Design

AI i folkeskolen: Mulighed eller misforståelse?

Hvordan kan vi designe til postdigital uddannelse?

I en tid, hvor kunstig intelligens (AI) trænger dybere ind i hverdagen – også i folkeskolen – rejser det spørgsmål om, hvordan vi bedst muligt understøtter en meningsfuld og refleksiv brug af teknologien. Vores projekt tager afsæt i netop denne udfordring.

Udfordringen

Mange undervisere er nysgerrige på AI, men mangler pædagogisk vejledning og strategisk rammesætning. Det oplevede vi tydeligt i vores empiriske arbejde på en dansk folkeskole, hvor Microsoft Copilot var blevet implementeret – men uden information, strategi eller støtte.

Her opstod vores designudfordring:
Hvordan kan vi designe en ramme eller et rum, hvor lærere og elever sammen kan udforske og lære med AI?

Vores tilgang til en designløsning
  • Vi har arbejdet ud fra Design Thinking som procesramme og Educational Design Research som forskningsmetode. Gennem observationer, interviews og litteraturreview har vi afdækket praksis, behov og barrierer. Det viste sig blandt andet, at:
  • Mange undervisere bruger AI-værktøjer som ChatGPT – men ikke Copilot, som ellers er kommunalt tilgængelig.
  • Elever bruger allerede AI – men uden vejledning og kritisk forståelse.
  • Der er stor usikkerhed omkring GDPR og manglende fælles strategi.
  • Enkelte lærere viser mod og nysgerrighed – men mangler støtte.

Designløsning – prototype

Vi har udviklet en digital prototype, der fungerer som et refleksions- og læringsværktøj til både undervisere og elever. Det er et interaktivt site, som:

  • Giver inspiration til konkrete undervisningsaktiviteter med AI
  • Understøtter kritisk refleksion og didaktisk planlægning
  • Opfordrer til fælles opdagelse i en skoleklasse

Video

Overskrift

Skriv…

Search

Proudly powered by WordPress