

  3. caap25 Avatar
    caap25

    Lækkert design og virkelig fint udført aktivitet, der klar til at gå direkte ud i praksis!

    I CTRL:ALT:KAFFE er vi nysgerrige på om en 3 part kunne være interessant at inddrage for at kvalificere og måske også bekræfte/afkræfte. Måske kan man finde en mere valid kilde i form af en internetside/interessefællesskab der er bygget op omkring kombucha.

Skriv et svar

Kilder:

Dalsgaard, C., & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum (1. udgave). Samfundslitteratur 

Eldagsen, B.(2024). Outsourcing the muse?: TEDxESMTBerlin, TEDx Talks. lLokaliseret 23.10.25 på https://www.youtube.com/watch?v=iW9X4vENwkM