Uge 37 og 38

Sandwich over Zoom

På denne side samler vi alt materiale fra vores madlavningsprojekt. Her finder du både vores refleksion, optagelser, billeder og en lille kalorieberegner, der opstod efter vores Zoom-frokost.

“Glokal” sandwich – en fælles, men forskellig oplevelse

I forberedelserne og under selve indkøbet, hjalp vi hinanden i gruppen, på tværs af byer og lande og skabte et “glokalt” fællesskab undervejs. Vi havde på forhånd aftalt at sandwichen måtte afspejle vores interne interesser, økonomi, demografi mm. Men vi havde alle en ramme og en opskrift, som vi så vidt muligt, skulle holde os indenfor.

Da vi på madlavningsdagen mødtes online, blev det hurtigt tydeligt, hvor forskelligt vi greb opgaven an – både ift. opskrift, men også ift. det fysiske rum omkring os.

Madlavningen føltes netop meget forskelligt: For nogle kaotisk med ovnproblemer og kollegaer i køkkenet – enkelt og hurtigt for andre. På Zoom var vi teknisk set sammen, men i praksis kørte processen asynkront, hvilket gav et flydende og forskudt fællesskab. 

Teknikken mindede os om vores afhængighed af digitale værktøjer: Optagelsen gik tabt, forbindelsen hakkede, og dokumentationen glippede. Alligevel blev netop disse brud en del af erfaringen – som et eksperimenterende fællesskab, hvor fejlene også skaber læring. 

Set gennem Cultures of Creativity-modellen: 

  • Having: Vi havde forskellige ingredienser og tekniske rammer. Det betød både små barrierer og nye muligheder – nogle måtte improvisere, andre kunne følge opskriften. 
  • Doing: Madlavningen blev præget af improvisation og forskudt timing. Vi fandt hver især vores eget tempo og arbejdsflow, hvilket skabte flere parallelle forløb frem for ét stramt koordineret. 
  • Being: Undervejs trådte vi ind i roller – den hurtige, den kaotiske, den uheldige. Det gav en midlertidig identitet som eksperimenterende fællesskab, hvor forskelle blev en pointe i sig selv. 
  • Knowing: Vi erfarede, at teknikken kan svigte, men også at forskellighed kan drive nye idéer. HTML-spillet viste, hvordan fællesskabet kan inspirere individuelle initiativer, der igen kan bringes tilbage til gruppen. 

Opfyldte vi “Cultures of Creativity”-modellen? Ikke helt – men vi oplevede glimt af det, hvor forskellighed, improvisation og fællesskab blev til en kreativ drivkraft. 

Spørgsmål til jer:

  1. Hvis det var dig, der skulle skabe din egen glokale sandwich – hvad ville du så putte i?
  2. Hvordan ville du gribe opgaven an, hvis jeres gruppe mistede jeres optagelse af madlavningen? 
  3. Vores fælles madlavning førte til en individuel idé (kalorieberegner ses nederst på siden) – Er det et tegn på, at vi faktisk var kreative sammen, eller peger det på, at fællesskabet kun var en ramme, mens den reelle kreativitet skete bagefter og udenfor kamera?

Billeder

Billeder fra Zoom

@madlavning

Videoklip

Lyd: udio.com

Interaktivt værktøj

Kalorieberegner: Resultaterne er vejledende og ikke medicinsk rådgivning. Vi indsamler ingen persondata; dine inputs behandles lokalt i din browser.

5 svar til “Uge 37 og 38”

  1. sool25 Avatar
    sool25

    1. Det afhænger af humøret 😀
    2. Vi havde selv nogle udfordringer med vores optagelser, og vi valgte derfor at indsætte et billede og beskrive processen mere detaljeret, end vi ellers ville have gjort. Vi synes dog, at I har løst det rigtigt fint med de billeder og de videoer, I havde.
    3. Både og. Man kan vel godt sige, at processen satte gang i kreativiteten.

  2. klaust Avatar
    klaust

    Godt nu har jeg fundet ud af, at mine ord bliver gemt. Jeg har været inde i kontrolpanel og checke. Men andre kan ikke se det på selve siden, så I må lige rette fejlen,

    Billedmængden gør altså noget ved det I spørger om. Jeg er klar over, at noget mangler, men jeg er ikke sikker på, at det gør så meget lige nu. Der er nemlig en del og kigge på, Jeg kan se en meget forskellig måde og anvende kamerafunktionen på. Nogen har tilsyneladende kun kameraet i laptoppen og nogen har to kameraer. Især det med det ene kamera gør, at det ser ud til, at der bliver vanskeligt og se hvad der sker?

