Sandwich over Zoom
På denne side samler vi alt materiale fra vores madlavningsprojekt. Her finder du både vores refleksion, optagelser, billeder og en lille kalorieberegner, der opstod efter vores Zoom-frokost.
“Glokal” sandwich – en fælles, men forskellig oplevelse
I forberedelserne og under selve indkøbet, hjalp vi hinanden i gruppen, på tværs af byer og lande og skabte et “glokalt” fællesskab undervejs. Vi havde på forhånd aftalt at sandwichen måtte afspejle vores interne interesser, økonomi, demografi mm. Men vi havde alle en ramme og en opskrift, som vi så vidt muligt, skulle holde os indenfor.
Da vi på madlavningsdagen mødtes online, blev det hurtigt tydeligt, hvor forskelligt vi greb opgaven an – både ift. opskrift, men også ift. det fysiske rum omkring os.
Madlavningen føltes netop meget forskelligt: For nogle kaotisk med ovnproblemer og kollegaer i køkkenet – enkelt og hurtigt for andre. På Zoom var vi teknisk set sammen, men i praksis kørte processen asynkront, hvilket gav et flydende og forskudt fællesskab.
Teknikken mindede os om vores afhængighed af digitale værktøjer: Optagelsen gik tabt, forbindelsen hakkede, og dokumentationen glippede. Alligevel blev netop disse brud en del af erfaringen – som et eksperimenterende fællesskab, hvor fejlene også skaber læring.

Set gennem Cultures of Creativity-modellen:
- Having: Vi havde forskellige ingredienser og tekniske rammer. Det betød både små barrierer og nye muligheder – nogle måtte improvisere, andre kunne følge opskriften.
- Doing: Madlavningen blev præget af improvisation og forskudt timing. Vi fandt hver især vores eget tempo og arbejdsflow, hvilket skabte flere parallelle forløb frem for ét stramt koordineret.
- Being: Undervejs trådte vi ind i roller – den hurtige, den kaotiske, den uheldige. Det gav en midlertidig identitet som eksperimenterende fællesskab, hvor forskelle blev en pointe i sig selv.
- Knowing: Vi erfarede, at teknikken kan svigte, men også at forskellighed kan drive nye idéer. HTML-spillet viste, hvordan fællesskabet kan inspirere individuelle initiativer, der igen kan bringes tilbage til gruppen.
Opfyldte vi “Cultures of Creativity”-modellen? Ikke helt – men vi oplevede glimt af det, hvor forskellighed, improvisation og fællesskab blev til en kreativ drivkraft.
Spørgsmål til jer:
- Hvis det var dig, der skulle skabe din egen glokale sandwich – hvad ville du så putte i?
- Hvordan ville du gribe opgaven an, hvis jeres gruppe mistede jeres optagelse af madlavningen?
- Vores fælles madlavning førte til en individuel idé (kalorieberegner ses nederst på siden) – Er det et tegn på, at vi faktisk var kreative sammen, eller peger det på, at fællesskabet kun var en ramme, mens den reelle kreativitet skete bagefter og udenfor kamera?
Billeder
Videoklip
Interaktivt værktøj
Kalorieberegner: Resultaterne er vejledende og ikke medicinsk rådgivning. Vi indsamler ingen persondata; dine inputs behandles lokalt i din browser.
4 svar til “Uge 37 og 38”
-
1. Afhænger af humøret den dag 😀
2. Vi havde også problemer med vores optagelser, og derfor valgte vi at sætte et billede ind og derudover beskrive processen lidt mere detaljeret, end vi ellers ville have gjort. Vi synes dog, at I fandt en fin løsning med billeder og de videoer, I havde.
3.Både og. Man kan vel godt pege på, at processen satte gang i kreativiteten. -
1. Det afhænger af humøret 😀
2. Vi havde selv nogle udfordringer med vores optagelser, og vi valgte derfor at indsætte et billede og beskrive processen mere detaljeret, end vi ellers ville have gjort. Vi synes dog, at I har løst det rigtigt fint med de billeder og de videoer, I havde.
3. Både og. Man kan vel godt sige, at processen satte gang i kreativiteten. -
test af jeres system
-
Godt nu har jeg fundet ud af, at mine ord bliver gemt. Jeg har været inde i kontrolpanel og checke. Men andre kan ikke se det på selve siden, så I må lige rette fejlen,
Billedmængden gør altså noget ved det I spørger om. Jeg er klar over, at noget mangler, men jeg er ikke sikker på, at det gør så meget lige nu. Der er nemlig en del og kigge på, Jeg kan se en meget forskellig måde og anvende kamerafunktionen på. Nogen har tilsyneladende kun kameraet i laptoppen og nogen har to kameraer. Især det med det ene kamera gør, at det ser ud til, at der bliver vanskeligt og se hvad der sker?
Stilen med at fortælle hver især hvad I har købt er interessant. Man får jer at se som personer, der træffer nogle valg og byder ind med noget. Det kunne jo sagtens fortsættes med at demonstrere madlavningen og spisning også. Og her er måske et svar på jeres spørgsmål om det asynkrone og forskudte. Her kan sagtens være en kreativitet, som andre kan inspiration af til deres egen madlavning. I er jo næsten ved at lave en form for instruktionsvideoer om jeres forskellige processer. Det kan også svare på det med udenfor kameraet. Der skal jo være en dokumentation til dem, der er et andet sted for at det skal kunne være inspiration – også selvom det egentlig udfoldes udenfor kamera.
Det glokale ville jeg gerne vide mere om. For i er jo ude i noget som handler om at noget er ens og forskelligt samtidig – og måske også i proces. for hvordan ville den næste sandwich se ud, når nu I 4 er i gang med at demonstrere og inspirere for hinanden.?
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.