    Stilen med at fortælle hver især hvad I har købt er interessant. Man får jer at se som personer, der træffer nogle valg og byder ind med noget. Det kunne jo sagtens fortsættes med at demonstrere madlavningen og spisning også. Og her er måske et svar på jeres spørgsmål om det asynkrone og forskudte. Her kan sagtens være en kreativitet, som andre kan inspiration af til deres egen madlavning. I er jo næsten ved at lave en form for instruktionsvideoer om jeres forskellige processer. Det kan også svare på det med udenfor kameraet. Der skal jo være en dokumentation til dem, der er et andet sted for at det skal kunne være inspiration – også selvom det egentlig udfoldes udenfor kamera.

    Det glokale ville jeg gerne vide mere om. For i er jo ude i noget som handler om at noget er ens og forskelligt samtidig – og måske også i proces. for hvordan ville den næste sandwich se ud, når nu I 4 er i gang med at demonstrere og inspirere for hinanden.?

  3. asno25 Avatar
    asno25

    Vi synes jeres blogpost er rigtig god og spændende. En af de ting vi er særligt begejstret for er hvordan inddrager nogle andre perspektiver fx Ditte som har fokus på det økonomiske aspekt i hendes sandwich.

    Ift.til spørgsmålene:
    1. Måske lidt “ananas i egen juice”, men vi henviser høfligt til vores egen video haha 🙂

    2. Vi snakkede om udtrykket “pics or it didn’t happen” – vi skal også anerkende at der også er oplevelser udenfor det delbare. Men den lille tekniske fejl passer jo meget godt til jeres navn: “Lav fejl. Lær. Gentag” som iøvrigt er et motto som vi synes er super fedt.

    3. Vi tænker ikke nødvendigvis at kalorieberegnerne er en indviduel ide, men måske noget der er opstod bevidst/ubevidst igennem jeres fælles madlavningsprojekt. Måske man skulle gøre den til en aktiv del af videoen, så I bruger den som aktivt redskab til at fortælle noget om jeres sandwich. Altså er det en sund sandwich eller en usund sandwich. Dette tænker vi også kan være måde at fortælle noget om jeres specifikke sandwich.

  4. anha25 Avatar
    anha25

    Først og fremmest:
    Hold da op en hjemmeside i har fået smækket sammen! Kæmpe klap på skulderen herfra!

    I starter med at fortælle at i har haft lidt tekniske problemer, hvis i ikke havde sagt det, vil jeg aldrig have tænkt tanken! Jeg synes i kommer rigtig godt rundt om bloggen (høhø) og får præsenteret både med tekst og visuelt jeres tanker bag sandwich-projektet.

    Jeg synes det er sjovt at i har valgt de mest “ufine” billeder – altså der hvor i spiser. Det giver en følese af samhørighed og jeg får lyst til at spise sammen med jer. Ydermere har i lavet den interaktive kalorieberegner, det er et sjov påfund – hvordan opstod det? Snakkede i om kalorier da i lavet jeres sandwich?

    Jeg synes også i kommer fint omkrign creativity modellen men hvad med nr. 2 tekst?

    Så sej første blog, glæder mig til at læse den næste 😀

  5. laaa25 Avatar
    laaa25

    Hejsa 🙂

    Først og fremmest WOW! Sikke en flot blog. Overskuelig og gennemgående tema. Har i lavet den i fællesskab, eller har i ladet 1 person være “web-master” (kollaborativt vs. kooperativt)?

    Spørgsmål: Indholdsmæssigt er det godt at i prøver at “danse” på Cultures of Creativity modellen og prøver at analysere jeres faser og elementer ud fra den. I nævner, at i ikke opfyldte modellen helt. Hvordan gjorde i ikke det?

    Svar jeres spørgsmål:
    Ad 1) Måske noget frikadelle. Det er vist ret dansk 😉
    Ad 2) Lære af til næste gang!
    Ad 3) Er kreativitet ikke kreativitet? De største opfindelser inden for fysik opstår nogen gange ved tilfældigheder i forbindelse med et andet eksperiment (f.eks. hele kvantefysikken, teflon-belægning, mikroovn osv.). Det infantile islæt i kreativitet er kernen!
    Det at i får en ide til kalorieberegner i online madlavning er ret fedt (haha…”fedt”), for der er måske forskel i forskellige kulturers kalorieindtag rundt om i verden. Man kunne måske blive inspireret og lære noget af hinanden.

Skriv et svar